کد خبر: ۶۰۶۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸ 15 May 2018
به گزارش جام جم آنلاین از فارس، سی روز مانده به مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه رسیدیم به یوزهای ایران که همه ایران منتظر شگفتی آفرینی و رقابت با غول های بزرگ دنیا در مستطیل سبز هستند. تیم ملی کشورمان به اعتراف تمامی ها فوتبال دوستان و کارشناسان فوتبال داخلی و خارجی در گروهی موسوم به گروه «مرگ» قرار گرفته است.
یوزها به دنبال شگفتی
همه چیز از سال ۲۰۱۱ شروع شد. مربی نام آشنایی که سکان هدایت تیم ملی پرتغال و باشگاه پرافتخار رئال مادرید را در کارنامه خود داشت، وارد ایران شد.
کارلوس کی روش، سرمربی پرتغالی با ویژه گی های خاص خودش بود. او شروع به ساخت تیمی قدرتمند کرد و اولین اقدامش این بود که بازیکن های ایرانی الاصل یا دو رگه در خارج از کشور را به تیم ملی ایران دعوت کند تا تیم قدرت مضاعفی بگیرد.
اولین افتخار آفرینی کی روش با تیم ملی ایران در سال ۲۰۱۴ رقم خورد که موفق شد در یک بازی تاریخی مقابل کره جنوبی یوزهای ایران را بعد از ۸ سال راهی جام جهانی کند.
در جام جهانی برزیل نیز این تیم هماهنگ و منظم موفق شد در مقابل ابرتیمی مانند آرژانتین خوش بدرخشد حتی در یک قدمی تساوی و حتی برد بود ولی لئوی جادوگر کار خودش را در دقایق پایانی بازی انجام داد و آلبی سلسته را پیروز میدان کرد.
اگرچه شاگردان کی روش از دور گروهی نتوانستند صعود کنند ولی با بازی های خوبی که انجام دادند ملت ایران را برای دوره بعدی جام جهانی امیدوار کردند.
ماموریت غیرممکن کی روش و یوزها در گروه مرگ
رقبای ایران در گروه B جام جهانی پرتغال، اسپانیا و مراکش است. در نگاه اول حضور پرتغال و کریستیانو رونالدو، ابرستاره پرتغالی رئال مادرید در گروه ایران توجه ها را جلب می کند.
کی روش باید اولین کاری که کند حرکات انفجاری کریس را مهار کند تا به راحتی قاعده بازی را نبازد. پرتغال عنوان قهرمانی یورو ۲۰۱۶ را به همراه خود یدک می کشد و تیمی بسیار آماده است.
اسپانیا با ستاره های جوان خود پا به عرصه میدان خواهد گذاشت تا دوباره بتواند قهرمانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی را تکرار کند. لاروخای کنونی ترکیبی از ستاره های با تجربه مثل پیکه و راموس با ستاره جوان مثل موراتا و ایسکو است تا بتواند در این جام جهانی به عنوان قهرمانی برسد.
بدون شک در این گروه اسپانیا شانس اول صعود است و روی کاغذ پرتغال شانس دوم است. رقابت تنگاتنگی میان ایران و مراکش ایجاد خواهد شد.
اگرچه مراکش نیز رقیب آسانی برای ایران نیست ولی در حالت کلی تعبیر از گروه مرگ از این گروه بهترین است.
شاگردان کی روش برای صعود از مرحله گروهی باید از غول های بزرگ فوتبال بگذرند که به نوعی عملیاتی غیرممکن است.
رکودهای بی‌نظیر ایران در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸
سرمربی ۶۳ ساله پرتغالی با وجود اینکه برای خودش یک نوع امپراطوری در ایران درست کرده است اما نتایجی که این چند سال گذشته گرفته است باعث شده که منتقدانش سکوت کنند.
تیم ملی ایران به عنوان دومین تیم دنیا با اقتدار به جام جهانی صعود کرد تا رکوردی بی سابقه برای ایران و کی روش ثبت شود.
یوزهای ایران در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ بدون هیچ شکستی به جام جهانی راه پیدا کردند و حتی تا آخرین هفته از این رقابت ها هیچ گلی نیز دریافت کردند و این رکوردهای بی نظیر نشان دهنده قدرت دفاعی بالای تیم کی روش است و ملت ایران را بیش از پیش امیدوار می کند.
مهره‌های کلیدی کی روش
علیرضا جهانبخش (مهاجم آلکمار-آقای گل لیگ هلند)
بدون شک ستاره درخشان این روزهای فوتبال ایران، آسیا علیرضا جهانبخش است. وینگر طراح و ریزنقش آلکمار در این فصل از لیگ برتر هلند آقایی کرد و نام فوتبال ایران را در قاره کهن و اروپا به قله افتخار رساند.
علیرضا در این فصل برای تیمش ۲۱ گل زد و ۱۲ پاس گل داد تا به عنوان آقای گلی فصل ۲۰۱۷-۲۱۰۸ هلند برسد البته این تنها دست آورد وینگر خوش اخلاق و باهوش ایرانی نبود.
او به اولین آسیایی تبدیل شد که در یکی از لیگ های معتبر دنیا عنوان آقای گلی را از آن خود می کند. با تمام این اوصاف بدون شک علیرضا یکی از مهره های کلیدی مرد پرتغالی مقابل رقبا نام آشنای خود در جام جهانی خواهد بود البته نباید فراموش کرد که باشگاه های بزرگی مثل ناپولی خواهان جذب جهانبخش شدند ولی او این موضوع را به بعد از جام جهانی موکول کرده است.
در نتیجه جام جهانی می تواند ویترینی عالی برای علیرضا باشد تا تیم آینده اش را به بهترین شکل انتخاب کند و به یکی از لیگ های معتبر دنیا ترانسفر شود.
سردار آزمون (مهاجم روبین کازان-ستاره گلزن همیشگی یوزها)
ستاره کم سن و سال گنبدی که همیشه با حواشی خاصی همراه است ولی همچنان مهاجم اول تیم ملی ایران است و هر موقع که کی روش به او اعتماد کرده او دست خالی برنگشته است.
سردار پس از درخشش های زیادی که در فصل گذشته به همراه روستوف داشت و در لیگ قهرمانان اروپا به تیم های بزرگی مانند بایرن مونیخ و اتلتیکو مادرید گلزنی کرد بیش از پیش زیر ذره بین باشگاه های بزرگ اروپایی قرار گرفت.
مسی ایران با گلزنی های زیادش در تیم ملی ایران خیلی ها را وادار کرد تا او را جانشین علی دایی، اسطوره تیم ملی کشورمان و آقای گل فوتبال جهان بدانند.
اگرچه سردار در فصل جاری به همراه روبین کازان درخشش فصل های گذشته خودش را در لیگ روسیه نداشت اما کماکان یک مهاجم شش دانگ و زهردار است که می تواند به تیمی گل بزند.
کریم انصاری فرد (مهاجم المپیاکوس-دومین گلزن برتر یونان)
در خط حمله تیم ملی ایران آنقدر مهره های کلیدی وجود دارد و کی روش در این خط آنقدر بازیکنان آماده دارد که نمی توان از حضور انصاری فرد، مهاجم المپیاکوس چشم پوشی کرد.
کریم هم مثل جهانبخش در آستانه عنوان تاریخی آقای گلی سوپر لیگ یونان بود ولی در پایان ناکام ماند و با زدن ۱۷ گل در جایگاه دوم برترین گلزنان سوپر لیگ یونان قرار گرفت.
انصاری فرد در چند سال گذشته خیلی خوب خودش را با فوتبال یونان تطبیق داد و پس از دو فصل حضور در پانیونیوس راهی المپیاکوس پرافتخارترین باشگاه یونانی شد.
او اگرچه در این باشگاه بزرگ در ابتدا نیمکت نشین بود و مشکلاتی را با سرمربی وقت المپپیاکو پیدا کرد ولی دست بردار نبود و تلاش زیادی می کرد تا به ترکیب اصلی تیم برسد.
او موفق شد خودش را به ترکیب اصلی این باشگاه پرافتخار یونانی برساند و به یکی از مهره های کلیدی تیم تبدیل شود.
او برای تیمش ۱۷ گل در این فصل زد تا توجه باشگاه های بزرگ را به طرف خودش جلب کند. جام جهانی برای کریم نیز مثل دیگر لژیونرها بهترین فرصت است تا به یک باشگاه بزرگ اروپایی برود.
کاوه رضایی (شارلروا بلژیک-شانس اول آقای گلی بلژیک)
کاوه رضایی تازه ترین اسم در میان مهاجم ثابت و قدر تیم ملی ایران است. رضایی فصل گذشته از استقلال جدا شد و عازم بلژیک شد تا فوتبالش را در اروپا پیگیری کند.
کاوه خیلی زود خودش را با تیم هماهنگ کرد و به مهاجم اصلی تیمش تبدیل شد. مهاجم ۲۶ ساله در آروزی درخشش در جام جهانی است البته اگر فرصتی برای بازی پیدا کند.
کاوه در این فصل ۱۶ گل زده است و در صدر جدول گلزنان برتر لیگ بلژیک قرار دارد. کی روش در خط حمله ایران با وجود این مهاجمان آماده کار سختی دارد.
اشکان دژاگه (ناتنیگهام فارست انگلیس-کاپیتان دوم تیم ملی)
دژاگه علی رغم اینکه بد شانسی آورد و به محض پیوستن به تیم ناتینگهام فارست انگلیس مصدوم شد ولی در تلاش است تا خودش را به دوران آمادگی کامل برساند تا مثل گذشته مهره کلیدی کی روش شود.
بازی های عالی او در دوره قبل جام جهانی از یاد فوتبال دوستان فراموش نمی شود. او یکی از بهترین های ایران در دوره قبل بود و می تواند با تجربه اش کمک زیادی را به دیگر بازیکنان جوان کند.
مرتضی پورعلی گنجی (مدافع مطمئن و نفوذناپذیر)
صخره و دیوار پولادی لقبی است که رسانه های قطر به مرتضی دادند. پورعلی گنجی در دو فصل گذشته برای السد قطر بازی کرده و آمار خیلی خوب را از خود به جای گذشته است تا جایی که السد در دو فصل اخیر عنوان بهترین خط دفاعی لیگ ستارگان را از آن خود کرده است.
بدون شک مرتضی مهره کلیدی و اصلی کی روش در مرکز خط دفاعی است تا جلوی ستاره هایی مانند رونالدو، ایسکو و موراتا را متوقف کند.
سیستم بازی ایران
کی روش در این چند سال گذشته که هدایت تیم ملی ایران را برعهده گرفته است غالبا با سبکی دفاعی بازی کرده است و به نوعی به فوتبال دفاعی شهرت پیدا کرد.
مرد ۶۳ سال پرتغالی همیشه از دو هافبک دفاعی استفاده می کند و نشان دهنده این واقعیت است. سیستم بازی کی روش غالبا به شکل ۴-۲-۳-۱ است و سیستم تک مهاجمی او مشهور است.
نقاط قوت و ضعف
با نگاه موشکافانه به خطوط سه گانه تیم ملی ایران متوجه می شوید که قدرتمندترین خطوط، خط حمله تیم ملی است.
ترافیک بازیکنان گلزن و آماده ای مثل سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، رضا قوچان نژاد، مسعود شجاعی، کاوه رضایی و کریم انصاری فرد نشان دهنده این واقعیت است.
خط میانی یوزها نیز با وجود هافبک هایی مثل سعید عزت اللهی، امید ابراهیمی و سامان قدوس ضعیف نیست ولی نسبت به خط حمله قدرت کمتری دارد.
با بررسی خط دفاعی با حضور سید جلال حسینی، مرتضی پورعلی گنجی، ووریا غفوری و میلاد محمدی می توان گفت که این خط نیز در وضعیت خوبی به سر می برد.
در چارچوب دروازه اما به نظر می رسد هنوز چیزی مشخص نیست البته در بازی های اخیر تیم ملی علیرضا بیرانوند نفر اول بوده و قاعدتا کی روش او را گلر شماره یک خود می داند اما شاید هم کی روش مثل جام جهانی گذشته برای دروازه تیم ملی سوپرایز داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار