برف بهاری به باغات ۱۳ استان کشور خسارت وارد کرد، بارندگی و سرمازدگی ۲۵ میلیارد تومان در استان خراسان جنوبی خسارت به جا گذاشت، ۷۲۴ میلیارد تومان خسارت به کشاورزان اردبیل وارد شد، سرما به ۴۳۵۰۰ هکتار از باغات استان زنجان خسارت زد، سرمازدگی ۲۰۰۰ میلیارد ریال خسارت به کشاورزان گیلانی وارد کرد،۲۰ هزار هکتار از باغات استان سمنان یخ زد، بیش از ۱۶ هزار هکتار از باغات استان تهران دچار سرمازدگی شد و.
کد خبر: ۵۹۵۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲ 24 April 2018
کشاورزان و باغداران استان همدان از افت دما و بارش‌های برف و باران چند روز گذشته خسارت‌های بسیاری دیدند، که رقم آن ۴۶۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش تسنیم، با توجه به موقعیت جغرافیایی و سردسیر بودن همدان هر ساله کشاورزان و باغداران بسیاری بر اثر افت دما و بارش در سطح استان همدان خسارت می‌بینند و امسال نیز تنها در فروردین ماه در این بخش ۴۶۰ میلیارد تومان خسارت در سطح ۲۹۷ هزار و ۹۱ هکتار از اراضی برآورد شد.

در روز‌های پایانی فروردین ماه خبر ورود سامانه بارشی جدید و افت دما در برخی استان‌ها اعلام شد و با افت دمایی که پیش آمد کشاورزان تنها توانستند، سرمازدگی درختان به شکوفه نشسته خود را نظاره کنند، قصه سرمازدگی بهاری باغ‌ها و محصولات کشاورزی تنها به خسارت‌های اندک ختم نمی‌شود، این قصه آغازی است، بر لیست بدهی‌ها و بی‌پولی‌های یک سال آینده کشاورزان و باغ داران زحمتکش استان همدان؛ و البته افت دما و بارش‌های فروردین‌ماه سایر استان‌های کشور و کشاورزان و باغداران را با مشکل مواجه کرد به طوری که می‌خوانیم:

برف بهاری به باغات ۱۳ استان کشور خسارت وارد کرد، بارندگی و سرمازدگی ۲۵ میلیارد تومان در استان خراسان جنوبی خسارت به جا گذاشت، ۷۲۴ میلیارد تومان خسارت به کشاورزان اردبیل وارد شد، سرما به ۴۳۵۰۰ هکتار از باغات استان زنجان خسارت زد، سرمازدگی ۲۰۰۰ میلیارد ریال خسارت به کشاورزان گیلانی وارد کرد،۲۰ هزار هکتار از باغات استان سمنان یخ زد، بیش از ۱۶ هزار هکتار از باغات استان تهران دچار سرمازدگی شد و.

این موارد تنها نمونه تیتر‌هایی بود که چند روز اخیر از رسانه‌های مختلف دیده و یا شنیده ایم، اما در این بین موضوعی که مطرح است چگونه می‌توان مرحمی بر روی زخم کشاورزان بود، کشاورزانی که اراضی و باغات خود را زیر پوشش بیمه قرار نداده‌اند و اکنون با سرمایه از دست رفته خود معطل مانده‌اند آیا دولت به کشاورزانی که تحت پوشش بیمه نبوده اند نیز خسارت بلا عوض و یا تسهیلاتی را ارائه می‌کند؟

در این گزارش به بررسی میزان خسارت‌ها و مسائل کشاورزان و باغداران و مصاحبه با چند تن از مسئولان پرداخته شده است:

وزارت جهاد کشاورزی در اسرع وقت به مشکلات کشاورزان آسیب دیده از سرما رسیدگی کند

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی از نامه به رئیس جمهور در مورد خسارات وباغداران و کشاوران کشور از سرمای اخیر خبر داد.

حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به خسارات گسترده کشاورزان و باغداران از سرمای اخیر در سطح کشور اظهار داشت: گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که کشاورزان در سطح کشور وباغداران از وضعیت پیش آمده بشدت نگران هستند، باید وزارت جهاد کشاورزی در اسرع وقت برنامه‌های خود را در مورد نحوه جبران آسیب‌های وارد شده به باغداران وکشاورزان اعلام کند.

وی افزود: در این نامه تاکید شده است از آنجا که درآمد حداقلی قاطبه کشاورزان و باغداران کشور از همین محصولات اندک کشاورزی بوده و شغل دیگری ندارند، این قشر زحمتکش کشور نیاز به برنامه عملیاتی ویژه دولت برای جبران آسیب وارد شده به شدت احساس می‌شود.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره بر استقبال نمایندگان برای امضای نامه مذکور تاکید کرد: در این نامه اقدام عاجل و اعزام کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و برآورد خسارات وارد شده در کوتاه‌ترین دوره زمانی وایجاد اطمینان خاطر برای کشاورزان در حمایت مسئولان کشور در بحران پیش آمده توسط نمایندگان امضاء کننده از دولت درخواست شده است.

بسیاری از خسارت دیدگان همدان زیر پوشش بیمه نبوده‌اند/ رزن، همدان و کبودراهنگ بیشترین خسارات را داشتند

رئیس اداره بحران و مخاطرات سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: به خاطر افت دمای ۲۷ و ۲۸ فروردین ماه به ۱۹ هزار و ۸۲۲ هکتار از باغات همدان و ۲۷۷ هزار و ۲۶۹ هکتار از زراعت همدان آسیب وارد شد.

احد ظفری با بیان اینکه بیشترین خسارات در بخش باغات به باغات گردو وارد شده است عنوان کرد: خسارات وارد شده در بخش باغات از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد و در بخش زراعت از ۱۰ تا ۴۵ درصد بوده است ضمن اینکه در بخش زراعت خسارت به مزارع کلزا، گندم، چغندر قند، جو و یونجه وارد شده است.

رئیس اداره بحران و مخاطرات سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: به جز نهاوند تمامی شهرستان‌های استان همدان دچار خسارت دیدگی شدند و بیشترین خسارت‌ها متوجه شهرستان‌های رزن، همدان و کبودراهنگ بوده است.

ظفری با اشاره به اینکه بسیاری از خسارت دیدگان زیر پوشش بیمه نبوده‌اند اعلام کرد: مجموع خسارت‌ها ۴۶۰ میلیارد تومان برآورد شد که ۱۸۲ میلیارد تومان آن در بخش زراعت و مابقی در بخش باغات بوده است.

وی افزود: در فروردین ماه سال ۹۵ به میزان یک میلیارد و ۲۹۶ میلیون تومان خسارت در بخش کشاورزی همدان را داشتیم که در فروردین ماه امسال به ۴۶۰ میلیارد تومان رسید.

ظفری بیان کرد: در سال ۹۶ به میزان ۹۳ میلیارد و ۲۹۶ میلیون تومان خسارت در وسعتی برابر با ۸۲ هزار و ۴۹۱ هکتار به بخش کشاورزی در استان وارد شده است. این میزان خسارت در مقایسه با سال ۹۵ از کاهش چشمگیری برخوردار بوده است چرا که در سال ۹۵ میزان خسارت‌های این بخش ۲۷۲ میلیارد و ۳۶۵ میلیون تومان برآورد شده بود که بیشتر خسارات مربوط به سرمازدگی، طوفان، آتش سوزی، بیماری VHS و برق گرفتگی بوده است.

رئیس اداره بحران و مخاطرات سازمان جهادکشاورزی استان همدان بیشترین عامل خسارات سال ۹۶ را سیل و تگرگ اعلام کرد و افزود: سرمازدگی، آب گرفتگی، رعد و برق، طوفان و یک مورد رانش زمین نیز سایر عواملی است که سبب وارد آوردن خسارت به بخش کشاورزی شد.

بیش از ۱۹۰ هزار تن از محصولات باغی و زراعی استان همدان خسارت دید

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: سرمای اخیر بهاره به بیش از ۱۹۰ هزار تن از محصولات باغی و زراعی استان همدان خسارت وارد کرد. درختان گردو، انگور، هلو، شلیل، سیب، زردآلو، بادام و آلو را از جمله باغات خسارت‌دیده بر از سرمازدگی بودند ضمن اینکه به ۲۷۵ هزار هکتار از اراضی زراعی شامل کلزا، یونجه، گندم و جو آبی و دیم استان شامل ۱۹۰ هزار تن نیز خسارت وارد شده است.

منصور رضوانی‌جلال با اشاره به وجود حدود ۸۳ هزار هکتار باغ در استان همدان، افزود: از این مساحت، حدود ۲۰ هزار هکتار از باغات استان شامل ۱۱۰ تن محصولات باغی دچار سرمازدگی و آسیب شده است.

رضوانی‌جلال با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم خسارات وارد شده به باغات بر اثرسرمازدگی را با کمک‌های بلاعوض و بیمه جبران کنیم. تا کنون گزارشی از آسیب‌دیدگی دامداری‌ها اعلام نشده است.

سرمازدگی ۳۱ میلیارد ریال به باغات و مزارع شهرستان رزن خسارت زد

محمود فتحی در گفت‌وگو باخبرنگار تسنیم در رزن، اظهار داشت:به علت سرمای زیر صفر و بارش برف در چند روز گذشته متاسفانه محصولات باغی و زراعی شهرستان رزن دچار سرمازدگی شده است.

وی با بیان اینکه محصولات باغی شهرستان رزن از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد و محصولات زراعی ۲۰ الی ۳۵ درصد خسارت دیده است، گفت:در محصولات باغی گردو، انگور، بادام، زردآلو دچار خسارت ۱۰۰ درصدی شده است و محصولات زراعی نیز گندم، جو و کلزا دچار سرمازدگی شده است.

وی تصریح کرد: ارزش ریالی خسارت سرمازدگی بیش از ۳۱ میلیارد تومان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رزن با بیان اینکه اگر چه اطلاع رسانی لازم به کشاورزان در رابطه با کاهش دما انجام شده بود، اما در چند روز گذشته دما هوا تا منفی ۵ درجه سانتیگراد پایین آمد که موجب سرمازدگی گسترده باغات شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد مردم شهرستان به شغل کشاورزی مشغول هستند، گفت: این سرمازدگی حتما در درآمد کشاورزان و حتی اقتصاد شهرستان تاثیر دارد.

یک باغدار رزن: مسئولان از کشاورزان خسارت دیده حمایت کنند/ تمام سرمایه ام نابود شد

یکی از باغداران شهرستان رزن در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه یک هکتار باغ میوه دارد که تمام درآمد و مخارج زندگیش از این باغ تامین می‌شود افزود: سرمای چند شب گذشته موجب از بین رفتن تمام محصولاتش شده است.

حیدری افزود: در باغ خود درخت گردو، شلیل، هلو و بادام دارد، اما متاسفانه دیگر محصولی برای وی باقی نمانده است.

وی با اشاره به اینکه امسال پیش‌بینی می‌شد که محصول بسیار خوبی را در رزن برداشت کنیم با اظهار ناراحتی ادامه داد:، اما متاسفانه همه محصولات کشاورزان را سرما از بین برده است.

بهرامی یکی دیگر از باغداران شهرستان رزن نیز می‌گوید: ۵ هکتار باغ میوه دارد که متاسفانه دچار سرمازدگی شده است و از طرفی باغش را نیز بیمه نکرده است. علی‌رغم اطلاع رسانی انجام شده دررابطه با کاهش محسوس دما در شهرستان رزن برای جلو گیری از سرما زدگی در باغ خود آتش روشن کردیم، اما شدت سرما به حدی بود که آتش هم نتوانست از سرمازدگی محصولاتمان جلوگیری کند.

بهرامی افزود:از مسئولان تقاضا داریم تا از کشاورزانی که دچار خسارت شده‌اند حمایت‌های لازم را انجام دهند.

سرمازدگی ۶۴۷ میلیارد ریال به بخش کشاورزی اسدآباد خسارت زد

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد گفت: سرمازدگی ۶۴۷ میلیارد ریال به بخش زراعی، باغی و دام بخش کشاورزی این شهرستان خسارت وارد کرد.

سقراط بیرنگ در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: متاسفانه برخی از باغات شهرستان بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد بر اثر سرمازدگی ۲۷ و ۲۸ فروردین ماه دچار خسارت شده‌اند.

وی افزود:احتمال وقوع سرمازدگی ۲۷ و ۲۸ فروردین ماه از قبل از طریق پیامک، مروجین جهاد و مراکز جهاد به کشاورزان، باغداران و بهره‌برداران اسدآبادی اطلاع رسانی شده بود تا تمهیدات لازم را از طریق روشن کردن آتش و سامانه ضد سرما برای باغات و اراضی زراعی خود انجام دهند، اما بر اساس بازدید‌ها به دلیل برودت بالای سرما خسارت قابل توجهی به اراضی کشاورزی و باغات منطقه کلیایی و چهاردولی وارد شده است.

بیرنگ با اشاره به خسارت ۲۵ تا ۴۰ درصدی اراضی زراعی شامل کلزا، یونجه، گندم و جو آبی و دیم، تصریح کرد: سرمازدگی شب دوشنبه و روز سه شنبه ۲۷ و ۲۸ فروردین ماه به ۶ هزار و ۱۳۰ هکتار از اراضی زراعی با برآورد ریالی ۴۳ میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی خسارت وارده ناشی از سرمازدگی به بخش باغبانی شامل درختان گردو، انگور، هلو، شلیل، سیب، زردآلو، بادام و آلو را ۱۵۰۱ هکتار بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد با ارزش ریالی ۶۰۳ میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت:بر اساس بازدید‌ها بیشترین درصد خسارت از نظر آب و هوایی مربوط به باغات و اراضی زراعی منطقه کلیایی و چهاردولی بوده و میزان خسارت در دشت اسدآباد بر اساس بازدید‌ها کمتر بوده است.

بیرنگ در ادامه از خسارت ناشی از سرمازدگی ۳۵۰ کندوی زنبور عسل در این شهرستان خبر داد، و اضافه کرد‌: ۷۰ درصد از تعداد ۳۵۰ کندوی زنبور عسل نیز با ارزش ریالی ۷۳۰ میلیارد ریال دچار خسارت شده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی افزود: با توجه به اینکه این برآورد‌ها ۲۴ ساعت بعد از شروع سرمازدگی بوده احتمال تغییرات ریالی و سطحی خسارت وجود دارد که متعاقبا با پایش‌ها و نظارت‌ها اعلام خواهد شد.

بیرنگ خاطر نشان کرد:۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان به باغات اختصاص داشته و ۲۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی زیرکشت گندم و جو و ۶۵۰ هکتار زیر کشت کلزا بوده است.

خشکسالی و سرمازدگی در کمین گردوی تویسرکان

مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان گفت: خشکسالی و سرمای هوا در کمین بیش از پنج هزار و ۵۰۰ هکتار باغ‌های گردوی تویسرکان است.

مسعود اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: شهرستان تویسرکان سالانه حدود ۱۷ هزار تن محصول گردو تولید می‌کند، اما در سال‌های اخیر با بروز پدیده‌هایی مانند خشکسالی، سرمازدگی و در برخی مواقع آفت کرم خراط سطح تولیدات این محصول در شهرستان تویسرکان دچار کاهش‌های شدید شد.

وی افزود: در سال ۹۴ سرمازدگی نزدیک به ۹۰ درصد از باغ‌های گردوی شهرستان تویسرکان، تولیدات باغ‌های گردوی شهرستان را به کمتر از نصف میزان طبیعی خود کاهش داد و همین واقعه زنگ هشداری برای حرکت به سوی استفاده از ارقام گردو‌های مقاوم در برابر سرما و اصلاح باغ‌های گردو بود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان تصریح کرد: معاش بخش قابل توجهی از مردم شهرستان تویسرکان به طور مستقیم و غیرمستقیم وابسته به محصول گردو است و به همین دلیل ایجاد بهره‌وری حداکثری از تولیدات این بخش و جلوگیری از وارد آمدن خسارت‌های سنگین با باغ‌های گردو در حقیقت پویایی حوزه اقتصاد این شهرستان و جلوگیری از رکود بازار را به دنبال دارد.

راه‌های مقابله با سرمازدگی باغ‌های گردو

مدیر تعاونی گردوکاران تویسرکان گفت: سامانه سردی که از یکشنبه وارد کشور شده، نوعی یخبندان انتقالی است که همراه با باد و کاهش محسوس دما اتفاق می‌افتد و عموما خود این سامانه علیرغم کاهش ناگهانی دما خطری ندارد و در عین حال قابل مدیریت هم نیست

عبدالله قمری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: راهکار‌های اصلی مدیریت سرما تنها در شرایط وارونگی دمایی و یخبندان تشعشعی جواب می‌دهند که شامل روشن کردن بخاری‌ها یا پلار باغی، استفاده از دراگون یا دمنده حرارتی پشت تراکتوری، ماشین مولد مه یا فوگر، ماشین مولد باد و آبپاشی رودرختی و استفاده از چاهک معکوس، اتوپلار و ترکیب این سیستم‌ها با هم و پرواز دادن هلی کوپتر است.

وی با بیان اینکه بخاری‌ها باید حداقل ۶۰ عدد در هر هکتار باشد، که در آن‌ها مازوت یا گازوییل یا نفت کوره ریخته می‌شود و بهتر است شعله آن‌ها کم و با فاصله مشخص در کل باغ توزیع شود، افزود: روشن کردن لاستیک یا چوب و هیزم و علف و کود دامی اگر فقط دور باغ با شعله‌های زیاد باشد که در مدت کوتاهی می‌سوزد و از بین می‌رود موثر نخواهد بود.

مدیر تعاونی گردو کاران تویسرکان بیان کرد: ایجاد دود چه سیاه یا سفید نقشی در کنترل سرمازدگی ندارد، و کار مه را انجام نمی‌دهد و مه به جهت اینکه رطوبت را افزایش می‌دهد و به علت درشت بودن ذره‌های آن از خروج گرما جلوگیری می‌شود موثر است، اما دود نمی‌تواند از خروج تشعشع و گرما ممانعت به عمل آورد.

به گزارش تسنیم، بیمه باغات و اراضی کشاورزی از موضوعات مورد تاکید سازمان جهاد کشاورزی به بهره برداران استان تا در زمان خسارت آرامش نسبی را داشته باشند طبق اعلام مدیریت بحران جهاد کشاورزی استان همدان تمام ارقام و اطلاعات مربوط به خسارت‌ها به استانداری همدان و وزارت کشور اعلام شده است تا رد صورت تایید کمک بلاعوضی به کشاورزان انجام گیرد چرا که بسیاری از کشاورزان و باغداران خسارت دیده همدان زیر پوشش بیمه قرار نداشتند.

عدم تمایل کشاورزان به بیمه شاید به دلیل تاخیر در پرداخت غرامت باشد چرا که کشاورز تمایل دارد سریعا غرامت را دریافت کند و یا ممکن است در مبلغ هزینه‌ای که تحت عنوان تعهد کشاورز به بیمه از آن‌ها دریافت می‌شود باشد در هر صورت در اینجا وظیفه بخش ترویج جهاد کشاورزی بیش از پیش مشخص می‌شود چه در مورد رغبت کشاورزان به بیمه کرد اراضی و چه در مورد به کارگیری راهکار‌های قبل و بعد از سرمازدگی.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار