صدر اعظم آلمان قرار است امروز به واشنگتن سفر کند و با توجه به مسائل مورد اختلاف زیادی که با ترامپ دارد احتمالا سفری کوتاه و البته بسیار سخت و دشوار را در پیش رو دارد.
کد خبر: ۵۹۶۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶ 26 April 2018

به گزارش تابناک : صدر اعظم آلمان در آستانه سفری دشوار قرار دارد. این ملاقات کوتاه که به عنوان دیداری کاری مشخص شده است به ندرت 24 ساعت طول خواهد کشید. مرکل امروز این سفر خود به آمریکا را آغاز کرده و فردا مذاکرات و یک ضیافت ناهار با دونالد ترامپ را در برنامه داشته و مجددا به برلین باز خواهد گشت.

از آنجایی که همه چیز ممکن است در دیدار با ترامپ اتفاق بیافتد می تواند این طور باشد که این مهمان آلمانی با استقبال گرمی مواجه شود. البته این امر خیلی محتمل نیست. در دفتر صدر اعظم آلمان این طور پیش بینی می شود که مذاکرات مرکل با ترامپ احتمالا بیشتر زمخت و خشن پیش رود.

چند روز پیش "وس میچل"، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اوراسیا و اروپا با هشدارهایی در چمدان به برلین سفر کرده بود. وی این هشدارها را هم در وزارت امور خارجه و هم مرکز قدرت مرکل به ودیعه گذاشت.

وس میچل توضیح داد که در دیدار صدر اعظم آلمان با رئیس جمهوری آمریکا، ترامپ 2 مسئله مهم را مورد بحث قرار خواهد داد؛ یکی درخواست های آمریکا برای افزایش بودجه دفاعی آلمان به 2 درصد تولید ناخالص ملی و همچنین ترامپ احتمالا توقف پروژه خط لوله گاز نورد استریم 2 آلمان-روسیه را از برلین درخواست خواهد کرد.

بعد از سفر این دیپلمات آمریکایی، در برلین از تهدیدهای کوبنده و محکم سخن به میان آمد. اگر آلمان در هر دو موضوع نتواند عاقلانه و از روی فهم و تدبیر رفتار کند، ترامپ می تواند این اختلافات را در صحنه بزرگی به همه نشان داده و در کنفرانسی مطبوعاتی مورد بحث قرار دهد. به این ترتیب در نهایت این اختلافات عمیق بین واشنگتن-برلین بر همه آشکار می شود.

این مسئله که آلمان به اعتقاد ترامپ در زمینه نظامی خیلی کم سرمایه گذاری می کند مسئله ای است که مدتهاست رئیس جمهور آمریکا بر آن تاکید دارد. حالا ظاهرا کاسه صبر آمریکا در این راستا لبریز شده است. همچنین آلمان از طرف کاخ سفید و توسط جان بولتون، مشاور جدیدش این سیگنال را دریافت کرده است که این مسئله در دیدار با مرکل برای ترامپ موضوع ویژه و مهمی است.

به این ترتیب مرکل و مشاورانش به دنبال راه هایی هستند تا در این دیدار حساس بتوانند تنش ها را کاهش دهند. البته آن ها می دانند که چیزهایی کمی در دست دارند.

اینکه آیا قرص های آرام بخشی که مرکل برای ترامپ در چمدان به همراه می برد کافی خواهد بود جای سوال دارد. البته ائتلاف دولتی در آلمان افزایش اندک هزینه های نظامی آلمان را در برنامه دارد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: مرکل هم مانند امانوئل ماکرون، رئیس جمهور آمریکا امیدوار است که مناقشات تجاری با آمریکا بر سر افزایش تعرفه های گمرکی هم در این دیدار برطرف شود.

ترامپ استدلال های مهمان آلمانی خود از برلین را مطمئنا می شنود. اما توافق سریع در این موضوعات انتظار نمی رود.

به نوشته برخی رسانه های غربی مرکل در این دیدار همچنین به موضوع برجام خواهد پرداخت و تلاش می کند تا رئیس جمهور آمریکا را برای ماندن در این توافق متقاعد کند. البته سفر امانوئل ماکرون به واشنگتن و بحث هایی که در این باره در این سفر انجام شد نشان می دهد که در این باره هم امید زیادی به توافق با ترامپ وجود ندارد.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار