مدیرکل راه آهن قم از ضرورت اتصال چشمه های بار این استان به خصوص منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به شبکه راه آهن سراسری در جهت انتقال بار و استفاده از ظرفیت شبکه ریلی تاکید کرد.
کد خبر: ۶۰۲۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰ 08 May 2018

به گزارش تابناک قم، از راه آهن قم؛ محسن اعتماد در حاشیه بازدید از طرح اتصال منطقه ویژه سلفچگان به شبکه ریلی، اظهار داشت: راه آهن استان دارای ظرفیت های بالقوه ای از جمله قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق است که باید از آن به نحو احسن استفاده کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه حد فاصل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان تا ایستگاه راه آهن سواریان 14 کیلومتراست ، خاطرنشان کرد: درحال حاضر این طرح 66 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که درصورت واگذاری اعتبارات استانی و جذب سرمایه گذار ادامه آن انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: میزان بار پیش بینی شده برای انتقال به شبکه ریلی در این منطقه سه میلیون تن درسال می باشد که این بارها عمدتا شامل مواد معدنی و سنگ است.

اعتماد از شناسایی هشت چشمه بار ریل پسند در استان قم خبر داد و تصریح کرد: برخی از این چشمه ها در حال حاضر ازشبکه ریلی برای انتقال بار خود بهره می برند و برخی نیز زمینه سرمایه گذاری و جذب به شبکه ریلی را دارند.

وی ادامه داد: شهر صنعتی کاوه از جمله چشمه های باری است که در حال حاضر از شبکه ریلی در این منطقه استفاده می کند و چشمه های باری که زمینه سرمایه گذاری و اتصال به ریل را دارند عبارتند از شهرصنعتی شکوهیه، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، شهر فرودگاهی طرلاب، گمرک قم، سیلوی گندم شهید نخعی و شهرک صنعتی محمود آباد است که با اتصال این مراکز به شبکه ریلی و انتقال بار این مراکز به ریل، حجم قابل توجهی از جابجایی بار توسط کامیونها در جاده ها کاسته می شود و از طرفی امنیت بار برای صاحبان بار تضمین خواهد شد.

عملیات اتصال راه آهن فرعی منطقه ویژه سلفچگان به راه آهن سراسری در زمینی به مساحت دو‌هزار هکتار و به طول ۵/۸ کیلومتر خردادماه سال 88 آغاز شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم نیز پیرامون وضعیت اتصال شبکه راه آهن سراسری به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در گفت و گویی، بیان کرد: طبق پیگیری های صورت گرفته، اعتبار لازم برای طرح اتصال خط آهن منطقه اقتصادی به راه آهن سراسری، در سال 97 به راه آهن کشور تخصیص داده می شود.

سید حسن رضوی افزود: در صورت قطعی شدن تخصیص اعتبار مورد نیاز برای اتصال خط راه آهن سراسری به این منطقه ، پیش بینی می شود تا پایان سال 97 زیرسازی طرح به اتمام برسد.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در 50 کیلومتری شهر قم، به عنوان مهم ترین و نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی – اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراه های اصلی شمال – جنوب و شرق – غرب ایران است و برای برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز دارد و قادر است نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا کند.

موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد منطقه در شاهراه ترانزیتی کشور و مجاورت با حدود 60 درصد از صنایع و تراکم جمعیتی و دسترسی آسان به آن و همچنین وجود آب و هوای متعادل، امتیازهای مضاعفی را جهت منطقه نسبت به جایگاه های مشابه ایجاد کرده است.

هم اکنون سرمایه گذارانی از کشورهای ایتالیا، چین و هند منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان فعالیت می کنند و بخشی از قطعات مورد نیاز در صنعت نفت به واسطه این سرمایه گذاری ها در این منطقه ویژه اقتصادی تولید می شود.

پروانه بهره برداری برای 117 واحد تولیدی در این منطقه صادر شده است که از این تعداد بیش از 100 واحد مشغول فعالیت هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار