کارشناسان معتقدند موضوع بیکاری در استان با توجه به قابلیت‌های کشاورزی و گردشگری آن نباید مفهومی داشته باشد، در حالی که بیشتر جمعیت جوان روستاها به کلانشهرها مهاجرت کرده‌اند.
کد خبر: ۵۹۳۳۳۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰ 20 April 2018

به گزارش تابناک اردبیل، بیکاری یکی از اساسی‌ترین معضلات اردبیل است که باعث شده در طول سالیان گذشته شهرستان‌های این استان با کاهش مهاجرت مواجه شوند و مرکز استان نیز آن‌طور که باید و شاید توسعه نیابد. آمارهای منتشر شده مربوط به سال ۹۵ نشان‌دهنده این است که استان با داشتن ۱۵ درصد جمعیت بیکار، رتبه سوم کشور را در این زمینه دارد. استان در زمینه افزایش بیکاری نیز رتبه سوم کشور و در اشتغالزایی رتبه ۲۹ کشور را دارد که اصل این موضوع برای آینده استان نگران‌کننده است. برای رفع این مشکل بزرگ خانواده‌ها، مسئولان علاوه بر ارائه آمارهای عجیب، وعده‌های بسیاری داده‌اند اما تاکنون در این بخش تحول اساسی دیده نشده است.

کارشناسان معتقدند موضوع بیکاری در استان با توجه به قابلیت‌های کشاورزی و گردشگری آن نباید مفهومی داشته باشد، در حالی که بیشتر جمعیت جوان روستاها به کلانشهرها مهاجرت کرده‌اند. روشن است که با کاهش جمعیت مناطق روستایی به عنوان خط مقدم تولید و افزایش جمعیت پیر آینده‌ای نه چندان خوش در انتظار این استان خواهد بود.

بی‌برنامگی در ایجاد فرصت‌های شغلی

کارشناس ارشد مدیریت گفت: در صورت نبود مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح برای ایجاد فرصت‌های شغلی، پسرفت این استان در آینده دور از تصور نیست و وضعیت عمومی آن غیرقابل مهار خواهد بود. «مهدی اسدی» در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: مسئولان از تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به منظور ایجاد زمینه‌های شغلی خبر می‌دهند و این در حالی است که زیرساخت‌های لازم که باید دولت برای حضور سرمایه‌گذار ایجاد کند در بیشتر شهرهای استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ارائه تسهیلات برای اشتغالزایی ایجاد فرصت‌های شغلی محسوب نمی‌شود، افزود: مسئولان در ارائه آمارهای مرتبط با اشتغالزایی ارائه تسهیلات چند میلیونی را برابر با ایجاد یک شغل می‌دانند، اما در واقعیت به‌هیچ‌وجه این‌گونه نیست.

این کارشناس ارشد مدیریت اضافه کرد: معمولا این تسهیلات در نقاط دیگر توسط متقاضی برای موارد دیگری استفاده می‌شود و نظارت بر نحوه استفاده آن پایین است. از سوی دیگر نظارت به خودی خود وضعیت بیکاری را بهبود نخواهد بخشید و راهکار اساسی تقویت زیرساخت‌های منتهی به ایجاد فرصت‌های شغلی است.

اسدی حل مشکل استان را نیازمند تشکیل کمیته تخصصی شناسایی نقاط ضعف و قوت دانست و گفت: هر یک از شهرستان‌های این استان قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارند که باید شناسایی شوند در این صورت همچون گردشگری مشگین‌شهر شاهد جهش قابل توجهی خواهیم بود.

برنامه‌ریزی صحیح راهکار رفع بیکاری

استاندار که قابلیت اصلی استان را برای توسعه و از بین بردن بیکاری، توسعه راه‌های مواصلاتی به‌منظور رونق قابلیت‌های این استان می‌داند، رفع معضل بیکاری را منوط به برنامه‌ریزی مناسب و فداکاری مدیران اجرایی بیان می‌کند.

«اکبر بهنامجو» در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان اظهار کرد: این استان دارای استعدادها و ظرفیت‌های فراوان در ۳ بخش سیاحتی، کشاورزی و صنعتی است و مدیران ذی‌ربط باید توانمندی‌های خودشان را در هر ۳ حوزه استخراج کرده و به شکل مناسب برای استفاده از آنها به منظور ایجاد اشتغال پایدار برنامه‌ریزی کنند. وی با بیان اینکه باید سهم هر اداره در ایجاد اشتغال در بخش‌های گردشگری، کشاورزی و صنعتی مشخص شود، افزود: با این روش وضعیت بیکاری در ۳ سال آینده در استان به کمترین میزان خود کاهش می‌یابد و به یک رقم معقول و قابل قبول می‌رسد. مقام عالی دولت در استان ادامه داد: بیکاری در زمان حاضر برای خانواده‌های زیادی در استان به یک گرفتاری و دغدغه تبدیل شده است و برای رفع آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید سایر کارهای حاشیه‌ای تعطیل شود و به طور صرف به افزایش هرچه بیشتر روند سرمایه‌گذاری در طرح‌های اشتغالزا پرداخت.

نویسنده: علی کردلر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار