کد خبر: ۵۷۸۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۳ 13 March 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از همشهری آنلاین:
رئیس قوه قضاییه درباره شرایط مرخصی زندانیان در ایام عید نوروز ۱۳۹۷ بخشنامه ای به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور ابلاغ کرد. به گزارش ایرنا از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، متن این بخش نامه به شرح زیر است:
به مناسبت فرا رسیدن سال نو هجری شمسی و با توجه به آثار مثبت و سازنده حضور زندانیان در کنار خانواده و به منظور نیل به اهداف عالی در بازسازی اجتماعی و اخلاقی زندانیان و نیز برقراری روابط عاطفی بین زندانیان و اعضای خانواده آنها مقتضی است به زندانیان محکوم با رعایت شرایط ذیل و اخذ تامین مناسب 15 روز مرخصی داده شود . این مرخصی به مدت 15 روز دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود.
طبق ابلاغ رئیس قوه قضاییه سه دسته از زندانیان مشمول مرخصی ایام عید می‌شود که دسته نخست زندانیان محکوم به حبس، یعنی محکومان به حبس ابد به شرط تحمل حداقل5 سال حبس، محکومان به حبس بیش از 10 سال به شرط تحمل حداقل یک سال حبس، محکومان به حبس بیش از 5 سال تا 10 سال به شرط تحمل شش ماه حبس، محکومان به حبس بیش از یک سال تا 5 سال به شرط تحمل دوماه حبس و محکومان به یک سال حبس وکمتر از آن به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.
رئیس قوه قضاییه در تبصره محکومان به حبس آورده است، محکومان به حبس یا حبس و جزای نقدی که باقی مانده حبس آنها کمتر از شش ماه باشد، مرخصی منتهی به آزادی اعطا می‌شود.
واجدان شرایط اعطای مرخصی براساس بخشنامه رئیس قوه قضاییه، زندانیان محکوم به جزای نقدی هستند که به محکومان به جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آنها بیش از یکصد و بیست میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس، محکومان به جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آنها بیش ازهفتاد میلیون ریال تا یکصدوبیست میلیون ریال باشد، به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس، برمی‌گردد.
در تبصره این بخش آمده است، محکومان به جزای نقدی که باقی مانده محکومیت آنها تا هفتاد میلیون ریال باشند، مرخصی منتهی به آزادی اعطا می‌شود.
آیت الله آملی لاریجانی درباره بخش سوم محکومان واجد اعطای مرخصی ایام نوروز، یعنی محکومان به پرداخت دیه و محکومان مالی، اعلام کرد: زندانیانی که به دلیل عجز از پرداخت دیه در بازداشت هستند و همچنین دارندگان محکومیت‌های مالی، صرف نظر از مدت اقامت در زندان از مرخصی موضوع این بخشنامه برخوردار خواهند بود، مشمول این بخشنامه هستند.
رئیس قوه قضاییه در تبصره این بخش آورده است، در مورد محکومان موضوع این بند که دارای شاکی‌های متعدد هستند، چنانچه در زمان بهره‌مندی از مرخصی یا تمدید آن موفق به اخذ رضایت برخی از شکات شوند، تمدید مجدد مرخصی به منظور اخذ رضایت از سایر شکات مانعی ندارد.
رئیس قوه قضاییه در این بخشنامه اعلام کرد، مفاد بخشنامه شامل مرتکبان جرایمی چون سرقت‌های مسلحانه و مقرون به آزار، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور، آدم ربایی، جرایم باندی و سازمان یافته، تجاوز به عنف، دایر کردن مراکز فساد و فحشا، اسید پاشی، اخلال در نظام اقتصادی، قاچاق مشروبات الکلی، محکومان به قصاص و اعدام و حدود شرعی، محکومان دارای سه سابقه محکومیت به ارتکاب همان جرم، محکومینی که به شرارت مشهورند، قاچاق مسلحانه و یا عمده موادمخدر و روان گردان‌ها و سایر محکومینی که اخلاق و رفتار آنها در زندان به گونه‌ای بوده که بنا به نظر دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری یا رئیس زندان یا شورای طبقه‌بندی شایستگی برخورداری از مرخصی را ندارند، نخواهد بود.
در تبصره یک این بند آمده است، سایر محکومان جرایم سرقت، بعد از تعطیلات نوروز از مرخصی موضوع این بخشنامه بهره‌مند خواهند شد.
طبق تبصره 2 بند چهارم بخشنامه مرخصی نوروزی زندانیان از سوی رئیس قوه قضاییه، محکومان مواد مخدری که میزان محکومیت آنان بیش از پنج سال باشد، ترتیبی اتخاذ شود هر چهل و هشت ساعت یکبار خود را به مراجع انتظامی محل سکونت خویش معرفی کنند.
تبصره 3 این بند از بخشنامه، منظور از قاچاق عمده مواد مخدر و روان گردان‌ها را بیش از 100 کیلو گرم تریاک و ملحقات آن، موضوع بند 6 ماده 5 قانون اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر، و بیش از 30گرم هرویین و روان گردان‌ها و ملحقات آنها موضوع بند 6 ماده 8 قانون فوق‌الذکر اعلام شده است.
براساس دستور رئیس قوه قضاییه، دادستان‌های سراسر کشور ملزم به اجرای این بخشنامه بوده و بر حسن اجرای آن نظارت خواهند کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار