کد خبر: ۵۶۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵ 06 February 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از جام جم آنلاین به نقل ار تبیان، هنگامی که این کار، به یک عادت مزمن تبدیل می شود، یعنی هر صبح، چندیدن بار ساعت زنگی را خاموش می کنید و دوباره چرت می زنید، ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در بدن تان شوید که البته بزرگ نیستند.
هرکسی از اینکه می تواند دوباره به خواب برگردد، خوشحال می شود، این موضوع قابل درک است. اما ممکن است مجبور شوید به ازای این راحتی لذت بخش، بهای زیادی را پرداخت کنید.
ممکن است برای ذهن شما این زمان دلپذیری باشد، اما به شما خواهیم گفت که این کار (خاموش کردن مداوم ساعت زنگی و چرت دوباره) تا چه حد به بدن تان ضربه وارد خواهد کرد:
تعادل هورمون های بدن تان به هم می ریزد
هنگامی که شما شروع به بیدارشدن می کنید، هورمون خواب شما یعنی همان ملاتونین به طور طبیعی شروع به کاهش می کند و سطح هورمون کورتیزول، شروع به بالا رفتن خواهد کرد. این باعث می شود یک آبشار از دیگر مواد شیمیایی مانند سروتونین، دوپامین و آدرنالین نیزبه راه بیفتد و سطح این مواد نیز افزایش یابد. این فرایند مهم است، زیرا این هورمون ها باعث انگیزه شما برای بیدار شدن و حرکت می شوند.
هنگامی که شما 10 یا 11 بار در صبح ساعت زنگی تان را خاموش می کنید، مغز شما متوجه این تغییر نمی شود در نتیجه، بدن شما هورمون ها را به طور معمول آزاد نمی کند، بنابراین بروز احساس تازگی و بیداری در بدن تان با مشکل روبه رو خواهد شد.
شما مست خواب می شوید
یک پدیده به نام "مستی خواب" وجود دارد و هنگامی که این اتفاق می افتد، فرایندهای شناختی شما کامل تغییر نمی کند. طبق گفته پزشکان چرت زدن بیش از حد صبح هنگام می تواند بخشی از خواب کم کیفیت باشد که باعث افزایش خطر ابتلا به بدخوابی در طول ساعات پس از این نوع خواب می شود.
همچنین شما مشکلاتی در تصمیم گیری پیدا خواهید کرد، ممکن است به راحتی دچار سردرگمیو گیجی شوید، و حتی ممکن است انتخاب های نادرست و اشتباه داشته باشید مانند این که یک موضوع مهم شغلی را نادیده گرفته و یا آن را کم اهمیت بشمرید. پزشکان می گویند، این حالت بسیار شبیه حالت مستی ناشی از مصرف مشروبات الکلی است.
اختلال در عملکردهای بدن مانند عملکرد دستگاه گوارش رخ می دهد
با توجه به تحقیقات، خواب و هضم مواد با هم رخ می دهند و هر دو به ریتم شبانه روزی متکی هستند. هنگامی که شما از خواب بیدار میشوید، مجموعه ای از انقباضات عضلانی موج مانند که در دستگاه گوارش حرکت می کنند، شروع می شود. این یکی از دلایلی است که شما احتمالا صبح زود از خواب بیدار می شوید (جهت دفع).
اما مانند فرآیندهای دیگر، اگر خوابتان درست برنامه ریزی نشود و صبح ها چرت های مکرر داشته باشید، بدن شما ممکن است نشانه های لازم را برای تخلیه منظم پیدا نکند. نتیجه این شرایط بروز یبوست و نفخ بالقوه است.
در احساس گرسنگی تان خللی وارد می شود
در حالت ایده آل، شما زمانی که تا حد لازم گرسنه می شوید، از خواب بیدار خواهید شد. مانند آبشار هورمونی که از آن حرف زدیم، گرلین، هورمونی که اشتها را تنظیم می کند، باید با بیدار شدن تان، ترشح شود.
این بدن شما با این عادت نادرست چرت زدن، باعث کاهش تولید گرلین در هنگام خواب می شود و وقتی خواب شما متوقف می شود و پس از آن دوباره شروع می شود، فرآیند هورمون تحریک میگردد.این می تواند نشانه های گرسنگی شما را تغییر دهد.
این ممکن است موجب شود که گرلین زودتر ترشح شود و یا تا بعد از ظهر تاخیر کند. هیچ کدام از این دو سناریو ایده آل نیست.
تلو تلو می خورید
به تعویق انداختن زنگ ساعت زنگی، مزیت خودش را دارد. اگر شما نیاز به سه تا پنج دقیقه اضافی برای بیدار شدن خود دارید، این کار می تواند مفید باشد.
اما اگر شما سعی در بازگشت به خواب در آن دوره زمانی دارید، این کارتان می تواند کار کردن در روز را برایتان دشوار کند. معمولا در این حالت با سطح بالایی از تلو تلو خوردن در طول رو مواجه خواهید شد به این دلیل که بدن شما در حال تلاش برای فهمیدن آن است که آیا می شود خواب بیشتری داشته باشد یا اینکه باید آن آبشار شیمیایی که هنگام بیداری آغاز می شود را به راه بیاندازد.
این حالت بسیار آزاردهنده خواهد بود و می تواند نشانه ای از یک اختلال خواب به نام سندروم خواب ناکافی باشد که همان طور که از نامش پیداست، در این حالت فرد نمی تواند خواب کافی را تجربه کند که ناشی از آپنه انسدادی خواب است. در این شرایط، عضلات گلوی شما بیش از حد آرام می شوند یا زبان شما به عقب گلو سقوط می کند که هر دو آنها باعث بلوکه شدن موقت راه هوایی می شوند. در این حالت است که بدن، شما را برای بازگرداندن جریان هوا بیدار می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار