رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:واکنش توئیتری ظریف به فجایع خونبار غزه/واکنش حسینی به قیاس برادرش با مهدی جهانگیری/پست اینستاگرامی علی جنتی برای پدرش و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۸۵۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴ 01 April 2018
خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
بن سلمان به اسد: عروسک دست ایرانی‌ها نشو!
 
ولیعهد عربستان سعودی که کناره‌گیری رئیس‌جمهوری سوریه از قدرت را بعید می داند خطاب به اسد گفت: عروسک دست ایرانی ها نشود.محمد بن سلمان،‌ ولیعهد سعودی در گفت‌وگو با مجله تایم آمریکا اظهار داشت: بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در قدرت ماندنی است و به نفع بشار اسد نیست که ایرانی‌ها را به حال خود رها کند تا هرچه می‌خواهند در سوریه انجام دهند.وی افزود: امیدوارم اسد عروسک دست ایرانی‌ها نشود.بن سلمان در ادامه حفظ ارتش آمریکا در سوریه و حضور نیروهای آمریکایی را در این کشور ضروری دانست این به رغم اعلام تصمیم اخیر دونالد ترامپ مبنی بر این است که گفت، نیروهای کشورش را به زودی از سوریه خارج خواهد کرد./ایسنا
 
واکنش توئیتری ظریف به فجایع خونبار غزه
 
 وزیر خارجه کشورمان به فجایع غزه که منجر به شهادت ۱۷ فلسطینی شد، واکنش نشان داد.ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: درست در شب عید پسح که یادآور نجات حضرت موسی و قومش توسط خداوند از یوغ ستمگران است، صهیونیست‌های ستمکار، فلسطینیان - که زمین شان توسط صهیونیست‌ها غصب شده است - را در تظاهراتی صلح آمیز برای آزادی از اسارت نژادپرستانه به خاک و خون می‌کشند. شرم شان باد.
 
تصادف شدید خودروی نماینده مجلس خبرگان
 
 به دنبال بروز سانحه واژگونی برای خودروی آیت الله محمدحسن زالی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، اقدامات درمانی لازم انجام و اکنون حال عمومی وی مساعد گزارش شده است.صبح امروز دکتر امینی معاون توسعه دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر از آیت الله محمدحسن زالی(فاضل گلپایگانی)نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری عیادت کرد.این عضو مجلس خبرگان رهبری بدنبال سانحه واژگونی خودروی سواری شخصی در محور چابهار-بندرعباس حوالی زرآباد حدودا ساعت ۱۱ دیروز دچار ترومای از ناحیه گردن، قفسه سینه و پای چپ شده بود که بدنبال انتقال وی به بیمارستان امام علی (ع) چابهار، خوشبختانه با مداخلات درمانی بموقع تیم تخصصی جراحی مغز و اعصاب و جراحی عمومی و ارتوپدی اقدامات درمانی لازم انجام شده است و هم اکنون در بخش جراحی مردان تحت نظر پزشکان معالج است.حال دوتن از اعضای خانواده وی که در خودروی سانحه دیده بوده‌اند نیز مساعد است و دچار جراحات سطحی شده‌اند.همچنین حال عمومی آیت الله زالی مساعد گزارش شده است./ایسنا
 
زمان فیلتر تلگرام مشخص نیست!
 
ناظر مجلس در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه گفت: زمان فیلتر تلگرام زمان دقیقی نیست و نباید اخباری به جامعه پمپاژ شود که امنیت روانی مردم را مخدوش کند.رمضانعلی سبحانی‌فر اظهار کرد: با توجه به توسعه روزافزون فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و اقبال عمومی به آن‌ها نمی‌توان جامعه را از آن‌ها محروم کرد اما باید تلاش کرد با اعتمادسازی نسبت به اپلیکیشن‌های داخلی، مردم به اراده خود از تلگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی به اپلیکیشن‌های داخلی اقبال پیدا کنند.رییس کمیته ارتباطات مجلس ادامه داد: بنابر گزارش‌های رسمی کسب و کارهای مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی موجب اشتغال‌زایی بخش زیادی از جوانان بیکار شده و فیلتر آن‌ها تبعات اقتصادی و اجتماعی نامناسبی دارد البته توجه به مسائل امنیتی نیز برای نظام بسیار حیاتی و مهم است و باید با در نظر گرفتن جمیع جهات تصمیم‌گیری کرد.نماینده مردم سبزوار در مجلس، گفت: شورای عالی فضای مجازی تصمیم‌گیر نهایی برای فیلتر شدن یا نشدن تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی است./ایسنا
 
توصیه معنادار نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم به روحانی
 
نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم تأکید کرد که دولت حسن روحانی در سال جدید باید اجرای قانون اساسی را مبنای عمل خود قرار دهد و تنها در این صورت است که کشور از بحران خارج می‌شود.او به اعتمادآنلاین گفت: «دولت باید اساس را بر اجرای قانون اساسی قرار دهد. رئیس‌جمهور نیز به‌عنوان مجری قانون اساسی باید اصل و بنا را بر اجرای این قانون بگذارد چون تنها در این صورت است که بسیاری از معضلات و مشکلات کشور حل می‌شود.»جلالی‌زاده تأکید کرد: «خواسته‌ها و مطالبات مردم از جمله مطالبات آنان در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی تنها از طریق بازگشت به قانون اساسی حل می‌شود. اگر دولت در سال جدید بازگشت به قانون اساسی را در دستورکار خود قرار دهد بسیاری از معضلات کشور حل‌شدنی است.»این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سؤال که آیا اراده‌ای در دولت برای این کار وجود دارد، گفت: «متأسفانه من از این دولت اراده‌ای برای این کار نمی‌بینم. آقای روحانی با چینشی که در کابینه‌اش داشت امیدها را ناامید کرد. از ایشان انتظار می‌رفت مجموعه‌ای مقتدر، قاطع و پیگیر برای مطالبات مردم تشکیل دهد اما از کابینه ایشان چنین چیزی احساس نمی‌شود و به نظر نمی‌رسد از این دولت دیگر دودی برخیزد.»جلالی زاده تأکید کرد: «آقای روحانی نباید خواسته‌های مردم و مطالبات آنان را قربانی اهداف دوردست خود کند. ایشان نباید به خاطر اهداف و چشم‌اندازی که در آینده برای خود می‌بیند مردم و مطالبات آنان را نادیده بگیرد. در شرایط فعلی هیچ‌چیز مهم‌تر از تحقق مطالبات مردم نیست و آقای روحانی نباید این مهم را فراموش کند.»/اعتمادآنلاین
 
توصیه آشنا به بن سلمان برای نجات عربستان

مشاور رئیس جمهور در کانال تلگرامی خود نوشت: ‏معامله با ایران راه نجات عربستان از معضلات و بحران‌های خودساخته است.حسام الدین آشنا افزود: ‏اگر بن سلمان بعد از شنیدن سخنان اخیر ترامپ عاقلانه محاسبه کند، خودش هم درمیابد که کنار آمدن با ایران به صرفه‌تر و محترمانه‌تر است.آشنا ادامه داد: ‏به جای اینکه ١٠-١٥ سال برای مقابله صرف کنید ١٠-١٥ روز برای مصالحه تلاش کنید.
 
حداد عادل: عجب دنیایی است ...
 
 نماینده سابق مجلس شورای اسلامی محکومیت یمن از سوی شورای امنیت را تعجب‌برانگیز دانست.حداد عادل در آخرین پست توییت خود نوشت: شورای امنیت سازمان ملل آن‌چنان یمنی‌ها را محکوم کرده است که گویی، اصلا یمن به عربستان حمله کرده بوده. عجب دنیایی است. یاد این شعر نیما می‌افتم که: به کجای این شب تیره بیاویزم قبای ژنده خود را.
 
واکنش حسینی به قیاس برادرش با مهدی جهانگیری
 
سیدمحمد حسینی در واکنش به توئیت حسام آشنا نوشت: ای کاش مشاور محترم رئیس جمهور و رئیس مرکز استراتژیک در بکارگیری تعابیر، دقت و احتیاط بیشتری به خرج می داد که منجر به مثل معروف از قیاسش خنده آمد خلق را نشود.در پی انتشار توئیت حسام‌الدین آشنا مبنی بر مقایسه نسبت اسحاق جهانگیری و برادرش با نسبت برادران حسینی (سیدمحمد و سیدحمید)، سیدمحمد حسینی وزیر اسبق ارشاد یادداشت کوتاهی را با نام «حاشیه‌ای بر یک تشابه ناهمگون» برای فارس ارسال داشته که در ادامه آمده است:
«بعد از مشاهده تشبیه بنده و برادرم با آقایان اسحاق و مهدی جهانگیری توسط دوست آشنایم که معلوم نیست با هدف تطهیر چه کسی و یا به حاشیه بردن چه سوژه‌ای صورت گرفته، لازم دانستم تعلیقیه‌ای کوتاه براین "قیاس مع الفارق" داشته باشم، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل:
1-نگاه سیاسی بنده و اخوی اصلاح طلبم (ازنوع خوش خیم) کاملا متفاوت است در حالیکه اخوان جهانگیری هر دو از قدیم الایام مشهور به اصلاحاتی بودند البته مهدی جهانگیری در مقطعی همکار مشایی بوده که خط و خطوط او هم در هاله‌ای از ابهام هست!
2-قبل از حضور بنده به عنوان یک فعال سیاسی و فرهنگی در مجلس پنجم و بعدها در دولت، حاج سید حمید به عنوان یک کارشناس، صاحب نظر و فعال در حوزه بازرگانی مطرح و بی نیاز از حمایت بنده بود، من هم این روحیه را نداشتم که دین خود را به دنیای اطرافیان بفروشم. همچنین برادرم جز سابقه یک دوره فعالیت در جهاد سازندگی، هیچ وقت کارمند یا مدیر دولتی نبوده، در حالیکه مهدی جهانگیری حداقل تا سال 88 مدیر دولتی بوده و علی الظاهر با بهره‌گیری از موقعیت خود و برادر ارشد، مدارج کسب سرمایه نجومی را جهشی پشت سر گذاشته و برتر از مغزها و نوابغ تجاری جهان راه ترقی چند ده ساله را در مدتی بسیار کوتاه طی کرده است و با این حمایتها در اتاق بازرگانی هم موقعیتی ممتاز یافته است.
3-الحمدلله تاکنون جرم و یا اتهامی متوجه برادر بنده نشده ولی مهدی جهانگیری مدتی به اتهام فساد اقتصادی در زندان کرمان و تهران بسر برده و اخیرا با وثیقه بی سابقه هزار میلیارد تومانی آزاد شده و اینک در انتظار حکم نهایی دادگاه است، لذا مقایسه وی با برادر بنده، اجحاف درحق سیدحمید است، و از نظر ثروت هم قیاس این دو نفر کم لطفی در حق سرمایه‌دار بزرگی چون جهانگیری است!
4-شان معاون اول را که ید طولایی در فعالیتهای تجاری و اقتصادی داشته اجل از آن می دانم که با حقیر یک لاقبا از نظر مالی مقایسه شود که تمرکزم بر کار علمی، فرهنگی و سیاسی است و حتی از دور هم دستی برآتش فعالیتهای انتفاعی نداشته و ندارم. پس مناسب بود برمبنای پیشنهادها و اظهارنظرهای ذیل توئیت عمل می‌شد و این تشابه با آقای روحانی و فریدون صورت می گرفت تا اندکی هم ترازی رعایت شود.
وهکذا!
ای کاش مشاور محترم رئیس جمهور و رئیس مرکز استراتژیک در بکارگیری تعابیر، دقت و احتیاط بیشتری به خرج می داد که منجر به مثل معروف: "از قیاسش خنده آمد خلق را" نشود. وله الحمد.»
 
توصیه وزیر سابق به احمدی‌نژاد

وزیر جهاد کشاورزی در دولت احمدی‌نژاد گفت: احمدی‌نژاد باید از راه قانون و تمکین به چارچوب‌هایی که خود او از همان طریق توانسته به ریاست جمهوری برسد و هشت سال مملکت را اداره کند، مسیر خود را در پیش گیرد.صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی در دولت احمدی‌نژاد با اشاره به رفتارهای ساختارشکنانه اخیر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق اظهار داشت: به نظر بنده، آقای احمدی‌نژاد از نظر رفتاری و فکری مقداری با گذشته تفاوت کرده است و مرزها و خطوط قرمزی که باید رعایت کند؛ از جمله مصلحت نظام و کشور را متأسفانه تحت تأثیر مسائلی که در ارتباط با آقای بقایی یا قوه قضاییه پیش آمده رعایت نمی‌کند.وی با بیان اینکه احمدی‌نژاد، مسائل را شخصی کرده است و این هم به ضرر خود او است و هم‌ به نظام آسیب می‌زند تصریح کرد: توصیه من به ایشان این است که در مواضع خود و در ارتباط با اطرافیانش تجدید نظر کند و به مسیری برگردد که به نفع اصول و آرمان‌های انقلاب است و مصلحت خود او نیز در آن است.وزیر سابق جهاد کشاورزی با بیان اینکه قطعاً روشی که احمدی‌نژاد برای عدالتخواهی در پیش گرفته روش درستی نیست تصریح کرد: صرف اینکه یکی دو نفر از اطرافیان ایشان حتی بر فرض اینکه به ناحق هم مورد ستم واقع شده باشند، دلیل نمی‌شود تا او این روش را به کار گیرد.خلیلیان ادامه داد: احمدی‌نژاد باید از راه قانون و تمکین به چارچوب‌هایی که خود او از همان طریق توانسته به ریاست جمهوری برسد و هشت سال مملکت را اداره کند، مسیر خود را در پیش گیرد./فارس
 
پست اینستاگرامی علی جنتی برای پدرش
 
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم و فرزند آیت الله جنتی (دبیر شورای نگهبان) به مناسبت میلاد حضرت علی و روز پدر با انتشار عکسی از پدرش درباره او نوشت: آیت الله جنتی یکی از نوادر روحانیت است. علیرغم اختلاف نظر عمیق و فاصله زیادی که در بینش سیاسی و نوع نگاه به مسایل کشور با همدیگر داریم؛ افتخاردارم که فرزند شخصیتی پارسا، زاهد، وارسته و عمیقا باورمند به ارزش‎های اسلامی هستم. از زمانی که خود را شناخته ام تا امروز ایشان را مقید به تهجد و شب زنده داری و تضرع به درگاه خداوند یافته ام و آنچه را به عنوان وظیفه تشخیص داده با تمام توان بر آن پای فشرده است، اگرچه با مخالفت های فراوان و گاه ضدیت و دشمنی روبرو شده است. بی رغبتی به دنیا و ساده زیستی از ویژگی های کم نظیر ایشان است. برای ایشان احترام زیادی قائلم.
 
تلگرام تا پایان فروردین ماه فیلتر می‌شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد و فکر می کنم این اتفاق حداکثر تا پایان ماه جاری بیافتد. علاء الدین بروجردی در گفت و گو با رادیو شهری بروجرد، با اشاره به موضوع از مدار خارج شدن «تلگرام» اظهار داشت: این تصمیمی است که در بالاترین سطح اتخاذ شده و تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد. وی تصریح کرد: این موضوع به لحاظ امنیت ملی ما مهم است، با توجه به نقش مخربی که تلگرام در بحران های سال گذشته در کشور داشت و هم اینکه ما امروز در فضای مجازی به این توانمندی رسیده ایم که یک سامانه ملی را تعریف کنیم؛ مانند سروش و ظرفیت های دیگر. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ممکن است تعداد مشترکین سروش ۳ میلیون باشد و تعداد مشترکین تلگرام چهل میلیون، اما این تعداد سرریز می شوند؛ وقتی تلگرام از مدار خارج شد مردم به یک سامانه ملی روی می آورند. وی تصریح کرد: در رابطه با نگرانی هایی که رسانه های بیگانه بیشتر به آن دامن می زنند که سامانه های داخلی ایمن نیست و یا مسائلی از این گونه، به لحاظ بستر سازی فنی و سالم بودن محیط آن، کار گسترده ای دارد صورت می گیرد. بروجردی خاطرنشان کرد: این تصمیم اتخاذ شده که تلگرام جای خود را به یک سامانه ملی بدهد و فکر می کنم حداکثر تا پایان ماه جاری (فروردین ماه) این اتفاق خواهد افتاد.

ابطحی: نمی‌توان بار مسئولیت فیلتر تلگرام را روی دوش یک فرد انداخت

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز می گوید نمی توان بار مسئولیت در خصوص فیلتر تلگرام را به گردن یک فرد مانند وزیر ارتباطات یا رییس جمهور انداخت. ابطحی در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» در پاسخ به سوالی درباره شایعات پیرامون احتمال فیلتر تلگرام و اینکه عده ای مسئولیت این امور را متوجه وزیر ارتباطات می دانند، گفت: در این گونه موارد که یک شورا مسئولیت کار را بر عهده دارد، و اکثریت شورای عالی فضای مجازی با نظرگاه‌های رییس جمهور و وزیر ارتباطات همسو نیستند، نمی شود بار مسئولیت تصمیم‌گیری‌ها را روی دوش یک فرد انداخت. او ادامه داد: این یک اتفاق شورایی است و اکثریت اعضای شورا هم بارها نظرات خود در مخالفت با شبکه های اجتماعی را به صورت علنی اعلام کرده اند و طبیعتا اینها به دلیل اکثریت نظراتشان را می توانند در شورا اعمال کنند.

فارس: ادامه اعتصاب غذای بقایی کذب محض است

فارس نوشت: یک فرد مطلع گفت: بقایی طی دیروز و امروز غذای مفصلی خورده و ادامه اعتصاب غذای وی کذب محض است و حتی صبح امروز در زندان با زندانیان بگو و بخند داشته است. پس از صدور حکم حمید بقایی و انتقال وی به زندان اوین، کانال‌ها و رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد از اعتصاب غذای وی خبر داده بودند. این کانال‌ها هر روز از وخامت حال بقایی به خاطر اعتصاب غذا و ضرورت انتقال وی به بیمارستان جهت مداوا اطلاع‌رسانی می‌کردند. این رسانه ها همچنین مدعی شده بودند بقایی در حال انتقال از بیمارستان به زندان اعلام کرده بود که به مجرد بازگشت به زندان اعتصاب غذای کامل را از سر خواهد گرفت. رسانه‌های جریان انحرافی با انتشار روزانه ده‌ها خبر درباره وضعیت وخیم بقایی و ظلم به نامبرده، دستگاه قضایی را تهدید می‌کردند که مسئولیت جان نامبرده برعهده مقامات ارشد دستگاه قضایی است. اما اخبار حاکی از آن است که موضوع اعتصاب غذای بقایی صرفاً شانتاژ رسانه‌ای حامیان احمدی‌نژاد بوده و وی نه‌تنها اعتصاب غذا نکرده بلکه در سلامت کامل است. یک فرد مطلع در این باره به خبرنگار فارس گفت: بقایی طی دیروز و امروز غذای مفصلی خورده و ادامه اعتصاب غذای وی کذب محض است و حتی صبح امروز در زندان با زندانیان بگو و بخند داشته است. این فرد مطلع ادامه داد: بقایی پیش از این نیز اعتصاب غذای خشک نداشت و آب و مواد قندی مصرف می‌کرد.

صادقی: هیچ مرجعی تصمیمی برای فیلترینگ تلگرام ندارد

محمود صادقی در حساب توئیترش نوشت: طبق اطلاعات حاصل از تماس با مسئولان ذی‌ربط، تا کنون نه شورای عالی فضای مجازی نه هیچ مرجع قانونی دیگری مصوبه‌ای درباره فیلترینگ تلگرام نداشته است.

اعتراض نماینده بهشهر به سریال پایتخت

علی‌محمد شاعری، نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس با انتقاد از دست‌اندرکاران سریال پر مخاطب پایتخت 5 گفت: سریال پایتخت چه تأثیری برای مازندران دارد و چند جوان مازندرانی با دیدن این سریال، به هویت خود افتخار می‌کنند؟! سریال پایتخت 5 به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری در نوروز 97 پخش خود را آغاز کرده است، این سریال هرچند مخاطبان زیادی را پای تلویزیون کشانده و به قول همین دوستان بازیگر، موجبات خنده و شادی مردم را فراهم کرده است؛ اما برای برخی بینندگان نه‌تنها موجبات شادی را به ارمغان نیاورده بلکه سبب دلخوری و انتقاد شده است زیرا آنها معتقدند که این سریال به بهای تمسخر و ساده‌لوح انگاشته‌شدن مردمان مازندران تمام شده است و قابل اغماض نیست. نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با فارس و در واکنش به سریال پایتخت 5 گفت: سریال پایتخت 5 همانند سال‌های گذشته با هدف جلب مخاطب و گذران اوقات فراغت مردم در حال پخش است اما فرهنگ غنی، فاخر و بی‌بدیل مازندران را به سخره گرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار