اعلام شرایط بحرانی در مرکز پهناورترین استان کشور
ناپایداری در تأسیسات تأمین آب شرب شهرهای بزرگ کشور، یکی از موضوعات مهمی است که در سال های اخیر، چندان توجهی به آن نشده و ساختار این سازه ها در بسیاری از مناطق ضعیف ارزیابی می شود؛ شهرهایی مثل زاهدان که مرکز سیاسی یکی از بزرگ ترین استان های کشور است و تنها به خاطر وزیدن باد با بحران تأمین آب شرب رو به رو شده است.
کد خبر: ۵۹۱۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶ 15 April 2018

ناپایداری در تأسیسات تأمین آب شرب شهرهای بزرگ کشور، یکی از موضوعات مهمی است که در سال های اخیر، چندان توجهی به آن نشده و ساختار این سازه ها در بسیاری از مناطق ضعیف ارزیابی می شود؛ شهرهایی مثل زاهدان که مرکز سیاسی یکی از بزرگ ترین استان های کشور است و تنها به خاطر وزیدن باد با بحران تأمین آب شرب رو به رو شده است.

به گزارش «تابناک»؛ از بعدازظهر شنبه و همزمان با آغاز وزش شدید باد در جنوب شرق کشور، بسیاری از تیرهای برق در سه راهی دشتک، واقع در مسیر زابل به زاهدان سقوط کرد و همین موضوع سبب شد که برق مورد نیاز برای انتقال آب از چاه نیمه های اطراف شهر زابل به زاهدان قطع شود؛ وضعیتی که اکنون مرکز سیاسی استان سیستان و بلوچستان با نزدیک به 600 هزار تن جمعیت را با بحران تأمین آب شرب رو به رو کرده است.

همزمان با قطع آب شرب شهری، اداره کل آموزش و پرورش استان با تصور اصلاح شرایط موجود تا ظهر امروز، ابتدا مدارس زاهدان را در شیفت صبح تعطیل اعلام کرد، اما در ادامه و با مشخص شدن زمان بر بودن تعمیر سازه ها تعطیلی مدارس در بعد از ظهر روز یکشنبه نیز اطلاع رسانی شد.

محسن میردامادی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در همین رابطه گفت: با توجه به وقوع توفان در منطقه سیستان و قطعی برق، این عامل باعث شده تا برق ایستگاه های پمپاژ آب در این مسیر قطع شود.

میرادی افزود: وقوع گردباد در سه راهی دشتک واقع در مسیر زابل به زاهدان، باعث سقوط تعدادی از تیرهای برق و قطع جریان انتقال آب چاه نیمه به زاهدان شد.

وی در ادامه گفت: بر اثر گردباد جریان برق خط انتقال آب چاه نیمه به زاهدان در محل ایستگاه شماره 2 واقع در سه راهی دشتک قطع شده و فعلا هیچ آبی به زاهدان نمی رسد. این حادثه در پی سرعت گردباد رخ داده و باعث سقوط سی تیر برق و پاره شدن خطوط انتقال برق شده و هم اینک پنج اکیپ امدادی متشکل از اتفاقات آب و برق در حال تعمیر خطوط انتقال برق هستند.

شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان با اعلام شرایط بحرانی در مسیرهای قطع آب مناطق پرستار ـ فرهنگ ـ معلم ـ جمهوری ـ دانش ـ دانشجو ـ بزرگمهر ـ دانشگاه ـ قلنبر ـ جانبازان ـ ثارالله ـ انقلاب ـ زیباشهر ـ مهرشهر ـ فاضلی ـ کوثر ـ شهرک کارگاهی ـ مزاری ـ امیرکبیر ـ دستغیب ـ پاستور ـ پوریا ـ مطهری ـ فلسطین ـ امام خمینی ـ کریم اباد ـ جام جم- رسالت-طباطبايي-سيستان و رجايي، تأکید کرده است که در حال حاضر 65 تانکر آبرسانی سیار برای تأمین آب آشامیدنی شهر زاهدان به دلیل اختلال در خط انتقال آب از زابل به این شهر، در نظر گرفته شده است.

بنابراین، طبق اعلام فرمانداری شهرستان زاهدان مدارس ابتدایی شیفت عصر محدوده پرستار ـ فرهنگ ـ معلم ـ جمهوری ـ دانش ـ دانشجو ـ بزرگمهر ـ دانشگاه ـ قلنبر ـ جانبازان ـ ثارالله ـ انقلاب ـ زیباشهر ـ مهرشهر ـ فاضلی ـ کوثر ـ شهرک کارگاهی ـ مزاری ـ امیرکبیر ـ دستغیب ـ پاستور ـ پوریا ـ مطهری ـ فلسطین ـ امام خمینی ـ کریم اباد ـ جام جم- رسالت-طباطبایی-سیستان-رجایی هم به علت قطع آب تعطیل اعلام شده است.

در حالی مسئولان شهر زاهدان و استان پیش بینی کرده اند که با اقدامات تعمیراتی بر روی خطوط برق رسانی به سازه های انتقال آب این مشکل تا ساعت 22 امشب حل شود که هم اینک در مناطق مرکزی استان و حد فاصل شهر زابل تا زاهدان، وزش شدید باد با سرعت 50 تا 60 کیلومتر بر ساعت در جریان است و همین فرایند امداد و تعمیرات را با مشکل جدی رو به رو کرده است.

با توجه به عدم اطلاع رسانی قبلی و ناگهانی بودن این رویداد، بسیاری از شهروندان زاهدانی در منزل و محل کار ذخیره آب کافی ندارند و همین شرایط را در صورت عدم اصلاح شبکه تا پایان امروز بحرانی تر می کند.

جدا از مشکلاتی که هم اینک و در پی قطع آب برای مردم زاهدان پیش آمده است، اتفاق مورد اشاره ناپایداری سیستم آب رسانی به یکی از بزرگ ترین شهرهای جنوب شرق کشور را به خوبی نمایان می کند؛ شهری که تأمین آب شرب وابسته به چاه نیمه های اطراف شهر زابل است و این چاه نیمه ها هم در حال حاضر ذخیره چندان قابل توجهی ندارند.

در شهر و استانی که وزش بادهای شدید و بعضاً وقوع توفان در آن مشهور است، سست بودن پایه های تیرهای برق و ناپایداری شبکه برق رسانی به سازه های انتقال آب جای، بسی تعجب دارد و این پرسش را پیش می آورد که آیا مدیران این استان نمی توانستند پیش از این ها با تقویت سازه های برق رسانی، از بروز چنین بحرانی جلوگیری کنند؟!

چک کردن مدوام تیرهای برق رسانی و رفع نقایض احتمالی آن به نظر کار چندان سختی نبود و اگر عملیاتی می شد، مشکلی به بزرگی قطع آب شرب یک شهر 600 هزار نفری پیش نمی آمد.

این زنگ هشدار عملیاتی می تواند فرصتی باشد تا مسئولان و متولیان ارشد منابع آب کشور در مورد سازه و شیوه های تأمین آب شرب شهرهای مهم کشور تجدید نظر کنند و با تقویت شبکه های آب رسانی، زمینه های بروز مشکل و بحران را به حداقل برسانند.

از این روی، بر این مسأله تأکید می کنیم که می دانیم شرایط در بسیاری از شهرهای کشور مثل یزد، کرمان، اصفهان، کاشان، مشهد و... به همین شکل است و این شهرها بخش زیادی از منابع آب شرب خود را از طریق سازه های آبی خارج از محدوده جغرافیایی خود تأمین می کنند؛ وضعیتی که می تواند با کوچک ترین رخداد انسانی یا طبیعی، زمینه قطع آب شرب صدها هزار خانواده را رقم بزند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار