تابناک تبریز در نظر دارد تا جاذبه های گردشگری استان را در قالب معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان ها به خدمت بینندگان عزیز تقدیم دارد.
کد خبر: ۵۸۳۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹ 26 March 2018

سابقه تاریخی

بستان آباد در محل شهر باستانی و گمشده تاریخی «اوجان» بنا شده‌است. اوجان پایتخت ییلاقی در دوره ایلخانان مغول بوده که بعداً در اثر حوادث روزگار، به کلی منهدم شده‌است. اين منطقه به جهت آنكه در مسير ارتباطي جاده ابريشم قرارداشته و از آب و هواي مناسب دامنه سهند برخوردار بوده همواره داراي جمعيت بوده و در متون تاريخي بازمانده از گذشته به اسامي "اوجن" و يا  "اوجان" ذكر اين منطقه به تكرار آمده است . از اين كه مركز اين منطقه يا آبادي بزرگ آن ازچه تاريخي بستان آباد خوانده شده است، اطلاع موثقي در دست نيست. ولي پرواضح است كه اين نامگذاري و وجه تسميه آن به همين سبزي و خرمي و چمنزارهاي اين منطقه مربوط مي شود .

موقعیت جغرافیایی

شهرستان بستان‌آباد با وسعت 2795 كیلومتر مربع (6.1 درصد مساحت استان) در 45 كیلومتری تبریز واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا 1679 تا 1740 متر می باشد. این شهرستان از سمت شمال با شهرستان هریس، از سمت شرق با شهرستان‌های سراب و میانه، از سمت غرب با شهرستان‌های تبریز و مراغه و از سمت جنوب با شهرستان هشترود هم‌مرز است.

اقلیم و آب و هوا

بستان‌آباد منطقه‌ای است کوهستانی که سراسر قسمت جنوبیش را کوههای پربرف و مرتفع پوشانده‌است. شمال آن در امتداد کوههای بزغوش و غرب این شهرستان در امتداد کوههای مورو داغ به ارتفاع ۲۹۶۰ متر در دنباله کوههای مورو داغ و بزغوش بنام تک آلتی و گردنه معروف شبلی قرار گرفته‌است. مرتفع‌ترین نقطه شهرستان کوه سهند به ارتفاع ۳۷۷۲ متر می‌باشد. آب و هوای بستان آباد به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوهستان سهند در زمستان سرد و پربرف و دوره یخبندانش طولانی و در تابستان معتدل و مطبوع است. هوای این شهرستان شش ماه از سال خشک و شش ماه دیگر مرطوب می‌باشد.


نقاط تاریخی و دیدنی

چشمه‌های معدنی بستان آباد که در ده اسک‌کندی در 60 کیلومتری جنوب شرقی تبریز واقع شده و تالاب قوریگل در 45 کیلومتری شمال شرقی تبریز از نقاط دیدنی و گردشگری شهرستان بستان‌آباد محسوب می‌شوند.



جاذبه‌های طبیعی

  • تالاب قوری گل در ۱۵ کیلومتری بستان آباد و ۳۰ کیلومتری تبریز
  • آبگرم درمانی در مرکز شهر
  • دره زیبای شاهیوردی در دامنه کوه جام سهند
  • دامنه‌های سلسله جبال سهند و بزقوش
  • تالاب آلمالو گلی در نزدیکی روستای آلمالو
  • تالاب آلقاز در دامنه کوه قاسم داغی
  • کوه حیدربابا در روستای خشکناب زادگاه شهریار
  • پیست اسکی سهند
  • درهٔ سعیدآباد
  • غار اسکندر و استیار
  • غار آق‌بلاغ

فطیر محلی، معروفترین سوغاتی بستان آباد از دیر باز معروف بوده و کام میهمانان را شیرین می‌کند. لازم به ذکر است بزرگترین فطیر (نان سنتی) ایران در شهر بستان آباد پخت شده است.

روستای شنگل آباد ازتوابع بستان آباد تاریخ کهن دارد دارای باغهای بزرگ گردو ، به و سیب گلابی که تولید کننده برزگ گردوهای کاغذی بوده و دشتها وکوه‌های زیبا وگیاهان دارویی و از بهترینهای منطقه می‌باشد که در پایین کوه حیدر بابا قراردارد این روستای ویلایی زاد گاه خان هابوده و است.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9f/%D8%AA%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%A8_%D9%82%D9%88%D8%B1%DB%8C_%DA%AF%D9%84_%D8%AA%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B2.jpg/1200px-%D8%AA%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%A8_%D9%82%D9%88%D8%B1%DB%8C_%DA%AF%D9%84_%D8%AA%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B2.jpg

مجتع آبدرمانی بستان آباد

https://www.gt724.com/files/cache/files-destinations-16010-855-0%5B148c8a8365b3f1157283f3485c9ba39c%5D.jpg

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سحر صادقی
|
United Arab Emirates
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
سلام کمتر از روستاهای زیبای اطراف بستان اباد نوشته شده مانند اقبلاق. قازانچای.بنه کهل .گل اخر .ایرق چمن .پیشهلی.و.....بخصوص از طبیعت زیبای اقبلاق حرم داغلاری .گلینر گونیی واز غارهای ناشناخته که شاید شما هم کشف نکردین واز لایه های روغنی که روی بعضی از چمنها هست وبه احتمال اهالی نفت ممکن است باشد وفراوان بودن اب اقبلاق....لطفا اطلاع رسانی کنید مچکرم سپاس.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار