مسئول ثبت و تعيين حريم آثار فرهنگي و تاريخي استان سمنان:
به گزارش تابناک سمنان ،هانی رستگاران گفت: در جلسه شوراي عالي ثبت آثار غير منقول كشور، ثبت سه اثر فرهنگي- تاريخي غير منقول استان سمنان مورد موافقت اعضاي شورا قرار گرفت.
کد خبر: ۵۷۸۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵ 12 March 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از روابط عمومي اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان،  مسئول ثبت و تعيين حريم آثار فرهنگي و تاريخي استان سمنان امروز و در گفت و گویی، افزود: در این جلسه "خانه امير اعظم" در شاهرود،"خانه چنگيز مرادعليان" در مهدي‌شهر و " بافت تاريخي روستاي بيابانك" در فهرست ثبت آثار ملی کشور قرار گرفتند.
وی گفت: تاریخ ساخت خانه امير اعظم شاهرود به دوره قاجاریه برمی‌گردد و آرامگاه خاندان نصرت ا... امير اعظم، والي ايالت قومس در دوران مظفر الدين شاه قاجار در آن قرار داد.
رستگاران افزود: خانه چنگيز مرادعليان در شهر مهدي شهر نیز يكي از بناهاي باقي مانده تاريخي در شهر مهدي شهر است که مربوط به اوايل پهلوي است و از ويژگي‌هاي معماري كوهستاني دوران پهلوي پيروي مي‌كند.
وی گفت: در این جلسه همچنين با توجه به ارايه و پيشنهاد ثبت بخشي از بافت تاريخي روستاي بيابانك واقع در شهرستان سرخه، اعضاي شورا با تاكيد بر ارزش عميق و اصالت تاريخي فرهنگي بافت روستاي بيابانك كه در دوران صفوي شكل گرفته است، بافت روستا را واجد ارزش ثبت در فهرست ميراث ملي كشور شناختند و مقرر شد این اثر در قالب بافت تاريخي روستايي به همراه درج كليه عناصر تاريخي واجد ارزش نظير دو آب انبار، مجموعه آثار تاريخي و قلعه واقع در روستا به ثبت برسد.
مسئول ثبت و تعيين حريم آثار فرهنگي و تاريخي استان سمنان افزود: روستاي تاريخي بيابانك از جمله روستاهای با بافت دست نخورده و سالم در كشور است كه در حال حاضر سكونت در آن در جريان است و حيات به طور واضح در بافت آن، زنده و پويا است.
وی گفت: در سال‌هاي اخیر با ارزش‌گذاري و اهميت ويژه به اين روستا، افراد علاقمند برای سرمايه‌گذاري و بهره برداري بهينه از بناهاي تاريخي به عنوان مجموعه‌هاي بوم گردي اعلام آمادگی کرده و فعالیت دارند.
رستگاران افزود: با ثبت بافت روستای بیابانک، استان سمنان برای نخستین بار حایز یک بافت تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور می‌شود.
مسئول ثبت و تعيين حريم آثار فرهنگي و تاريخي استان سمنان گفت گفت: به زودی 30 شی تاریخی مکشوفه از محوطه پیش از تاریخ حصار دامغان با توجه به ارزش و غنای فرهنگی - تاریخی اشیاء، در فهرست میراث ملی کشور ثبت می‌شود و با صدور احکام نهایی و ابلاغ مراتب ثبت این آثار، تعداد آثار ثبت شده استان سمنان به 770 اثر می رسد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار