معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری:
تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال‌گذشته شاهد خشکسالی بی‌سابقه در کشور و استان بودیم و پس از این نیز نباید انتظار سال‌های پربارش را داشته باشیم.
کد خبر: ۵۹۲۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶ 18 April 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- مهرداد قطره سامانی در نشست هم‌اندیشی سازگاری با خشکسالی و مدیریت مصرف بهینه آب با حضور بهره‌برداران دشت شهرکرد، اظهار کرد: در سال‌های گذشته صحبت از تغییر اقلیم بود، اما امروز شاهد تغییر اقلیم هستیم و تنها راه مقابله با آن سازگاری با شرایط است.
وی با تأکید بر اینکه موضوع خشکسالی در کشور موضوع جدیدی نبوده و نیست، عنوان کرد: با بررسی 3 هزار ساله تاریخ کشور در می‌یابیم که خشکسالی در سالیان دور بر کشور حاکم بوده است و همچنین در سی‌ سال گذشته نیز بارش‌ها فراتر از نرمال نبوده است.
معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از سال 1387 تاکنون در هیچ سالی شاهد بارش بالاتر از نرمال نبوده‌ایم و در سال‌گذشته شاهد خشکسالی بی‌سابقه در سنوات گذشته در کشور و استان بودیم و پس از این نیز نباید انتظار سال‌های پربارش را داشته باشیم.
قطره با اشاره به اینکه عوامل انسانی باعث تغییر اقلیم در کشور شده‌اند، گفت: افزایش دما و شکل‌گیری الگوی تابستانی در فلات مرکزی در آینده این اجازه را به ما نمی‌دهد که زمستان واقعی را در کشور درک کنیم و استان‌های دیگر انتظار بارش برف‌های سنگین را در چهارمحال و بختیاری برای جبران کم‌آبی نداشته باشند.
وی با بیان اینکه در شهرستان کوهرنگ حدود 2 هزار و 200 میلی‌متر کمبود بارش داریم، افزود: براساس رتبه‌بندی خشکسالی در کشور، چهارمحال و بختیاری پس از استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و زاهدان در رتبه ششم قرار دارد.
معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با مقایسه میزان بارش در سال 95 و 96، تصریح کرد: با مقایسه آمار شاهد کاهش بیش از 50 درصدی بارش در استان هستیم و این مسئله نشان‌ می‌دهد چه فاجعه‌ای در استان در حال رخ دادن است.
قطره با بیان اینکه در دوره آماری 50 سال گذشته کمترین میزان بارش در سال 96 بوده است، افزود: این خشکسالی فقط مختص چهارمحال و بختیاری نیست، بلکه در سایر استان‌های کشور و سایر کشورهای هم‌عرض کشور ما نیز خشکسالی وجود دارد.
وی ادامه داد: بارش‌هایی که در چهارمحال و بختیاری اتفاق می‌افتد از طریق رودخانه‌های کارون و زاینده‌رود از دسترس خارج می‌شود و همچنین افزایش دما نیز باعث ذوب برف و از دست رفتن ذخیره منابع آب در استان می‌شود.
معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری در پایان با اشاره به اینکه در فصل بهار شرایط بارشی خوبی در انتظار نیست، گفت: اگر شرایط بارش در استان در حد میانگین نیز اتفاق بیفتد، کاهش 62 درصدی بارش در استان جبران نمی‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار