کد خبر: ۶۰۱۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۶ 06 May 2018

به گزارش تابناک سمنان به نقل از اقتصاد نیوز:

در دو روز گذشته در حالی‌که شاهد رشد قیمت دلار در بازار غیر رسمی بودیم، مداخله بازارساز با اشراف نسبی بر بازار ارز توانست نرخ تغییرات قیمت دلار در بازار غیر رسمی را در مسیر کاهشی قرار دهد. مداخله بازارساز حتی بر قیمت حواله درهم اثر داشت و آن را از کانال هزار و 800 تومان خارج کرد.

یکی از تحلیلگران مجرب بازار ارز با اشاره به عدم شفافیت حاکم بر معاملات بازار که منجر به رشد بدون پشتوانه قیمت‌ها شده است، بیان کرد: کم پشتوانه بودن قیمت ها از نظر فعالان آن هنگام مشخص تر شد که عرضه ارز توسط بازیگران بازارساز موجب افت حدودا 500 تومانی قیمت ها شد.

بر اساس اظهارات برخی فعالان اقتصادی، در ساعات ابتدایی روز یک شنبه دلار در بازار غیررسمی با سرعت زیادی در مسیر افزایشی گام برمی داشت، ولی از اواسط روز، موج هیجان فروکش کرد تا قیمت ها در مسیر اصلاحی قرار بگیرند.

روز یکشنبه اشتیاق مردم عادی برای خرید ارز از دلالان که به دلیل شکست چند مرز مقاومتی رخ داده بود، محرکی بود تا دلالان قیمت دلار را به شدت افزایش دهند.

با گذر قیمت دلار از مرز 7 هزار، عرضه ارز در بازار شدت گرفت. موضوعی که منجر به افت شدید ارزش دلار در بازارهای مرزی شد. به عنوان مثال، روز یک شنبه قیمت دلار در هرات افغانستان به بالای 6 هزار و 700 تومان رفت ولی در ساعات انتهایی روز حتی قیمت هایی در کانال 6 هزار و 300 تومان به ثبت رسید. به گفته یکی از بازیگران بازار، قیمت دلار در سلیمانیه عراق نیز در ابتدای روز تا مرز 6 هزار و 800 تومان بالا رفت ولی در ساعات پایانی معاملات، بهای این ارز در این شهر مرزی تا 6 هزار و 400 تومان عقب گرد داشت.

به گفته یکی از بازیگران ارزی، ابهامات متعدد در چشم انداز اقتصادی موجب می شود که برخی افراد به بازار ارز و سکه مراجعه کنند. در صورتی‌که فضای سیاسی و انتظاری تغییر کند، قیمت ها می توانند با افت زیادی مواجه شوند. این در حالی است که برخی دیگر انتظار دارند، در صورتی که ترامپ از برجام خارج شود، در کوتاه مدت جو روانی قیمت‌ها را بالاتر ببرد. ولی در میان مدت احتمال تعدیل قیمت ها وجود خواهد داشت.

از نظر عده دیگری، بازار در چند ماه اخیر واکنش های متعددی نسبت به اثرات روانی تصمیم ترامپ در مورد عدم تمدید تعلیق تحریمهای هسته ای داشته است؛ به باور این عده، ممکن است کم کم بازار تاثیرپذیری خود از چنین اخباری را کاهش دهد. چرا که تا زمانی که ایران بتواند نفت را صادر و درآمدهای ارزی آن را دریافت کند، قادر خواهد بود که در برابر شوک‌های ارزی تا حد زیادی از خود مقاومت نشان دهد.

از دیدگاه برخی دیگر از صاحب‌نظران حوزه اقتصاد، قیمت های کنونی از سطوح مقاومتی زیادی عبور کرده اند و این موضوع می تواند خریداران جدید زیادی را وارد بازار کند. از نظر آن ها تا موج های افزایشی در نمودارهای تکنیکال اصلاح نشوند، قیمت توان صعود بیشتری را خواهد داشت.

اما یک عامل مهم دیگر که بر روی نوسانات اخیر بازار ارز تاثیرگذار بوده، نرخ رشد حواله درهم است. امروز قیمت حواله درهم به محدوده هزار و 870 تومان رسید. و در ادامه روز این ارز نیز مسیر اصلاحی را در پیش گرفت و با خروج از مرز هزار و 800 تومان به میانه های کانال هزار و 700 تومان عقب گرد کرد.

. به گفته فعالان، نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین متغیرهایی است که در بازار از سوی معامله‌گران داخلی رصد می‌شود. به نظر می رسد، وجود شرکت‌های متعدد ایرانی در دبی و حجم زیاد جابه‌جایی‌های ارزی عامل مهمی است که اهمیت نرخ حواله درهم در بازار داخلی را بالا می‌برد. با این حال، از نظر فعالان اقتصادی مداخله روز گذشته بانک مرکزی عامل مهمی بود که زمینه ساز اصلاح بیشتر قیمت‌های بازار شد و همین موضوع نیز قیمت درهم را یک کانال پایین تر برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار