کد خبر: ۵۷۵۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۷ 06 March 2018
به گزارش  تابناک سمنان به نقل از جام جم، از این رو به بررسی شایعات و واقعیت‌های سفرهای نوروزی می‌پردازیم.
اصول تهیه غذای خانگی در سفر
یکی از مهم‌ترین اقدامات خانواده‌ها در سفرهای زمینی، نیم پز کردن غذاهاست تا با صرف زمان کمتر بتوانند یک غذای خوشمزه و سالم در جاده تدارک ببینند. در حالی که برخلاف باور عموم این کار نه تنها بهداشتی نیست بلکه برای مسافرت‌های نوروزی نباید غذاها را نیم‌پز کنیم، بلکه توصیه می‌شود آنها را خام یا پخته همراه خود ببریم، چون میکروب‌ها در غذاهای نیم‌پز بخوبی رشد می‌کنند، اما در غذاهای کامل پخته شده از بین می‌روند.
از طرفی میکروب‌ها در محیط مرطوب بخوبی رشد می‌کنند، بنابراین اگر قصد مصرف ساندویچ در سفرهای نوروزی را دارید، نباید مواد غذایی را از ابتدای سفر داخل نان قرار دهید. بلکه لازم است ظرف نان و مواد غذایی دیگر مثل گوجه فرنگی، کاهو، کتلت یا کوکو را جدا کنید. اگر هم یخدان ندارید می‌توانید در یک نایلون بزرگ‌تر قالب‌های یخ و در نایلونی کوچک‌تر، مواد غذایی را قرار دهید. این کار باعث می‌شود که مواد غذایی تا چند ساعت خنک بمانند.
پیشگیری از بیمار شدن در سفر
در این بین یکی از مهم‌ترین مواردی که مسافرت نوروزی شما را خراب می‌کند، ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا در طول سفر است. بنابراین هر طور شده باید جلوی بروز این بیماری‌ها را که عمدتا هم منشا ویروسی دارند، بگیرید. البته به باور بیشتر افراد نمی‌توان از بروز این بیماری‌ها پیشگیری کرد، در حالی که این موضوع واقعیت ندارد؛ ساده ترین راه پیشگیری شستن مداوم دست‌ها و تماس نداشتن آنها با مخاط دهان و بینی است.
البته همه ما شستن دست‌ها را از کودکی یاد می‏گیریم، اما بنا به دلایل مختلف این کار را با دقت انجام نمی‏دهیم یا حتی با وجود آگاهی شستن دست‌ها را فراموش می‏کنیم. برای شستن دست‏ها حتما سراغ آب و صابون یا مایع دستشویی (آب به تنهایی بی فایده است) بروید. هنگام شست‌وشو دست‌هایتان را به مدت حداقل 20 تا 30 ثانیه به هم بمالید و بین انگشتان و پشت دست‌ها و زیر ناخن‌ها را فراموش نکنید. خیلی‌ها بر این باورند در صورتی ‌که به آب و صابون دسترسی نداریم، می‌توانیم از ژل‌های ضد عفونی‌کننده استفاده کنیم. اما برخی این شایعه را محصول ترفندهای تبلیغاتی تولیدکنندگان این محصولات می‌دانند. باید بدانید اصلا شایعه‌ای در کار نیست و ژل‌های ضدعفونی‌کننده دقیقا همان کارایی آب و صابون را دارند.
صرف غذا در رستوران بین راهی
بدون شک ظاهر غذا، قیمت و طعم و ذائقه مصرف‌‌کننده از مهم‌ترین عوامل در انتخاب غذاها در رستوران‌ها هستند. ولی آیا توجه به همین موارد در انتخاب غذا کافی است؟ آیا وضعیت بهداشتی محل طبخ و ارائه این مواد غذایی اهمیت ندارد؟ این که این غذاها با چه مواد اولیه و چه کیفیتی فراهم می‌‌شوند مهم نیست؟ پیش از انتخاب رستوران باید همه جوانب را در نظر بگیرید. خیلی‌ها سراغ رستوران‌های شیک و خلوت می‌روند، اما این باور درستی نیست که در این رستوران‌ها لزوما غذای سالم‌تری نصیب‌تان خواهد شد. اتفاقا برای رستوران‌های بین‌راهی سراغ آنهایی بروید که ظاهر تمیزی دارند، شناخته شده تر و شلوغ تر هستند چون احتمال این‌که دچار مسمومیت شوید بمراتب کمتر خواهد بود. همچنین برای انتخاب رستوران در شهرهای مختلف، سراغ بهترین‌ها را از محلی‌ها بگیرید.
مزایا و مشقات سفرهای هوایی

خیلی‌ها سفر هوایی را ناامن‌ترین روش مسافرت می‌دانند اما فراموش نکنید برخلاف شایعات که این روزها بازارشان هم حسابی داغ است، تلفات سوانح هوایی بسیار کمتر از تلفات سوانح جاده‌ای است. به عبارتی هواپیما در همه جای دنیا از جمله ایران همچنان مطمئن‌ترین وسیله نقلیه محسوب می‌شود. البته خیلی‌ها وقتی با هواپیما سفر می‌کنند، دچار برخی مشکلات پروازی می‌شوند که آزاردهنده است و معتقدند راه حلی برای این مشکل وجود ندارد. اگر شما هم جزو این افراد هستید برای همیشه با این شایعه غیرعلمی که مشکلات پروازی غیرقابل حل است، خداحافظی کنید.
کافی است دو هفته قبل از مسافرت، سیستم ایمنی خود را با مصرف موادغذایی مفید و ویتامین‌هایی مثل ویتامین C تقویت کنید. همچنین با مشورت پزشک یک روز قبل از مسافرت‌های طولانی تا سه روز بعد از آن آسپیرین مصرف کنید، چرا که مشکل ترومبوز وریدهای عمقی یا تشکیل لخته در عروق جزو مواردی است که در اثر بی تحرکی طولانی ایجاد می‌شود. همیشه سعی کنید همراه خود یک بطری آب خنک و یک اسنک در کیف همراه خود داشته باشید؛ حتی وقتی مدت زمان پروازتان بسیار کوتاه است. از طرفی حداقل 24 ساعت قبل از پرواز از داروهای ضداحتقان برای پیشگیری از بروز مشکلات بینی و گوش استفاده کنید. این داروها به حفظ سلامت و عدم‌احتقان سینوس‌ها و گوش‌ها کمک می‌کنند. هنگام سوار شدن به هواپیما هم آدامس بجوید. این کار باعث مساوی شدن فشار هوا در گوش میانی شما می‌شود و از گرفتگی گوش پیشگیری می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار