کد خبر: ۵۶۱۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳ 04 February 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از جام جم آنلاین ، طبق اعلام این سازمان، پیشرفت عربستان مستلزم توقف سرکوب فعالان، روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان و دگراندیشان، پایان دادن به تبعیض نظام‌مند علیه زنان، خاتمه دادن به آزار و پیگرد اقلیت شیعه و متوقف کردن اعدام و شکنجه است. در این زمینه با دکتر سعدالله زارعی، کارشناس مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کردیم.
عفو بین‌الملل از نقض نظام مند حقوق بشر در عربستان به عنوان بزرگ‌ترین مانع بر سر راه پیشرفت این کشور یاد کرد. دلایل انتشار این گزارش چیست؟
اگر ما پرونده حقوق بشر عربستان را فقط در دو سال گذشته باز کنیم به موارد بسیار گسترده و اساسی در خصوص نقض حقوق شهروندان به شکل فاحش و فاجعه‌بار مواجه می‌شویم که فقط یکی از اقلام آن اعدام 40 نفر از عناصر سیاسی در عربستان بود که آقای شیخ باقر النمر یکی از این 40 نفر محسوب می‌شد. حال آن‌که براساس محاکماتی که در دادگاه صورت گرفت مثلا آقای شیخ باقرالنمر جز چند سخنرانی که وظیفه ارشادی علما به حساب می‌آید،‌ اقدام خاصی در جهت برهم خوردن رژیم عربستان یا نقض قوانین این حکومت انجام نداد، ولی به دلیل این‌که ایشان با برخی از اقدامات آل‌سعود مخالف بود،‌ اعدام شد.
عربستان طی ماه‌های اخیر شعار تغییرات گسترده در عرصه‌های مختلف سیاسی،‌ فرهنگی و اجتماعی را مطرح کرده است. البته این شعار بهانه‌ای برای برخورد با مخالفان نیز هست. نظر شما در این زمینه چیست؟
طی هفته‌های اخیر ما شاهد دستگیری بیش از 200 نفر از مقامات در این کشور بودیم که اینها بدون محاکمه به زندان افتادند و بازداشت شدند و از آنها اخاذی صورت گرفت. ممکن است گفته شود اینها از اقشار ثروتمند عربستان بودند و بنابراین اگر بخشی از اموال آنها اخذ شود، منافاتی با حقوق شهروندی آنها ندارد. اما واقعیت این است که وقتی مقامات ذی‌نفوذ در عربستان از حقوق اولیه خود که شامل محاکمه عادلانه است، برخوردار نیستند وضع توده‌های مردم و مخالفان دولت در این کشور کاملا مشخص است.
سازمان بین‌المللی مثل عفو بین‌الملل با وجود این‌که ادعای حمایت از حقوق بشر را مطرح می‌کنند اما رویکردها نشان می‌دهد این مجموعه‌ها چندان در رفتار خود جدی نیستند. آیا تصور می‌کنید با انتشار این گزارش سازمان عفو بین‌الملل گام‌های جدی‌تری بردارد؟
من البته گمان نمی‌کنم عفو بین‌الملل و سازمان‌های موازی آن به‌طور واقعی بنا دارند که در عربستان کاری صورت دهند و دولت این کشور را تحت فشار قرار بدهند. من با کمی بدبینی می‌گویم چه بسا مثل گذشته این گونه سازمان‌های بین‌المللی طرح دعوا درصدد اخاذی از دولت عربستان هستند و با یک پرداخت مالی تمام مسائل حل و فصل می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار