کد خبر: ۵۸۰۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴ 17 March 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ روز گذشته خبری در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد مبنی بر « وقت وزیر صرف رونمایی از یک کتاب در شب عید/ برنامه ریزی برای مدیریت بازار شب عید مردم مهم است یا رونمایی از یک کتاب؟».

ماجرا از این قرار است که صبح امروز شنبه محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت برای رونمایی از یک کتاب راهی ایران خودرو شد.

در این خبر از حضور نیافتن وزیر در مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان در کمیسیونهای تخصصی انتقاد شد و در حالی که وزیر بعدازظهر روز دوشنبه 14 اسفند باید در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر می شد تا به چهار سوال چهار نماینده پاسخ دهد اما به دلایلی در مجلس حاضر نشد.

بر اساس پیگیری خبرنگار الف امیر خجسته نماینده همدان، بهرام پارسایی نماینده شیراز، سعید باستانی نماینده تربت حیدریه و محمدرضا پور ابراهیمی نماینده کرمان از این وزرا سوال داشتند که وزیر در این جلسه حاضر نشد.

همچنین وزیر باید بعدازظهر سه شنبه 15 اسفند با حضور در کمیسیون کمیسیون صنایع و معاون به 10 سوال بیش از 9 نماینده پاسخ می داد.

پروانه مافی نماینده تهران، محمدرضا امیر حسنخانی نماینده فردوس، محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان، جلال محمود زاده نماینده مهاباد، مسعود گودرزی نماینده ممسنی و تعدادی از نمایندگان، رضا انصاری نماینده داراب، علی اسدی نماینده شهربابک و محمد عزیز نماینده خرم دره هر کدام یک سوال و اصغر مسعودی نماینده نی ریز و استهبان نیز 2 سوال از این وزیر داشتند که در این جلسه هم حضور نیافت.

اصغر مسعودی که از این وزیر سوال داشت به الف گفت که وزیر به دلیل مسافرت و ماموریت خارج از کشور در مجلس حضور نیافت و باعث شد تا بررسی این سوالات حداقل یک ماه به ئعویق بیافتد.

حضور نیافتن وزیر در مجلس اگر به دلیل مشغله کاری بود، قابل پذیرش است چرا که طبیعی است در روزهای پایانی سال وزارت صنعت، معدن و تجارت بعنوان وزارتخانه تنظیم بازار، حجم زیادی از کارها و تداخل برنامه ها، برخی برنامه ها لغو شود. اما سوال این است که چگونه وزیر صنعت برای رونمایی از «گزارش عملکرد پایدار و مسئولیت های اجتماعی ایران خودرو» وقت می گذارد و تلف شدن چند ساعت از وقت یک وزیر برای رونمائی از  یک کتاب در ایران خودرو آن هم در روزهای پایانی سال، چقدر ضرورت داشت.

خبرنگار الف پیگیر ماجرای حضور وزیر برای رونمایی از یک کتاب شد.

یک منبع آگاه در همین راستا به الف گفت: در ابتدا برنامه حضور وزیر در ایران خودرو برای رونمایی از همین کتاب بود اما در دقایق پایانی روز جمعه مسئولین برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری صنعت خودرو را هم به این برنامه اضافه کردند.

وی افزود: برای برگزاری این جلسه معمولا از یک هفته قبل مهمانان آن دعوت می شدند اما شب گذشته مسئولین تلفنی به جلسه دعوت شدند که البته برخی از آنها به دلیل دعوت دیر هنگام نتوانستند در جلسه شرکت کنند.

این منبع آگاه گفت: همچنین بازدید از سالن رنگ ایران خودرو و محصولات تولیدی شرکت ایکاپ، به برنامه اول اضافه شد تا از حاشیه ها حضور  وزیر برای رونمایی صرف از یک کتاب آن هم در شب عید، بکاهد.

البته دستور کار کمیسیون صنایع و معادن مجلس نشان می دهد که نمایندگان به دلیل ضعف مدیریت و ناکارآمدی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در بعد داخلی و خارجی، تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی علل ناکارآمدی شرکت های خودروسازی در حوزه کیفیت، قیمت، محیط زیست، طراحی و تکنولوژی، فروش و خدمات پس از فروش با وجود حمایت های گسترده و مستمر مجلس و دولت از آنها و عدم پاسخگویی به انتظارات مردم با توجه به پیشرف سایر کشورها در این صنعت را خواستار هستند.

البته در حال حاضر هم نمایندگان مجلس مشغول تحقیق و تفحص از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند که از مدتها قبل این کار آغاز شده است.

اما شریعتمداری پس از رونمایی از این کتاب گفت: امروز در حقیقت شجره طیبه مسئولیت پذیری اجتماعی در بخش صنعت و معدن ایران را رونمایی کردیم و این مسئولیت  شناسی باید در همه بخش های صنعتی حاکم شود.


حال سوال این است که مسئولیت اجتماعی وزیر صنعت بعنوان مقام مافوق ستاد تنظیم بازار، در تنظیم بازار شب عید است یا حضور در یک مراسم  کم اهمیت و صرف وقت چندین ساعته؟.

آیا بهتر نیست که وقت وزیر برای پیگیری مطالبات مردم، سوالات نمایندگان و رفع دغدغه های نمایندگان برای تحقیق و تفحص از موارد یاد شده اختصاص یابد تا نمایندگان مجبور نشوند برای روشن شدن قضایا ساعت ها وقت خود و دیگر مسئولین را به تحقیق و تفحص اختصاص دهند و هزینه های زیادی به بیت المال تحمیل نشود؟. شاید مدیریت وقت وزیر و پرهیز از حضور در مراسم رونمایی از یک کتاب و پرداختن به تنظیم بازار در شب عید، از حجم انتقادات، تذکرات و سوالات نمایندگان و بخصوص تقاضاهای تحقیق و تفحص مجلس بکاهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار