کد خبر: ۵۷۴۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲ 05 March 2018

تولید بیش از ۴ میلیون تن محصولات کشاورزی در  استان قزوینرئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین خبر داد تولید بیش از 4 میلیون تن محصولات کشاورزی در قزوین خبرگزاری فارس: تولید بیش از 4 میلیون تن محصولات کشاورزی در قزوین
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از 4 میلیون و 100 هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، فاطمه خمسه با بیان این خبر اظهار داشت: این میزان محصولات کشاورزی شامل حدود دو میلیون و 770هزار تن محصولات زراعی و بیش از 650 هزار تن محصولات باغی و گلخانه‌ای است.

وی ادامه داد: همچنین طی مدت یاد شده، حدود 700 هزار تن محصولات دام و طیور شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، شیر، تخم‌مرغ و عسل در استان تولید شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه به قابلیت‌های استان قزوین در تولید محصولات آبزی‌پروری اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون سه هزار و 900 تن انواع ماهیان سردآبی و گرمابی در استخرهای پرورش ماهی استان تولید شده است.

خمسه مطرح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از 27 میلیون قطعه ماهیان زینتی در واحدهای پرورش ماهیان زینتی در استان تولید شده است.

این مسؤول به ظرفیت‌های استان در تولید محصولات زراعی اشاره کرد و افزود: در سال زراعی جاری بیش از 138هزار هکتار از ارضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم و حدود 27 هزار هکتار به زیر کشت جو رفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه به برنامه این سازمان در تولید دانه‌های روغنی اشاره و خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری سطح زیر کشت کلزا معادل هفت هزار و 666 هکتار بوده که حدود 45 هزار و 800 تن بذر اصلاح شده در بین زارعان توزیع شده است.

خمسه اظهار داشت: در راستای حمایت از طرح تولید دانه روغنی کلزا میزان 200 میلیون ریال کمک بلاعوض جهت حمایت از انتقال کلنی‌های زنبور عسل در مزارع کلزا به زارعان کلزا کار اختصاص داده شده است.

وی به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی و باغی استان قزوین اشاره کرد و گفت: مجموع سطوح سامانه‌های نوین اجرا شده استان تا پایان سال 94 حدود 36 هزار هکتار بوده که 10 هزار هکتار آن توسط بهره‌برداران اجرا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین مطرح کرد: در راستای مصوبات سفر هیأت دولت به استان مبنی بر اجرای 20 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری، طی سال 95 در سطح چهار هزار و 442 هکتار و در سال جاری در سطح دو هزار و 244 هکتار و اجرا شده و مابقی هم در دست اجرا است.

به گفته خمسه این مصوبه مهم، نقطه عطف و تحول عظیمی در بهبود وضعیت مصرف آب در بخش کشاورزی استان محسوب می‌شود.

این مسؤول در ادامه به پروانه‌های صادر شده در زمینه صنایع تبدیلی و کشاورزی اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون، 13 فقره پروانه بهره‌برداری صنایع تبدیلی کشاورزی با اعتباری بالغ بر 176 میلیارد و 930 میلیون ریال با ظرفیت 70 هزار و 540 تن محصولات کشاورزی در استان صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین توضیح داد: با بهره‌برداری از این واحد زمینه اشتغال 320 نفر در استان فراهم شده است.

خمسه به داربستی کردن باغات انگور اشاره کرد و اظهار داشت: از محل کمک‌های فنی و اعتباری اصلاح و توسعه باغات به روش‌های نوین و باغات انگور به روش داربستی، به ازای هر هکتار داربستی کردن مبلغ 60 میلیون ریال به صورت بلاعوض به باغداران پرداخت شد که تاکنون تعداد 494 فقره پرونده به مبلغ 40 میلیارد ریال در سطح 671 هکتار انجام شده است.

وی یادآور شد: سایر پرونده‌ها در دست بررسی و بازدیدهای کارشناسی بوده که به سطح یک هزار هکتار با جذب 60 میلیارد ریال می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به عملکرد نه ماهه مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی در انتقال یافته‌های تحقیقاتی و آموزش کشاورزان عنوان کرد: طی این مدت 24 هزار و 896 نفرروز فعالیت‌های آموزشی - ترویجی در قالب 453 مورد کارگاه آموزشی ویژه بهره‌برداران و تسهیل‌گران در استان برگزار شده است.

خمسه تشریح کرد: این دوره‌های آموزشی در زمینه زراعت، باغبانی، دام و طیور، آفات و بیماری‌ها، منابع طبیعی، تربیت زنبوردار ماهر، آشنایی با بیماری‌های زیتون، پرواربندی گوسفند، پرورش قارچ و زراعت زعفران برگزار شده است.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار