ورزشکاران رشته‌های مختلف ورزشی با خطر آسیب‌دیدگی مواجه هستند و در این میان بیمه ورزشی یکی از مهمترین موضوعات است که متأسفانه بسیاری نسبت به آن بی‌تفاوت هستند.
کد خبر: ۵۹۵۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹ 24 April 2018
ورزشکاران رشته‌های مختلف ورزشی با خطر آسیب‌دیدگی مواجه هستند و در این میان بیمه ورزشی یکی از مهمترین موضوعات است که متأسفانه بسیاری نسبت به آن بی‌تفاوت هستند.

به گزارش مهر، ورزش به‌تمامی فعالیت‌های فیزیکی بدن گفته می‌شود که شرکت‌کنندگان در آن می‌توانند به‌صورت منظم و سازمان‌یافته یا گاه‌به‌گاه در آن شرکت کنند و از آن برای بهبود تناسب‌اندامشان و یا فراهم آوردن سرگرمی و تفریح بهره ببرند.

در این میان آسیب‌ها و صدمه‌های ورزشی همواره در رشته‌های مختلف وجود دارد و نمی‌توان آن را انکار کرد و حتی در برخی موارد آمارهایی از برخی ورزش‌ها منتشر می‌شود که کمتر کسی احتمال درصدی از آسیب‌دیدگی را در آن‌ها داده‌است.

بسکتبال و دوچرخه‌سواری در زمره پرخطرترین ورزش‌ها قرار دارند

طبق بررسی‌های انجام شده بسکتبال و دوچرخه‌سواری در زمره پرخطرترین ورزش‌ها قرار دارند و تعداد مراجعان به بیمارستان‌ها، مطب‌ها، آمبولانس‌ها، مراکز جراحی، کلینیک‌ها و بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها بر اثر صدمات وارده به بازیکنان بسکتبال و دوچرخه‌سواران، آن‌ها را از این حیث در رده‌های برتر قرار داده‌است.

بسیاری از مردم توقع دارند در صدر فهرست این‌گونه ورزش‌ها، رشته مشت‌زنی را مشاهده کنند زیرا دو مرد بالغ همدیگر را تا سرحد مرگ مشت می‌زنند و بسیاری از مردم آن را ناخوشایند و تهاجمی فرض می‌کنند، درصورتی‌که با توجه به ارائه دو گزارش‌ رسمی، این رشته در رده ۲۹ رشته‌های خطرناک ورزشی قرار دارد.

موتورسیکلت یکی از خطرناک‌ترین وسیله‌هایی است که در دنیا از آن برای ورزش و سرگرمی استفاده می‌شود.

روزانه انسان‌های بسیار زیادی با موتورسیکلت کشته می‌شوند اما ورزش موتورسواری نیز یکی از بدترین ورزش‌هایی است که می‌توان انتخاب کرد.

آمار تلفات موتورسواری یک نفر در ازای هر ۱۰۰۰ موتورسوار است که باوجود میلیون‌ها موتور موجود در دنیا آماری بسیار بالایی است.

رشته‌های دیگری نیز نظیر صخره‌نوردی، پرش از صخره، چتربازی، اسکی در برف، غواصی، موج‌سواری، لوژسواری، کوهنوردی در یخ و قایق‌سواری در آب‌های خروشان هستند که از آن‌ها به‌عنوان خطرناک‌ترین رشته‌های ورزشی نام‌برده می‌شود و شرکت‌های بیمه‌ای هرکدام به‌تناسب، یک ‌رشته ورزشی را به‌عنوان ورزشی پرخطر معرفی کرده‌اند.

رشته‌های ورزشی به میزان کم یا زیاد خطرات مختلفی برای انسان دارند

با تمام این تفاسیر می‌توان گفت اکثر رشته‌های ورزشی به میزان کم یا زیاد خطرات مختلفی برای انسان دارند و همین موضوع نشان می‌دهد که بیمه ورزشکاران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در همین راستا بیمه ورزشی به‌عنوان تضمین‌کننده تداوم فعالیت‌های ورزشی نقش مهمی در جامعه امروز دارد به گونه ای که از دﻳﺪﮔﺎه نظری، بیمه ورزشی، ﺟﺒﺮان ﻣﺎلی آسیب‌های واردشده ﺑﻪ ورزﺷﻜﺎران را در ﺻﻮرت وﻗﻮع ﺣﺎدﺛﻪ ﺗﺄﻣﻴﻦ می‌کند و ﻣﻮﺟﺐ ﺣﻔﻆ و ﺗﺪاوم فعالیت‌های آن‌ها می‌شود.

ورزشکاران نسبت به بیمه ورزشی بی‌تفاوت هستند

با همه این تفاسیر متأسفانه عدم فرهنگ‌سازی مناسب در جامعه باعث شده تا جمع بسیاری از ورزشکاران نسبت به بیمه ورزشی بی‌تفاوت باشند.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان همدان در گفتگو خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت بیمه ورزشی، اظهار داشت: متأسفانه موضوع پیشگیری از بروز حوادث در کشور ما مغفول مانده و اکثر مردم جامعه به دنبال درمان هستند این در حالی است که هزینه پیشگیری به‌مراتب از درمان کمتر است.

رشید حیدری مقدم بابیان اینکه پشتیبانی از ورزش قهرمانی و سلامت همگانی از وظایف هیئت پزشکی ورزشی است، گفت: اهداف و برنامه‌های هیئت در حوزه‌هایی نظیر درمان، پزشکی ورزشی و سلامت، آموزش و پژوهش تبیین شده‌است.

۷۷ هزار و ۹۵۳ ورزشکار زیرپوشش بیمه قرار گرفتند

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان همدان با اشاره به آمار بیمه‌شدگان ورزشی استان همدان گفت: سال گذشته ۷۷ هزار و ۹۵۳ ورزشکار استان همدان زیرپوشش بیمه ورزشی قرار گرفتند.

حیدری مقدم عنوان کرد: ۲۹ هزار و ۷۶۴ نفر از این تعداد بیمه‌شده ورزشی را بانوان تشکیل می‌دهند و سهم آقایان در این آمار ۴۸ هزار و ۱۸۹ نفر بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۶۹۸ آسیب‌دیده ورزشی تحت مداوا قرار گرفتند که بیشترین آسیب مربوط به رشته فوتبال بوده‌است، بیان کرد: مرکز فیزیوتراپی هیئت پزشکی ورزشی استان همدان با بهترین امکانات در خدمت ورزشکاران استان بوده و ورزشکاران استان می‌توانند با ارائه کارت بیمه ورزشی خود از امکانات و تجهیزات مدرن مستقر در مرکز فیزیوتراپی هیئت با کمترین هزینه استفاده کنند.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان همدان عنوان کرد: در حال حاضر ۲۰ پزشکیار در رقابت‌های ورزشی استان همدان فعالیت دارند و بر اساس آمارهای ارائه‌شده بیشترین نوع آسیب‌دیدگی ورزشکاران همدانی از ناحیه زانو، کشیدگی تاندون و بافت‌های عضلانی بوده‌است.

۱۵۰ ورزشکار همدانی برای عمل جراحی به تهران اعزام‌شده‌اند

رشید حیدری مقدم با بیان اینکه سال گذشته با حمایت فدراسیون پزشکی ورزشی تعداد ۴۳ نفر از این ورزشکاران برای درمان و عمل جراحی به تهران اعزام و از خدمات فدراسیون پزشکی بهره‌مند شدند، گفت: طی ۴ سال اخیر بیش از ۱۵۰ ورزشکار همدانی برای عمل به تهران اعزام‌شده‌اند که خوشبختانه با رایزنی با فدراسیون و جراحان متخصص، هیچ ورزشکار همدانی در نوبت عمل جراحی قرار نگرفته و در اسرع وقت تحت جراحی قرارگرفته‌است.

وی افزود: هزینه بستری و جراحی تمامی افراد آسیب‌دیده منتقل‌شده به فدراسیون پزشکی ورزشی کشور رایگان بوده‌است و این اقدام اهمیت برخورداری از بیمه ورزشی را نشان می‌دهد.

باشگاه‌ها در پوشش بیمه‌ای ورزشکاران کوتاهی نکنند

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم توجه باشگاه‌داران به بیمه ورزشی، اظهار داشت: بیمه ورزشی پشتوانه لازم برای ارائه خدمات هنگام مصدومیت است و باشگاه‌ها نباید در پوشش بیمه‌ای ورزشکاران کوتاهی کنند.

رسول منعم افزود: هدف افزایش ورزشکاران سازمان‌یافته استان در سال جاری است و در فضاهای ورزشی هیچ‌یک از ورزشکاران بدون بیمه ورزشی نباید فعالیت داشته باشند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با اشاره به استانداردسازی فضاهای ورزشی، گفت: بسیاری از آسیب‌دیدگی‌ها در عرصه ورزش به دلیل فعالیت در اماکن غیراستاندارد روی می‌دهد کمااینکه مصدومیت‌ها باعث کاهش عمر مفید ورزشکاران در عرصه‌های قهرمانی می‌شود و از همین رو باید با رعایت استانداردها به فعالیت بپردازند.

منعم عنوان کرد: در تلاش هستیم هیئت‌های شهرستان بتوانند با جذب مشارکت‌های مردمی، خدمات درمانی را به ورزشکاران ارائه کنند تا از حضور مستمر در فعالیت‌های ورزشی بهره‌مند شوند.

عمل پای پسرم بدون بیمه بیش از ۲۵ میلیون تومان هزینه بر خانواده تحمیل کرد

پدر یکی از ورزشکاران همدانی که حین ورزش آسیب‌دیده است نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بیمه ورزشی بسیار حیاتی است، اظهارداشت: پسر بنده یکی از فوتبالیست‌های استان است که علاقه زیادی به این رشته ورزشی دارد اما نسبت به بیمه ورزشی بی‌تفاوت بود و متأسفانه دچار مصدومیت و پارگی رباط صلیبی شد و عمل پای پسرم بدون بیمه بیش از ۲۵ میلیون تومان هزینه بر خانواده تحمیل کرد.

امیرحسین احمدی افزود: فرهنگ‌سازی در بیمه ورزشی در شهر همدان ضعیف است و باید ورزشکاران به‌طور کامل به این تکامل برسند که بیمه ورزشی از اهمیت بسیار بالایی برای سلامت خود آن‌ها برخوردار است و نسبت به بیمه ورزشی بی‌تفاوت نباشند.

احمدی با بیان اینکه مسئولان دستگاه ورزش باید به‌طورجدی به بحث بیمه ورزشی توجه کنند، گفت: باید قوانین به‌طور سخت و جدی باشد به طوری که هیچ ورزشکاری بدون بیمه اجازه حضور در ورزش و مسابقات و حتی ابتدایی‌ترین بخش ورزش را هم نداشته باشد.

وی تاکید کرد: باید ورزشکارانی که از اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند هم شناسایی شوند و بیمه ورزشی به‌طور رایگان در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا از این نظر برای کسانی که علاقه‌مند به ورزش بوده و ازنظر مالی ضعیف هستند هم مشکلی پیش نیاید.

آنچه مسلم است اینکه امروزه بیمه به بخشی جداناپذیر از زندگی افراد جامعه تبدیل ‌شده‌ چنانکه بدون داشتن بیمه، زندگی کردن هرلحظه برای انسان می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

ورزشکاران باید به این باور برسند که چه در بخش حرفه‌ای و چه در بخش ورزش همگانی باید از بیمه ورزشی برخوردار بود
در بخش ورزش نیز ورزشکاران ما باید به این باور برسند که چه در بخش حرفه‌ای و چه در بخش ورزش همگانی باید از بیمه ورزشی برخوردار بود چراکه فعالیت بدنی هرلحظه می‌تواند با خطر جانی همراه بوده و آسیب‌دیدگی فرد را به همراه داشته باشد؛ از این نظر نباید ورزشکاران نسبت به بیمه خود بی‌تفاوت باشند.

همچنین دستگاه ورزش استان همدان و هیئت پزشکی ورزشی در این موضوع باید با جدیت ورود پیدا کنند و اجازه فعالیت ورزشکار بدون بیمه ورزشی را در اماکن ورزشی ندهند که این مسئله بخش اصلی و مهم فرهنگ‌سازی در این زمینه است که باید جدی گرفته شود.

همچنین اگر درصد بسیار ناچیزی از ورزشکاران نیز توان مالی کافی برای پرداخت حق بیمه را ندارند دستگاه ورزش می‌تواند به این افراد در حد توان خود کمک کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار