کد خبر: ۶۰۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷ 07 May 2018
دکتر اعظم السادات موسوی در گفت و گو با جام جم انلاین بیان کرد: تیم مراقبت از خانم باردار شامل متخصص زنان مامایی، ماما، پرسنل اتاق زایمان و پرسنل اتاق عمل است، این تیم در دوره وضع حمل و زایمان تشکیل می شود. رئیس و رهبر این تیم متخصص زنان مامایی است که تمام مسئولیت ها بر عهده وی است و اگر مشکلی در این میان بوجود آید این متخصص زنان مامایی هست که باید پاسخگو باشد.
وی ادامه داد: موضوعی که بحث های گوناگونی را با خود به همراه داشته این است که ماماها باید تحت نظر متخصصین زنان مامایی و در کنار آنان کنترل مادر باردار را برعهده داشته باشند و به عبارتی طبق دستورات متخصص زنان کار کنند.
موسوی خاطرنشان کرد: تمام زنان باردار باید توسط نیروی تخصصی برای کنترل زایمانشان استفاده کنند، بدین معنا که از متخصصین زنان با همکاری ماما برای زایمانشان بهره ببرند. ماماها وظیفه کنترل مادر باردار را تحت نظر متخصص زنان برعهده دارند و در صورت بروز مشکلی متخصص زنان را در جریان می گذارند.
به گفته رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران، این یک روند سالم و طبیعی برای وضع حمل خانم هاست، حال اگر بخواهیم این روند را دچار اختلال کنیم یعنی ماماها کار مستقل داشته باشد و اگر مشکلی برایش پیش آمد آن زمان متخصص را در جریان بگذارد در حقیقت ممکن است یکسری مشکلات جدی رخ دهد که ماما نتواند آن را تشخیص دهد چرا که تجربه و تخصص کمتری نسبت به پزشک زنان دارد.
وی گفت: ما برای اینکه سلامت مادر و نوزاد را حفظ کنیم ضمن اینکه معتقدیم حتما زایمان های به سمت کاهش میزان سزارین پیش رود و زایمان طبیعی رواج بیشتری پیدا کند، این کار مستلزم استراتژی مناسب علمی است که یکباره این تغییرات قابل اجرا نیست و باید به تدریج اتفاق افتد، همچنین خانم ها نیز باتوجه به این آگاهی که زایمان طبیعی یک پدیده فیزیولوژیک است و به نفع آنهاست کم کم از میزان درخواستشان برای سزارین بکاهند. این تیم مراقبت از مادر باردار می تواند بهترین برایند را برای مادر و جنین داشته باشد.
موسوی در خصوص اختلافات اخیر بین متخصصین زنان با ماماها به جام جم انلاین گفت: مشکلات اخیر به دلیل این است که یک استقلال کاری بر اساس دستور العمل جدید به ماماها داده شده که می توانند خانم باردار را مستقل به بیمارستان برده و کنترل آن را به تنهایی بر عهده گیرند و هنگامی که مشکلی در این میان بوجود آمد متخصص زنان را باخبر کند، لذا ممکن است در طول این زمان عوارض بیشتری گریبان گیر مادر و نوزاد شود که متخصص هم به راحتی نتواند شرایط را کنترل کند.
این متخصص متذکر شد: با توجه به شرایط فعلی جامعه مامایی، متخصصین لازم می دانند پیشنهادشان را به وزارت خانه ، تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران امور درمان انتقال دهند ضمن اینکه جامعه متخصصین زنان و زایمان خواهان این هستند که آمار سزارین را کاهش دهند ولی باید این روند همکاری و کار تیمی به شکل سابقه ادامه پیدا کند.
به گفته رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران، موضوع کارانه های تشویقی ماماها و به طور کل امور مالی این بحث در اولویت دوم قرار دارد و بیشترین نگرانی متخصصین زنان برای مسائل حقوقی و شکایات قانونی بیماران است.
بیتا نوروزی/ جام جم انلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار