رييس اداره منابع طبيعي وآبخيزداري شهرستان دامغان:
به گزارش تابناک سمنان ،احمد رضا بهاوررييس اداره منابع طبيعي وآبخيزداري شهرستان دامغان گفت: اجرای پروژه تعمیم ترسیب کربن یکی از پروژه‌های موفق در زمینه مقابله با بیابان‌زایی و ظرفیت‌سازی در سطح ملی است.
کد خبر: ۵۸۸۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۰ 09 April 2018
به گزارش تابناک سمنان ،احمد رضا بهاوررييس اداره منابع طبيعي وآبخيزداري شهرستان دامغان در گفتگو با خبرنگارگفت: اجرای پروژه تعمیم ترسیب کربن یکی از پروژه‌های موفق در زمینه مقابله با بیابان‌زایی و ظرفیت‌سازی در سطح ملی است و در این طرح تلاش می‌شود با اعطای تسهیلات از محل صندوق‌های اعضای طرح ترسیب کربن، افزایش سطح مهارت روستاییان و توانمندسازی آنها در ایجاد اشتغال از تخریب منابع طبیعی جلوگیری شده و ریسک‌پذیری مناطق کاهش یابد.وی اظهار داشت : پروژه ترسیب کربن در شهرستان با پیشنهاد دفتر امور بیابان از اواخر سال1392 در منطقه منطقه کوه زر و سرکویر در جنوب شهرستان دامغان به دلیل بیابانی بودن آن و دوری از شهر که منجر به محرومیت ساکنین آن شده و همچنین بحث های پیشروی بیابان و کویر که در منطقه حاکم است آغاز گردید.
بهاور گفت: کارگاههای PRA در 11 روستای منطقه سرکویر و کوه زر دامغان انجام و در پاییز 93 صندوق ها در این روستاها شکل گرفت . اعتبار اجرای این پروژه در سالجاری در حدود 620 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی می باشد. تا کنون در16 روستا دارای جمعیت بیش از 20 خانوار منطقه، برنامه های تواتمند سازی آغاز شده است و 732 نفر ( 53% زنان و 47% مردان) در قالب 85 گروه ساماندهی گردیده اند. در مجموع بیش از 2459 میلیون ریال نیز پس انداز جمع آوری و مبلغ حدود 2550 میلیون ریال وام (در شهرستان دامغان) نیز جهت ایجاد فرصتهای عمدتا اشتغالزایی به اعضاء خود پرداخت نموده است.
احمد رضا بهاوررييس اداره منابع طبيعي وآبخيزداري شهرستان دامغان اظهار داشت : در این پروژه از رویکرد های مشارکتی بسیج جوامع محلی و توانمندسازی آنها به منظور کارهای احیایی، مدیریت، توسعه و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی و نیز توسعه روستایی استفاده می شود، دستاوردهای پروژه شامل ظرفیت سازی در سطح محلی، توانمندسازی مردان و زنان، ایجاد مشاغل خرد و جلب مشارکت روستائیان در راستای احیاء و مدیریت اقتصادی مراتع تخریب شده بوده است، در  پروژه همچنین کوشش بر این بوده است که تمامی مردم محلی و به خصوص زنان در مدیریت پایدار منابع طبیعی مشارکت کامل و همه جانبه ای داشته باشند.
وی گفت: دستيابي به توسعه پايدار در تمام جوامع انساني بدون مشارکت زنان امکان پذير نيست. در کشورهاي جهان سوم، راهبردهايي براي مشارکت عملي زنان در توسعه اتخاذ شده است. يکي از این راهبردها ، توانمندسازي زنان مي باشد. در ايران نيز گام هايي در اين زمينه برداشته شده است. اجرای پروژه ترسيب کربن در شهرستان دامغان از جمله برنامه هاي توسعه است که با اتخاذ استراتژي مشارکت مردم محلي و بکارگيري توام زن و مرد، سعي در توانمندسازي زنان داشته است.
بهاور اظهار داشت : این پروژه با توجه به اصل برابر بودن نقش زنان و مردان، بر مشارکت زنان روستایی در مراحل مختلف طراحی و اجرای برنامه های پروژه همپای مردان تأکید دارد .
یکی از برنامه های پروژه در راستای افزایش مشارکت زنان درامور اجتماعی تشکیل گروه های توسعه در روستاهای منطقه است. هدف از تشکیل این گروه ها ایجاد همکاری بین زنان روستایی، حل مشکلات آنان در بین گروه، مشارکت آنها در جهت رفع مشکلات روستا و انجام فعالیتهای درآمد زا توسط زنان بوده که به همین منظور تا کنون پنج گروه زنان با حضور 392 نفر زن تشکیل گردیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار