نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با یادآوری فعالیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور، گفت: ۱۳۵ هزار کارگر در کشور بیمه ندارند.
کد خبر: ۵۹۹۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹ 02 May 2018

به گزارش تابناک : مسعود رضایی  با بیان اینکه بر اساس آمار نایب رییس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی یک میلیون و 200 هزار کارگر ساختمانی در کشور فعالیت می کنند، گفت: طبق آمارهای این مقام مسئول حدود 850 هزار نفر از این تعداد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند و 135 هزار کارگر بنا به برخی مشکلات تحت پوشش بیمه نیستند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، افزود: برخی از کارگرانی که تحت پوشش بیمه بودند بنا به دلایلی حق بیمه خود را چندین ماه پرداخت نکردند از این رو سامانه رفاه ایرانیان اجازه ورود به آنها نمی دهد و به عنوان کارگر دارای بیمه شناسایی می کند در حالی که ارائه خدمات بیمه ای مستلزم ثبت نام کارگران در سامانه است در این رابطه می طلبد این مشکل سریع تر حل شود.

وی با انتقاد از اینکه تعدادی از کارگران ساختمانی هنوز بیمه نشده و در نوبت بیمه شدن قرار دارند، گفت: کارگران ساختمانی قشر ضعیف جامعه هستند و اغلب ماه های سال با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند؛ 50 درصد فوتی های ناشی از کار مربوط به کارگران ساختمانی  این در حالی است که تعدادی زیادی از آنان تحت پوشش بیمه نیستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: در گذشته کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه نبودند اما طی چند سال اخیر هیات مدیره کارگران و خانه کارگر نسبت به پیگیری بیمه این قشر اقدام کردند که مقرر شد تمامی کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار گیرند اما متاسفانه تامین اجتماعی به علت تعداد بالای کارگران توان حمایت بیمه ای مناسب از آنان را ندارند.

رضایی افزود: بنابراین دولت بیمه کارگران ساختمانی را سهمیه بندی و سالانه تعدادی از کارگران را بیمه می کند در حال حاضر امکان اینکه تمامی کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند فراهم نیست و این کار به تدریج قرار است انجام شود؛ در این رابطه می طلبد تمامی کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار گیرند و دولت و تامین اجتماعی حمایت لازم را از این قشر داشته باشند زیرا وجود بیمه برای آنها بسیار حیاتی و ضروری است.

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم، عدم آموزش کارگران، نبود امکانات پیشرفته، ایمن نبودن محیط کار، بی توجهی کارفرمایان به قانون کار و همچنین عدم نظارت درست بر عملکرد کارفرمایان را در افزایش حوادث ناشی از کار موثر دانست و گفت: کاهش حوادث ناشی از مستلزم نظارت دستگاه های متولی بر عملکرد کارفرمایان، فرهنگ سازی مناسب و استفاده از تجهیزات و امکانات پیشرفته است؛ در این رابطه می طلبد تمامی کارفرمایان ملزم به رعایت، اصول و قواعد ایمنی کار شوند.

وی با انتقاد از اینکه حضور فعال اتباع افغان غیرمجاز در مشاغل ساختمانی بیکاری کارگران ساختمانی را تشدید کرده است، تصریح کرد: برخی کارفرمایان با تخطی از قانون تنها برای منفعت طلبی و سود بیشتر نسبت به بکارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز اقدام می کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم، با یادآوری اینکه عزم و اراده ای برای جلوگیری از ورود افاغنه غیرمجاز به کشور وجود ندارد، افزود: متاسفانه همچنان زیر سایه ضعف عملکرد وزارت کشور شاهد تردد غیرقانونی اتباع خارجی و اشغال مشاغل کشور از سوی آنها هستیم.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تامین مسکن مناسب برای کارگران ساختمانی را یکی از مطالبات جدی آنان دانست و گفت: وزارت راه و شهرسازی تامین مسکن کارگران را در اولویت قرار دهد.

 

 

 

منبع : بهداشت نیوز 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار