کد خبر: ۵۶۱۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳ 04 February 2018
به گزارش تابناک سمنان ، به نقل از جام جم آنلاین از سیناپرس، پژوهشگران ژاپنی موفق شدند تا روشی جدید برای تولید انبوه موهای بازسازی‌شده و پیوند شده کشف کنند که این کشف می‌تواند به درمان جدید ریزش مو نیز منجر شود. اگرچه ریزش مو یا کچلی به‌طورکلی تهدید یا مشکل بغرنجی برای زندگی انسان محسوب نمی‌شود اما برای تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان، می‌تواند مشکل مهمی به‌حساب آید.
داروهای احیاکننده مو شامل بازسازی فولیکول‌های مو، ارگان‌های کوچک رشد و حفظ مو، به‌عنوان یک درمان جدید به مبارزه با بیماری ریزش مو می‌پردازند. محققان اعلام کردند که این روش جدید چالشی برای ایجاد ریشه‌های فولیکول‌های (HFGs) و منبع تولیدمثل از فولیکول‌های مو، در مقیاس بزرگ است. این روش جدید می‌تواند در تهیه توده‌های سلولی به‌طور عمده که به ریشه‌های فولیکول‌های مو نیز شناخته می‌شوند، کمک کند.
این تیم تحقیقاتی به‌طور هم‌زمان 5 هزار ریشه فولیکول مو را آماده‌سازی و رشد موهای جدید از این ریشه را پس از پیوند به موش‌ها تائید و گزارش کردند.
پروفسور جونجی فوکودا، استاد دانشگاه ملی یوکوهاما در ژاپن در رابطه با این تکنیک جدید گفت: «این روش کلیدی برای تولید انبوه ریشه‌های فولیکول مو محسوب می‌شود که بر اساس انتخاب مواد پایه برای کشت و پرورش بوده است.»
وی در ادامه سخنانش اضافه کرد: « ما از دی متیل پلی سیلوکسان (dimethylpolysiloxane) بانام اختصاری PDMS که قابلیت نفوذ اکسیژن در پایین محل کشت را دارد استفاده کرده و نتیجه بسیار خوبی نیز به دست آوردیم.»
علاوه بر این فعالیت و آزمایش های مهم، تیم تحقیقاتی ژاپنی به ارزیابی این مسئله پرداختند که آیا روش فوق می‌تواند ریشه فولیکول مو را از یک ریزآرایه 300 میلی‌متری ساختگی، بانام اختصاری تراشه اچ اف جی (HFG chip)، برای ایجاد فولیکول‌های مو و به‌طورکلی موها بر روی بدن موش، تولید کند؟ نتایج نشان داد که رشد موهای مشکی در هر دو محل پیوند پشت و فرق سر ایجادشده است.
پژوهشگران همچنین اعلام کردند که موهای احیاشده موش‌ها، پس از رشد، چرخه طبیعی خود را طی کرده و مانند موهای عادی و اصلی عمل می‌کنند.
پروفسور فوکودا معتقد است که: «این روش جدید، یک روش ساده اما قدرتمند و امیدوارکننده است. ما امیدواریم که این روش و تکنیک، بتواند بهبوددهنده موی انسان نیز بوده و به درمان ریزش مو حتی در بیماری آلوپسی آندروژنیک (androgenic alopecia) یا بیماری طاسی منجر شود.»
وی در ادامه تأکید کرد: « در حقیقت ما داده‌های اولیه‌ای داریم که به ریشه فولیکول موی انسانی با استفاده از کراتینوسیت های (keratinocytes) انسانی و سلول‌های پاپیلای پوستی (dermal papilla cells) اشاره داشته و می‌توانیم توسط آن به نمونه انسانی نیز دسترسی پیدا کنیم.»
شرح کامل این تحقیقات و نتایج به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Biomaterials به چاپ رسیده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار