حمد رحمانیان، معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس:تعداد پرونده‌های ورودی طلاق به دادگاه خانواده شیراز نیز نسبت به سال 95 معادل 42 درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۵۹۶۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰ 26 April 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: اسماعیل تبادار پیش از ظهر امروز در جلسه کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان فارس با حضور اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تنوع قومی در استان فارس زیاد است و همین موضوع نیز ظرفیتی برای استان فارس محسوب می‌شود و به‌دلیل زندگی قبیله‌ای آمار طلاق بین آنها کم است.

وی عنوان کرد: فارس یکی از استان‌های مهاجرپذیر کشور است و 300 هزار اتباع بیگانه در این استان زندگی می‌کنند که عمده آنها افغان هستند و همین وجود اتباع بیگانه آسیب‌های اجتماعی زیادی برای این استان به‌دنبال داشته است.

تبادار خاطرنشان کرد: استان فارس همیشه کانون مهاجرت بوده و 8 سال خشکسالی پی‌درپی نیز ضربه زیادی به اقتصاد کشاورزی استان وارد کرده و همین موضوع سبب بالا رفتن آمار مهاجرت روستا به شهر و ایجاد حاشیه‌نشینی در کلان‌شهر شیراز شده است.

وی اضافه کرد: بخش زیادی از معاش استان در بخش کشاورزی تأمین می‌شود و رتبه برتر فارس در محصولات باغی و زراعی نشان‌دهنده این موضوع است اما متأسفانه بی‌آبی و خشکسالی سبب شده که روستاییان و کشاورزان برای امرارمعاش دست به مهاجرت بزنند و حاشیه شهر شیراز نیز کانون بزرگی برای مهاجرت شده است.

استاندار فارس با بیان اینکه "یکی از دغدغه‌های ما در استان فارس بحث طلاق است"، گفت: 15 کانون پرخطر از نظر اعتیاد در شیراز شناسایی شده و در بافت فرسوده شیراز که در دوقدمی ما قرار دارد انواع ناهنجاری‌ها وجود دارد.

وی با ابراز اینکه "در زمینه پرداختن به مسائل اجتماعی باید مردم و سمن‌ها را وارد میدان کنیم و ملزومات حضور آنها در عرصه‌ مسائل اجتماعی را فراهم کنیم"، افزود: در استان فارس 700 سمن وجود دارد.

تبادار متذکر شد: بافت فرسوده شیراز به یکی از بسترهای شیوع اعتیاد در این شهر تبدیل شده است که باید هرچه سریع‌تر به این موضوع پرداخته شود.

افزایش 42درصدی پرونده‌های طلاق در شیراز

احمد رحمانیان، معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس نیز در این جلسه با اعلام اینکه در مجموع 59 مرکز مشاوره در معیت دادگاه خانواده در فارس ایجاد شده است که 19 مرکز آن در شیراز و 40 مرکز در شهرستان‌ها مستقر هستند، اظهار داشت: در سال 96 آمار طلاق توافقی در شیراز نسبت به سال گذشته 35.6 درصد افزایش داشته است و در کل استان فارس نیز آمار طلاق توافقی 17.3 درصد افزایش یافته است.

وی با تصریح به اینکه مجموع پرونده‌های ورودی طلاق به دادگاه‌های خانواده استان فارس 13 هزار و 399 فقره پرونده بوده که نسبت به سال گذشته 18.5 درصد رشد داشته است، خاطرنشان کرد: تعداد پرونده‌های ورودی طلاق به دادگاه خانواده شیراز نیز نسبت به سال 95 معادل 42 درصد افزایش یافته است.

رحمانیان اولین و مهم‌ترین علت طلاق در استان فارس را عدم آموزش‌های مهارت‌های ارتباط بین زوجین عنوان کرد و گفت: اعتیاد و جرائم مرتبط با مواد مخدر، فقر، دخالت خانواده و خیانت از دیگر دلایل طلاق در استان فارس است.

وی با بیان اینکه طلاق در شهر شیراز نسبت به دیگر نقاط استان وضعیت بدتری دارد، افزود: در مناطق آسیب‌پذیر استان طلاق فراگیرتر است.

راه‌اندازی 22 مرکز اورژانس اجتماعی در فارس

موسوی، مدیرکل بهزیستی استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه سن و جنس افراد مبتلا به اعتیاد یکی از موضوعات و چالش‌های اصلی خانواده‌ها است، اظهار داشت: 138 محله آسیب‌خیز در شیراز شناسایی شده است و برای کاهش آسیب‌ها 606 گروه فرهنگی در این محلات به کارهای فرهنگی می‌پردازند و تاکنون 820 هزار نفر از طریق این گروه‌ها آموزش دیده‌اند.

وی با اعلام اینکه در استان فارس 103 مرکز درمان اقامتی اعتیاد و 25 مرکز درمان سرپایی وجود دارد که در سال گذشته 43 هزار نفر در این مراکز درمان شده‌اند، عنوان کرد: از سال گذشته که مرکز ماده 16 را در اختیار ما قرار دادند 367 نفر معتاد متجاهر در این مرکز تحت درمان قرار گرفتند و زمینه اشتغال آنها نیز فراهم شد.

مدیرکل بهزیستی استان فارس با ابراز اینکه تاکنون 140 مرکز مشاوره تلفنی و حضوری در استان فارس راه‌اندازی شده که در سال گذشته 64 هزار نفر از خدمات این مرکز بهره ‌گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: 8 پایگاه سلامت اجتماعی در محلات آسیب‌پذیر و 22 مرکز اورژانس اجتماعی در 22 شهرستان استان راه‌اندازی شده است.

توانمندسازی بیش از 4هزار خانواد مددجوی فارس

محمد بذرافشان، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه در استان فارس 116 هزار و 252 خانوار معیشت‌بگیر تحت پوشش داریم، گفت: در سال گذشته با توانمند‌سازی خانواده‌ها 4 هزار و 169 خانوار از چرخه معیشت خارج شده‌اند.

وی با اظهار پرداخت 5 هزار و 570 فقره کمک‌هزینه ازدواج به‌ارزش بیش از 139 میلیارد ریال به مددجویان استان فارس، گفت: یکی از اصلی‌ترین محور‌های فعالیت‌ ما پرداختن به بحث مسکن مددجویان است که در این راستا 2 هزار و 263 مسکن نیمه‌تمام تکمیل و با کمک خیّرین یک‌هزار و 854 فقره مسکن برای مددجویان خریداری و 5 هزار و 111 مسکن نیز تعمیر و مرمت شده است.

بذرافشان با اشاره به پایین بودن رقم وام‌های بانکی برای مددجویان، گفت: از آنجا که مسکن کالای گران‌قیمتی است درخواست داریم که مجلس ردیف بودجه برای تأمین مسکن محرومین در نظر بگیرد.

وجود 198هزار بیکار در استان فارس

سهراب مختاری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه با تصریح به اینکه شیوع اعتیاد بین شاغلان نشان می‌دهد که وزن اصلی اعتیاد در بیکاری نیست، اظهار داشت: نشاط اجتماعی در جامعه وجود ندارد و در این حوزه تلاشی نشده است بنابراین باید با تابوشکنی و آگاه‌سازی مردم جامعه را نسبت به آسیب‌های اجتماعی حساس کنیم.

وی با اذعان به اینکه "برای امور اجتماعی و فرهنگی خیلی کم هزینه کرده‌ایم و اگر به‌دنبال بهبود شرایط هستیم باید در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری و هزینه بیشتری شود"، خاطرنشان کرد: به‌جرئت می‌توان گفت مشکلات اقتصادی جامعه بسیار کمتر از مشکلات فرهنگی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس با اعلام اینکه سند کار و تلاش در استان فارس در حال تدوین است عنوان کرد: 198هزار نفر بیکار در استان فارس وجود دارد و نرخ بیکاری فارس در سال گذشته 11.4 بوده است.

وی با ابراز اینکه در سال 92 رتبه بیکاری استان فارس 29 و در سال 95 به 13 رسیده است، افزود: استان فارس در بهار 96 در فضای کسب و کار رتبه نخست را کسب کرده است که نشان دهنده تلاش مسئولان استان برای ایجاد اشتغال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار