سفیر ایران در چین با اشاره به اینکه «تمدن ایران باستان همواره پذیرای عقلانیت و دین عقلانی اسلام بود» اظهار کرد دو تمدن ایران و چین در طول تاریخ هیچگاه وارد جنگ با یکدیگر نشده اند بلکه عقلانیت محور تعامل آنها با یکدیگر بوده است.
کد خبر: ۵۹۴۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸ 22 April 2018

به گزارش تابناک : علی اصغر خاجی روز یکشنبه با اشاره به برگزاری سومین همایش علمی و فرهنگی 'اسلام و کنفسیوس' در دانشگاه 'یون نن' چین افزود: «ایران و چین کهن ترین تمدن های بشری در قاره آسیا هستند» که از بیش از 25 قرن پیش از طریق جاده ابریشم با یکدیگر مرتبط بوده و نقش مهمی در تعالی و پیشرفت یکدیگر ایفا کرده اند.
سفیر ایران در چین تاکید کرد پس از ورود اسلام، ایران اندیشمندان و فلاسفه متعددی را به جهانیان معرفی نمود که نقش برجسته ای در پیشرفت دنیا ایفا کردند. 
وی ادامه داد: زمانی که «فلسفه عقلانی کنفسیوس» در چین حاکم بود، اسلام از طریق ایران و جاده ابریشم به چین نیز معرفی شد «عقلانیت» پایه اصلی هر دو منظومه فکری بود لذا اسلام و مکتب کنفوسیوس مفاهیم مشترک زیادی با یکدیگر داشتند هر دوی این مکاتب پیام آور «صلح و دوستی» بوده و در صدد استفاده از عقل برای خوشبختی و سعادت مردمان بودند. 
خاجی اظهار کرد سازگاری میان این دو مکتب باعث شد که هشت قرن پیش در چین، زمانی که امکانات ارتباطی بسیار ابتدایی بود آموزه های شاعران ایرانی از جمله سعدی در این ایالت با استقبال مردمان چین مواجه گردد. 
سفیر ایران در چین افزود: ارتباط میان اندیشمندان و فلاسفه دو کشور از قرن های پیش تا کنون تداوم یافته و اکنون این «میراث گران بها» به ما رسیده است.
وی اظهار کرد ما معتقدیم ملت های آسیایی، با فرهنگ و تمدن غنی خود می توانند «پیام اور صلح و دوستی، تعامل و همکاری بین ملتهای جهان باشند» قطعا فرهنگ ایران اسلامی و فرهنگ چینی دو پایه مستحکم فرهنگ ها و گفتگوی های فرهنگی اسیا هستند.
خاجی با اشاره به ضرورت و اهمیت توسعه روابط فرهنگی دو کشور ایران و چین اظهار کرد روابط ایران با چین در تمام زمینه ها به ویژه در زمینه علمی در حال گسترش است و همکاری های خوبی در زمینه های علوم و فناوری، علوم هسته ای، نانوتکنولوژی و هوافضا و علوم ارتباطات دارند.
او ادامه داد: امروز جاده ابریشم تاریخی در حال احیاست، ولی ارتباط مردم دو کشور تنها محدود به تجارت و بازرگانی نیست و به لطف پیشرفت تکنولوژی و توسعه ارتباطات، بستر و ابزار گسترش روابط میان دو ملت بیش از پیش مهیاست.
او در خصوص آخرین وضعیت روابط فرهنگی دو کشور نیز به حضور سال گذشته ایران به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب پکن با مشارکت حدود 60 ناشر، نویسنده، هنرمند و گروه موسیقی اشاره کرد.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار