رییس اداره جنگل و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی سمنان:
به گزارش تابناک سمنان ،رییس اداره جنگل و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی سمنان گفت: از مجموع 13 میلیارد ریال اعتبار مصوب مربوط به جنگل کاری این نهاد در سال 96 تاکنون حدود 30 درصد آن تخصیص یافته است.
کد خبر: ۵۹۵۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳ 24 April 2018
به گزارش تابناک سمنان ،هزاد گلابیان با بیان این که این اعتبار برای تولید نهال، نگهداری از پارک های جنگلی و جنگل کاری هزینه می شود، افزود : اکنون به منظور اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در نهالستان های چغولگیر شاهرود و شهید عموزاده سمنان فقط به پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی کاشت نهال در مناطق سخت گذر را به صورت دستی اعلام و اضافه کرد : در این مناطق به طور عمده منابع آب دور از دسترس است بنابراین در مرحله احیا و توسعه باتوجه به تنوع شرایط و موقعیت عرصه های جنگلی نیاز به افزایش اعتبار جنگل کاری در هر هکتار می باشد.
وی یادآور شد : در راستای حفظ، احیا و توسعه مناطق جنگلی طرح های جنگلکاری، گشت و مراقبت، مبارزه با آفات و بیماری ها در استان با رویکرد مشارکت مردمی در حال اجراست.
گلابیان تصریح کرد : مقابله با تهدیدات و چالش های بخش جنگل با توجه به گستردگی و وسعت عرصه های منابع طبیعی و جنگل های استان نیاز به مشارکت مردم دارد.
رییس اداره جنگل و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی سمنان ادامه داد : علاوه بر حفظ جنگل های موجود سالانه صدها هکتار عملیات نهال کاری در جنگل های استان در جهت توسعه این عرصه ها و هزاران هکتار بیابان زدایی از طریق کاشت گونه مقاوم تاغ انجام می شود.
وی به آفات و بیماری های مهمی که در سنوات گذشته گریبانگیر جنگل های استان شد اشاره کرد و گفت : بیماری نیمه انگلی ارس واش متاسفانه بخش های قابل ملاحظه ای از جنگل های ارس استان را آلوده کرده و در نهایت به خشکی این گونه با ارزش منجر می شود.
وی بیان داشت : در مناطق بیابانی ملخ کوهان دار و شکم بادمجانی و شبشک تاغ از جمله بیماری ها و آفاتی هستند که سالانه از طریق مبارزه مکانیکی و شیمیایی با آن ها مقابله می شود‌.
وی کاهش بارش های جوی و افزایش دمای هوا در سال های اخیر را از چالش های دیگر جنگل های استان برشمرد و ادامه داد : علاوه خسارت بر جنگل های استان موجب افزایش احتمال آتش سوزی در این مناطق می شود.
وی اولویت سازمان جنگل ها را حفظ جنگل های موجود دانست و گفت : احیا و بازسازی جنگل ها که در اثر عوامل مختلف چون آتش سوزی از بین رفته است نیاز به مدت زمان طولانی و صرف هزینه های کلان دارد و حتی در بعضی از شرایط احیای جنگل های سوخته امکان پذیر نیست.
گلابیان وسعت جنگل های استان را 352 هزار هکتار ذکر و تصریح کرد : جنگل های استان در 2 ناحیه رویشی هیرکانی و ایرانی - تورانی قرار دارد، جنگل های هیرکانی با 58 هزار هکتار وسعت شامل جنگل های پهن برگ شمال کشور با درختانی چون بلوط، افرا، راش، گلابی وحشی و کچف می باشد.
به گفته وی ناحیه جنگل های هیرکانی در پنج حوزه کالپوش، ابر،اسپیرو، پشتکوه و خطیرکوه به ترتیب در شهرستان های میامی، شاهرود، دامغان و مهدی شهر واقع شده اند.
رییس اداره جنگل و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی سمنان بیان داشت : جنگل های ناحیه رویشی ایران - تورانی به مساحت 294 هزار هکتار است که شامل 150 هزار هکتار جنگل های ارس و 144 هزار هکتار جنگل های بیابانی با گونه های تاغ و گز می باشند.
58 نیروی یگان حفاظت اداره کل در استان سمنان در حال حفظ و صیانت از عرصه های منابع طبیعی هستند.
از مجموع 3.6 درصد مناطق جنگلی در استان سمنان، 58 هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، 150 هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و 144 هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار