سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه از احداث دیوار در مرز ایران برای جلوگیری از ورود پناهجویان غیرقانونی دفاع کرد و گفت: مراحل عملیات احداث دیوار در مرز ایران رو به پایان است.
کد خبر: ۵۹۵۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶ 25 April 2018

به گزارش تابناک : سویلو در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: با تکمیل دیوار مرزی 144 کیلومتری در مرز ایران، از ورود پناهجویان غیرقانونی افغانستانی و نیز از تردد تروریست ها در مرز دو کشور ایران و ترکیه جلوگیری می شود.
وی افزود: تاکنون هفت هزار و 100 پناهجوی غیرقانونی افغانستانی که از مرزهای ایران وارد ترکیه شده اند، به کابل بازگردانده شده اند و پیش بینی می شود که در پایان هفته پیش رو، مجموع پناهجویان بازگردانده شده به کابل به حدود 10 هزار نفر برسد.
وی بیان کرد: دولت ترکیه برای مقابله با هجوم پناهجویان غیرقانونی افغانستانی به کشور تصمیم به احداث دیواری به طول 144 کیلومتر در مناطق مرزی با ایران گرفت که تاکنون عملیات دیوارکشی منطقه ایغدیر پایان یافته و تا ما دو ماه آینده نیز بخش استان آغری این دیوار به پایان خواهد رسید.
وی تاکید کرد: با پایان یافتن و تکمیل دیوار در مرز با ایران، هم از تردد بسیاری از عناصر تروریستی در مرز جلوگیری می شود و هم از ورود 2 میلیون پناهجوی افغانستانی که رغبت آمدن به ترکیه را دارند، ممانعت خواهد شد.
سلیمان سویلو اوایل سال جاری میلادی نیز در مصاحبه با خبرنگاران علت احداث دیوار امنیتی در مرز ایران را برای برای مبارزه با تروریسم، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و نفوذ مهاجران اعلام کرده بود.
اوایل سال گذشته میلادی رسانه های ترکیه تصمیم دولت مبنی بر احداث دیوار در مرز ایران را حاکی از نگرانی این کشور از تردد تروریست ها به خصوص عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)در مرز اعلام کرده بودند.
مقامات ترکیه همزمان با آغاز روند بازگرداندن پناهجویان افغانستانی به کشورشان طی اظهاراتی مدعی شدند که حاکمیت ترکیه هیچ دشمنی با مهاجران افغان ندارد و رفتاری مشابه سایر پناهندگان با انها انجام می شود اما همزمان با ورود پناهجویان غیر قانونی افغانستان، شمار زیادی از تروریست ها نیز وارد ترکیه شده اند و امنیت ملی کشور را به خطر انداخته اند که به همین دلیل دولت ترکیه با اتخاذ تدابیری مجبور به بازگرداندن پناهجویان افغانستانی به کشورشان شد.
بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر ترکیه چندی پیش درسخنانی گفت: ما هیچ رویکرد منفی نسبت به برادارن افغانستانی خود نداریم اما مهاجرت‌های غیرقانونی هم به امنیت آنها و هم برای امنیت کشور و مردم ما آسیب می زند و مجبور به اتخاذ تدابیر لازم هستیم.
همزمان با آغاز اقدامات دولت ترکیه برای بازگرداندن پناهجویان افغان، بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی در کابل اظهار کرد: عدم ثبات و بحران داخلی در افغانستان و وقوع جنگ در سالهای اخیر در سوریه و عراق، باعث هجوم سنگین پناهجویان این کشورها به ترکیه شد که در میان آنها شمار زیادی از تروریست ها نیز حضور داشتند و جامعه ما را با مشکلات و تهدیدات امنیتی مواجه کردند.
اتباع افغانستان با گذر از مسیرهای غیرقانونی شرق ترکیه، وارد این کشور شده و از طریق ترکیه راهی کشورهای اروپایی می شوند.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار