کارشناسان و مدیران مرتع و مرتعداری کشور معتقدند که حال مراتع ایران خوب نیست، نفس کشیدن مراتع سخت شده است و خوب شدن آن نیازمند مشارکت ملی است تا روند تخریب و آسیب به مراتع متوقف شود و شادابی و توسعه بار دیگر به این ثروت خدادادی بازگردد.
کد خبر: ۶۰۳۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 10 May 2018

به گزارش تابناک البرز، کارشناسان، پژوهشگران، بهره برداران و دوستداران مراتع در هفتمین همایش ملی مرتع و مرتعداری ایران به مدت 2 روز در مرکز آموزشی دکتر جوانشیر استان البرز واقع در کرج، گردهم آمده اند تا از دغدغه های این حوزه مهم سخن بگویند و با ارائه راهکارهای مناسب به مردم و مسئولان هشدار دهند که حال مراتع ایران خوب نسیت و نیاز به چاره اندیشی و هم صدایی برای بازگشت زندگی به مراتع ملی دارد.


در این برنامه ملی کارشناسان تبادل نظر می کنند تا وحدت زایی در حفاظت از مراتع در کشور شکل بگیرد و تقویت شود زیرا صحبت ها و موضوعات دراین همایش همه به گونه ای است تا وحدت بین کارشناسان بوجود بیاید تا گام های عملی در حوزه مرتع که با مشکلات زیادی روبرو است برداشته شود.


ارتقاء سازمان جنگل ها و مراتع به وزارتخانه
استاد بازنشسته دانشگاه و رییس سازمان سابق انجمن علمی مرتع داری ایران در این همایش گفت: جنگل ها و مراتع روز به روز وضعیت بدتری پیدا کرده است که برای سازماندهی و توجه ویژه به آن باید این سازمان به وزارتخانه ارتقاء یابد.


مهدی بصیری افزود: برای حفاظت از مراتع و عملیاتی کردن طرح های مناسب و افزایش مشارکت مردم نباید مایوس شویم زیرا با هم افزایی و دلسوزی می توان جان دوباره ای به مراتع بخشید و از تخریب ها پیشگیری کرد.


وی یکی از عوامل مخربگر در مراتع را جهل عمومی نسبت به منابع طبیعی و نقش مرتع در حیات بشر دانست و اظهار داشت: مرتع نزد مردم ناشناخته است و عدم شناخت نسبت به آن است که موجب شده حال مراتع ایران به مرحله اورژانسی برسد.


وی با اشاره به اینکه مردم مرتع را با تولید اندکی علوفه می شناسند، خاطرنشان کرد: برخی نیز به مرتع نگاه کاسب کارانه دارند و همچنین اقشار مختلف حتی افراد تحصیل کرده اطلاع لازم از کارکردهای لازم و کافی از مرتع ندارند.
وی تصریح کرد: طرح هایی که از جهاد سازندگی در گذشته تا کنون اجرا شده خسارت های زیادی به مرتع وارد کرده که از آن جمله می توان به طرح های طوبی، تسطیح اراضی شیب دار و تبدیل اراضی شیب دار به باغ اشاره کرد.


وی اضافه کرد: تا کنون هیچگاه از مراتع دفاع نشده و به حفظ مراتع توجهی نکرده اند.


بصیری با بیان اینکه 100 میلیون هکتار از اراضی مرتعی کشور نیاز به حفظ دارد، یادآور شد: تخریب جنگل ها و فرسایش آن خسارت شدید به ملت وارد کرده است.


وی گفت: درایران عوارض ناشی ازتخریب منابع طبیعی مانند ریزگردها، سیل، فرسایش و کاهش بارندگی را به گردن اقلیم می اندازیم، لذا وقت آن است که فارغ ازگرایش های خطی و منفعت طلبی های شخصی، دیدگاه های جناحی و دیدگاه های اقتصادی، نسبت به بستر حیات در کشور تغییر نگاه دهیم و با عزم اراده ای مبتنی بر شناخت و احیای منابع طبیعی کشور تلاش کنیم تا مراتع و جنگل ها خسارت بیشتر نبینند و نابود نشوند.


وی تاکیدکرد: برای اشتغالزایی پایدار و سبز، مدیریت و افزایش سطح مشارکت مردم و بهره برداران، تولید ارگانیک و حفظ ذخایر ژنتیکی منحصر به فرد و نمونه های گیاهان دارویی درحوزه منابع طبیعی تشکیل وزاتخانه را پیگیری کنیم تا مراقبت از زمین تقویت شود.


توانمندسازی عشایر برای حفظ مراتع
رییس سازمان امور عشایر کشور نیز گفت: عشایر در صورت تامین نیازها و آموزش بهترین عرصه برای تحقق اقتصاد مقاومتی و حفاظت از مراتع در کشور هستند.


کرمعلی قندالی افزود: عشایر با کمترین هزینه بیشترین بهره وری از منابع تولید و ایجاد اشتغال را دارند.


وی تصریح کرد: نباید عشایر را تنها پرورش‌ دهنده دام دانست، بلکه باید با آموزش، ترویج و تامین منابع برای توانمندسازی آنان با هدف تولید و اشتغال علاوه بر تولید گوشت قرمز، در بحث تولید صنایع دستی، گیاهان دارویی و گردشگری تلاش کنیم.


وی با اشاره به جمعیت یک و هشت دهم درصدی عشایر در کشور، گفت: سهم عشایر در تولید صنایع دستی 35 درصدی است و با تولید بیش از 190 هزارتن گوشت قرمز، سهم 25 درصدی در تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور دارند.


رییس سازمان امور عشایر با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید برای کمک به اقتصاد عشایر، گفت: از صندوق توسعه ملی برای زنجیره تولید گوشت قرمز 2 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد و برگشت پنج ساله به عشایر تخصیص یافته و بخش زیادی از آن جذب شد، آمار حاکی از آن است که دولت با نگاه ویژه به عشایر در حوزه تامین و تخصیص منابع اقدامات خوبی داشته است.


قندالی تشکیل نهاد شورای عالی عشایر و شورای عشایر استان ها را از اقدام‌های شاخص دولت تدبیر و امید برشمرد و افزود: بیش از یک هزار جلسه شورای عشایر به صورت استانی و ملی برگزار شد که که عمده مصوبات در شورا اجرایی شده است.


وی خاطر نشان کرد: در تامین نهاده در سه سال گذشته بیش از 700 هزار تن نهاده یارانه‌ای به عشایر اعطا شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار