هرچه سیمبل در بعد آپشن و قدرت موتور در مقابل 2 رقیب دیگر در موضع ضعف قرار دارد اما مصرف سوخت بهتر، کیفیت ساخت بالاتر و استهلاک اندک کمک می‌کند تا ارزان‌ترین ساخته رنو شرایط خاصی در بازار ایران پیدا کند و برای برخی از خریداران محافظه‌کار جاذبه دوچندانی نسبت به خودروهای توربوی ایرانی و چینی داشته باشد.
کد خبر: ۵۶۰۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۹ 03 February 2018

بازار سدان‌های 60 تا 80 میلیونی به شدت متنوع شده و پس از ورود اقسامی از خودروهای چینی و حضور یکی 2 چهره فرانسوی، حالا شاهد ورود 2 خودروی توربو است که با قدرت و سرعت بیشتر احتمالا بخش جدیدی از خریداران را هدف قرار داده‌اند. در این بین به نظر می‌رسد جدال 2 نمونه خودروی تولید داخل یعنی دنا توربو پلاس و چری آریزو 5 توربو با رنو سیمبل می‌تواند آبستن حوادث جدیدی باشد چرا که 2 محصول جدید اما نه چندان معتبر را به مقابله با محصولی اروپایی وا می‌دارد.

یاغی ایران‌خودرو

به گزارش فرادید، هرچه سیمبل در بعد آپشن و قدرت موتور در مقابل 2 رقیب دیگر در موضع ضعف قرار دارد اما مصرف سوخت بهتر، کیفیت ساخت بالاتر و استهلاک اندک کمک می‌کند تا ارزان‌ترین ساخته رنو شرایط خاصی در بازار ایران پیدا کند و برای برخی از خریداران محافظه‌کار جاذبه دوچندانی نسبت به خودروهای توربوی ایرانی و چینی داشته باشد. ببینم هر یک از این محصولات چه در چنته دارند.


رنو سیمبل

 یاغی ایران‌خودرو

سیمبل که نسل جدید رنو لوگان است، در مقایسه با تندر90 آشکارا ظاهری مدرن‌تر به خود گرفته و به لطف بدنه پف‌آلود، چراغ‌های جدید و سپر تک‌رنگ، ظاهری مدرن به خود گرفته است. سیمبل گرچه در مقایسه با رقبای کره‌ای هم رده مثل اکسنت ظواهر کمتری دارد اما در زمینه کیفیت ساخت خودرویی ایده آل است.

یاغی ایران‌خودرو

خودروی اقتصادی و کامپکت رنو که قیمتی کمتر 80 میلیون دارد، یک سدان دنده اتوماتیک و اروپایی است که به موتور 1600 سی‌سی مجهز بوده و قادر است به خوبی به نیازهای شهری خانواده‌ها پاسخ دهد. موتور 107 اسبی سیمبل در کنار جعبه‌دنده 4سرعته اتومات این خودرو برای مسیرهای شهری کارایی بالایی دارد و با توجه به مصرف ترکیبی زیر 6 لیتر، از هر نظر اقتصادی به نظر می‌رسد.

 یاغی ایران‌خودرو

این خودروی 79 میلیونی در سه سال اخیر فروش بالایی را برای رنو در اروپا به ثبت رسانده و حضور به نسبت موفقی نیز در ایران داشته است. کابین سیمبل در نهایت نظم و سادگی طراحی شده و هيچ چيز اضافه اي در كابين خودرو وجود ندارد که راننده را آزار دهد. با توجه به کلاس اقتصادی خودرو، تمام وسايل در نهايت سادگي طراحي شده و حس خوبی به سرنشینان می‌دهند. براي روكش داشبورد از دو رنگ استفاده شده تا فضاي داخلي خسته كننده نباشد.

یاغی ایران‌خودرو

رنو اصلا دوست ندارد فضا را شلوغ كند به همين علت نبايد انتظار دكمه هاي زيادي روي داشبورد سيمبل را داشته باشيد تنها آپشني كه در بين اين همه سادگي خودنمايي مي كند نمايشگر 7 اينچي لمسی مرکز داشبورد است كه مجهز به سيستم مسير ياب مخصوص رنو بوده و کار با آن به سادگی انجام می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های خوب رنو سیمبل فضای صندوق بار آن است که با جمع كردن صندلي هاي رديف آخر فضايی به میزان 1257 ليتر را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهد در حالی که در حالت استاندارد صندوق عقب حجمی برابر 510 ليتر دارد که بالاتر از استانداردهای این کلاس بوده و در خریدهای آخر هفته کارایی بسیاری دارد.


چری آریزو5 توربو
چینی‌ها اما از این بخش به راحتی دست بردار نیستند و چری اخیرا با رونمایی از نمونه توربوی سدان آریزو 5 که قدرت و گشتاوری بیشتر را در کنار شتابی بالاتر به راننده هدیه می‌کند، تلاش دارد به رقابت با خودروهای سدان رنج 70 تا 80 میلیون تومان بازار ایران بپردازد.

یاغی ایران‌خودرو

پیشرانه مورد استفاده در آریزو 5 توربو، دقیقا همان قلب تپنده چری تیگو 7 است. این پیشرانه 1.5 لیتری توربو، قادر است حداکثر قدرتی معادل 147 اسب بخار را در دور5500 و حداکثر گشتاور 210 نیوتون متر را در دور 3500 تولید نموده و نیروی خود را از طریق یک جعبه دنده 7 سرعته سی‌وی‌تی به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل کند. آریزو 5 توربو با این مشخصات، قادر است تا در زمان 9.5 ثانیه سرعت خود را از 0 به 100 کیلومتر برساند که چندان شگفت‌انگیز هم نیست.در کل وزن 1375 کیلوگرمی آریزو5 باعث شده تا موتور توربو به کارش نیاید و شتابی نه چندان مناسب را نصیبش کند.

 یاغی ایران‌خودرو

البته استفاده از پیشرانه توربو در این خودرو باعث شده قدرت پیشرانه 35 درصد افزایش و همچنین مصرف سوخت نیز به میزان 10 درصد نسبت به آریزو 5 معمولی کاهش یابد. آریزو 5 توربو در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی نیاز به 6 لیتر بنزین دارد. اما ظاهر مناسب و مدرن آریزو5 مهم‌ترین فاکتوری است که کمک نموده تا این سدان کامپکت چینی در بازار ایران دیده شود.

یاغی ایران‌خودرو

فرم جالب چراغ‌ها و جلوپنجره که یادآور خودروهای خوبی مثل فورد فوکوس سدان و برخی محصولات هیوندای است، به خوبی ساخته و پرداخته شده تا نسبت به دیگر محصولات چینی بازار سرآمد باشد. در واقع استایل کلی خودرو به واسطه سرمایه‌گذاری گسترده چری روی مقوله طراحی است که خوب از کار درآمده و توی چشم نمی‌زند. خبر بد درباره نمونه توربوی آریزو 5 این است که چیز زیادی به آپشن‌های ان اضافه نشده و در سطح قبلی ثابت مانده است.

 یاغی ایران‌خودرو

مهم‌ترین امکانات خودرو در نمونه لاکچری شامل 6کیسه هوا، کروز کنترل، هستند که واقعا برای خودرویی در این قیمت زیاد نبوده و یک مزیت محسوب نمی‌شود. در عین حال قیمت رویایی این سدان کوچک چینی بدترین اتفاقی است که به گسترش بازار آریزو5 انجامیده است.

یاغی ایران‌خودرو

کیفیت مواد به‌کار رفته مخصوصا در فضای داخل این خودرو چندان مناسب نیست و تجربه سواری با آریزو5 نشان می‌دهد علیرغم قیمت گزاف 80 میلیونی، این سدان چینی هنوز هم از رقابت با مدل‌های کره‌ای و ژاپنی ناتوان است و تنها در حد همین دنای توربوپلاس ایران است و نه بیشتر.


دنا توربو پلاس

دنا آخرین محصول شرکت ایران‌خودرو است كه با اندکی تاخير، چند سالی است در نمونه پایه به بازار آمده و از قضا با استقبال مناسبی از سوی خریداران مواجه شده است. نمونه توربو پلاس این خودرو اخیرا تحویل مشتریان شده و گویا در بازار با قیمتی بین 53 تا 55 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

یاغی ایران‌خودرو

عیب بزرگ این خودرو همچنان عدم استفاده از جعبه‌دنده اتوماتیک است. در عین حال اتاق نسبت به آریزو 5 باریک‌تر و نسبت به سیمبل ارتفاع کمتری دارد تا در نهایت سرنشینان دنا توربو پلاس رفاه کمتری در اتاق داشته باشند. البته هدف اصلی ایران خودرو از تولید دنا توربو پلاس تکمیل سبد خرید خود بوده و نیز تولید یک خودروی قدرتمندتر که به آپشن‌های روز و محبوب هم مجهز است.

یاغی ایران‌خودرو

دنا توربو پلاس که در این کلاس با قیمتی مناسب راهی بازار شده تلاش دارد تا در مقابله با محصولات مختلف چینی و فرانسوی یک انتخاب جدید و متفاوت باشد. سان‌روف، کروزکنترل، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، صندلی‌های برقی، 4 ایربگ، بدنه تقویت شده، دوربین دید عقب، سیستم تهویه مطبوع و چراغ‌های روشنایی روز بخشی از امکانات دنا توربو پلاس هستند.

یاغی ایران‌خودرو

این محصول گرچه از پلتفرمی نسبتا قدیمی سود می برد اما اصلاحات بسیاری به خود دیده و به لطف تجهیزات مناسب، قیمت متعادل و موتوری قدرتمند که 155 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند، می رود تا حاکم بلامنازع بازار سدان‌های 50 تا 100 میلیون تومانی بازار ایران باشد. گرچه کیفیت ساخت دنا هرگز با معیارهای جهانی همسان نیست اما چیزی هم از سیمبل و آریزو5 کم ندارد. چه حتی با توجه به نرخ دلار 4500 تومانی، قیمت نمونه توربو پلاس دنا حدود 13هزار دلار است که واقعا برای یک سدان آپشنال نسبتا ایمن و 4.5 متری مبلغی منصفانه است و با کمی رشد کیفی احتمالا در بازارهای منطقه هم قابلیت خوبی برای صادرات دارد.

یاغی ایران‌خودرو

شاید این موضوع را اغراق‌آمیز بدانید اما دنا توربو پلاس با ویژگی‌های مناسبی که دارد حتی می‌تواند بازار هیوندای اکسنت، رنو سیمبل و پژو 301 را بهم بریزد چرا که از همه آنها بزرگتر و در عین حال از همه این مدل‌ها قدرتمندتر، جدیدتر و ارزان‌تر است. در مجموع پیشرانه 1700سی‌سی کم‌مصرف و قدرتمند این خودرو برگ برنده اصلی دنا در بازاری است که قدرت موتور عامل مهمی در انتخاب یک اتومبیل به حساب می آید. شاید دنا بتواند موفق شود، باید کمی صبر کرد.


نتیجه نهایی
انتخاب بین این 3 خودرو سخت است چرا که تفاوت‌های بسیاری با هم دارند و تنها عامل قیمت و کلاس آنها را کنار هم نشانده است.رنو به وضوح محصولی بی‌دردسر برای آن دسته از خریدارانی است که به دنبال یک حمل و نقل ارزان، ایمن و به صرفه در شهر هستند و هنگام رانندگی سراغ چندانی از پدال گاز نمی‌گیرند.

یاغی ایران‌خودرو

هر چه رنو اقتصادی و شهری و بی دردسر به نظر می‌رسد، چری آریزو 5 توربو محصولی ناشناخته چه به لحاظ فنی و چه از بعد کیفی است که هنوز اعتماد بالایی به آن وجود ندارد گرچه این خودرو آشکارکننده رشد سریع چینی‌ها برای تولید خودروهای مدرن و ایمن و زیبا است.این خودرو در نمونه توربو خودروی سریع‌تر و البته خشن‌تری است که قربانی قیمت 80 میلیونی خود شده است.

یاغی ایران‌خودرو

این بین اما به نظر می‌رسد دنا توربو پلاس اگر بر مشکلات عدیده برقی و کیفی خود فائق آید به لطف قیمت کمتر، موتور قدرتمندتر و آپشن‌های بیشتر انتخابی بهتر در مقایسه با 2 خودروی دیگر باشد. این محصول اگر مونتاژ بهتر، خدمات پس از فروش مدرن‌تر و تولید گسترده‎تری را به خود ببیند حتما بخش زیادی از سهم بازار را در این بخش به خود اختصاص می‌دهد.

منبع: فرادید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار