کد خبر: ۶۰۶۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴ 15 May 2018

تابناک / نشست هم‌اندیشی "توسعه دیپلماسی عمومی و شهری" با حضور شهردار رشت در سالن جلسات وزارت کشور برگزار شد.

مسعود نصرتی در این نشست با اشاره به اینکه ایران در سال ۱۹۹۸ تفاهم نامه سازمان ملل متحد مبنی بر ارتباط شهرها را پذیرفت، اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم این تفاهم‌نامه بازنگری شود و بررسی کنیم که اکنون در جایگاهی از ارتباطات و تعامل با شهرهای دنیا قرار داریم.

 

نصرتی،شهردار رشت و رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی: باید اختیارات شهرداران ایرانی افزایش یابد ؛ شهردار برای یک سفر خارجی باید مجوز شورای شهر،فرمانداری و وزارت کشور را دریافت کند در صورتی که شهردار سایر کشورها با یک ایمیل به راحتی ارتباط برقرار می کنند ؛ تشریفات اداری برای انعقاد خواهر خواندگی ما بین شهرهای ایران و سایر شهرهای دنیا حذف شود / ایوبی،دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو-ایران: فعالیت شهرداری رشت تحسین برانگیز است

 

وی افزود: با توجه به قطعنامه سال ۹۸ اگر معتقد باشیم شهرها موتور مولد توسعه هستند باید اختیارات شهرداران ایرانی افزایش یابد.

شهردار رشت با انتقاد از عدم اختیار شهرداران ایرانی در انعقاد یک تفاهم نامه با شهردار خارجی اذعان داشت: شهردار ایرانی برای یک سفر خارجی باید مجوز شورای شهر،فرمانداری و وزارت کشور را دریافت کند در صورتی که شهردار سایر کشورها با یک ایمیل به راحتی ارتباط برقرار می کنند.

نصرتی تاکید کرد: باید تشریفات اداری برای انعقاد خواهر خواندگی ما بین شهرهای ایران و سایر شهرهای دنیا حذف شود تا تعاملات به آسانی صورت گیرد.

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از کشورها اعتقادی به خواهر خواندگی مابین شهرها ندارند بیان داشت: این کشور عضو شبکه ای از شهرهای خواهرخوانده شده اند و تمایلی به خواهرخواندگی انحصاری با شهر دیگری را ندارند و ما نیز می توانیم در کنار خواهرخواندگی به عضویت در شبکه شهرهای خواهرخوانده نیز بپردازیم.

نصرتی با بیان اینکه امروزه نباید به دنبال آزمون و خطا باشیم عنوان کرد: می توانیم ازتجربیات موفق خواهرخواندگی سایر شهرهای دنیا الگو برداری کنیم.
وی استفاده از ظرفیت آژانس های سازمان ملل را یکی از نقاط قوت و فرصتی مناسب برای افزایش سرعت در ارتباطات بین المللی عنوان کرد و گفت: می توانیم با استفاده از ظرفیت این آزانس سرعت را ارتباطات را منظم تر و بیشتر کنیم.

شهردار رشت با اشاره به انعقاد تفاهم نامه ای با شهردار ی اصفهان اظهار کرد: رشت و اصفهان عضو شبکه شهرهای خلاق در یونسکو هستند و رشت جزو ۲۶ شهر خوراک در یونسکو شهر اصفهان نیز به عنوان یکی از ۳۲ شهر خلاق صنایع دستی در یونسکو ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه دشمنان در صحنه های بین المللی تصویر نامناسبی از ایران را معرفی می کنند تصریح کرد: ما می توانیم ایران را بدون نگاه سیاسی و با تفکر شهر به شهر معرفی کنیم.

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی و رییس مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم با اشاره به برگزاری اجلاس های بین المللی با محوریت شهر های اسلامیدر شهرهای نیویورک،وین،ژنو اظهار کرد: در اجلاس های شهرهای راه ابریشم در سازمان ملل به خوبی ایران را معرفی کردیم و تصویر خوبی از ایران برای دنیا ترسیم شد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور: خواهرخواندگی را در کشور به رسمیت بشناسیم

سید رمضان شجاعی کیاسری،رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور در این اجلاس با اشاره به اهمیت خواهرخواندگی شهرها در دنیا اظهار کرد: براساس دستور وزیر کشور شیوه نامه سفرهای خارجی و خواهرخواندگی را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: شهرهای خواهرخوانده باید در یکی از شاخص های فرهنگی،تاریخی،تمدن و .. با یکدیگر سنخیت داشته باشند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور خواهر خواندگی شهرهای ایرانی با سایر شهرهای دنیا را فرصتی مناسب در شرایط فعلی برای توسعه شهرها دانست و افزود: دولت ها ممکن است از نظر سیاسی با یکدیگر دچار تناقض و اختلاف باشند ولی شهرها می توانند با یکدیگر تعامل کنند.

شجاعی کیاسری اذعان داشت: اکنون که به دیپلماسی عمومی نیازمندیم باید خواهرخواندگی را در کشور به رسمیت بشناسیم و مسئولان و سایر دستگاه های ذی ربط می توانند به این موضوع کمک کنند.

وی همچنین به ضرورت مراودات در حوزه بین الملل تاکید کرد و افزود: می توانیم در قالب چنین اجلاس هایی مسیر درست را انتخاب کنیم و به هدف نزدیک تر شویم.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت: ضرورت تقویت حوزه بین الملل با نگاه توسعه روابط بین الملل با توجه به شیفت پارادایمی

فاطمه قدیمی،مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت در این اجلاس از تشکیل شبکه داخلی به منظور توسعه روابط بین الملل و ایجاد بانک اطلاعاتی فعالیت های حوزه بین الملل در کلانشهرها قدردانی کرد.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت به استفاده از روش های ساختاری،تعیین استراتژی،تدوین برنامه عملیاتی پروژه های شهرها با توجه به ظرفیت شهرها تاکید کرد.

قدیمی با اشاره به تغییر مدل مسیر دیپلماسی عمومی در شهرها اظهار کرد: چنانچه دیپلماسی شهری را زیر مجموعه دیپلماسی عمومی در نظر بگیریم ، به طور مثال اگر رشت در مسیر دیپلماسی شهری نقش آفرینی میکند و مدل خود را براساس دیپلماسی آشپزی انتخاب می کند،می تواند تمامی مباحث دیگر مانند محیط زیست،توسعه اقتصاد پایدار را از طریق این مدل پیگیری کند.
وی با اشاره به اینکه امروزه شکاف و فاصله ای بین مراکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور و شهرداری های کشور و سایر دستگاه های اجرایی ایجاده شده است مطرح کرد: این فاصله موجب می شود گفتمان بین الملل بر روی میز خدمات عمرانی شکل بگیرد.

قدیمی همچنین از ایجاد ساختارهای موازی در شهرداری ها در حوزه توسعه روابط بین الملل و دیپلماسی شهری انتقاد کرد.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت همچنین به ضرورت تقویت حوزه بین الملل با نگاه روابط بین الملل با توجه به شیفت پارادایمی تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: مناسب سازی چهره ایران و شهرهای ایرانی و دریافت کرسی های بین المللی در مراوادات بین المللی امری ضروری است

رییس اداره علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو _ ایران : رشت به خوبی نشان داد می تواند از ظرفیت های شهرخلاق خوراک استفاده کند

شیدا مهنام، در این نشست اظهار داشت: تعریف مدیریت شهری در سازمان های بین المللی تغییر کرده است و نگاه مدیریت شهری امروزه تنها به ساخت و ساز و حوزه عمرانی نیست.

وی با اشاره به اینکه شهر را با زنده کردن شهروندان می توان به یک شهر تبدیل کرد اذعان داشت: یونسکو و سازمان ملل معتقد است امروزه ارتباط بین شهرها در قالب شبکه ای از شهرها میسر می شود.

مهنام از زحمات شهرداران سال های اخیر رشت و اصفهان برای ثبت این دو شهر به عنوان شهرهای خلاق قدردانی کرد و گفت: رشت نشان داد می تواند به خوبی از ظرفیت شهرهای خلاق استفاده کند.

دبیر کمیته دگرگونگی های اجتماعی کمیسیون ملی یونکسو با اشاره به اینکه مولفه سیاسی در یونسکو وجود ندارد بیان کرد: یونسکو سه مولفه فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی دارد و فضایی عاری از ملاحضات سیاسی در آن فراهم شده است.

 

 

فعالیت شهرداری رشت تحسین برانگیز است

 

تابناک / دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو-ایران گفت: فعالیت شهرداری رشت تحسین برانگیز است.

مسعود نصرتی در دیدار با  ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران اظهار کرد: ۲ موضوع از ۷ موضوع شبکه خلاق در اصفهان و رشت رونمایی شده و سایر شهرها از جمله مشهد، قزوین، شیراز و ... نیز دنبال دستیابی به این مهم هستند .

نصرتی گفت: رشت در امر موسیقی و تئاتر جایگاه فاخری دارد اما به دلیل تنوع غذایی ، این شهر در زمینه خوراک شناسی به ثبت ملی رسیده است.

وی همچنین از میزبانی شبکه شهرهای خلاق خوراک یونسکو در رشت در سال‌جاری خبر داد و افزود: این شهر در آذرماه امسال میزبان ۲۶ شهری که مرتبط با شهر خلاق خوراک هستند خواهد بود.

شهردار رشت ادامه داد: در مسیر جاده ابریشم دبیر خانه تخصصی وجود دارد که یکی از آنها به صورت دائم در رشت به محیط زیست شهری می پردازد.

نصرتی همکاری دو آژانس محیط زیست و شهر خلاق خوراک‌شناسی را از اهداف این‌ میزبانی اعلام و خاطر نشان کرد: باید از ظرفیت‌ محیط زیست شهری نیز با توجه به حساسیت‌های موجود این مقوله در رشت بهره‌برداری کرد. تامین‌مالی این برنامه نیز بر عهده برخی بانک‌ها و موسسات ذینفع خواهد بود .

شهردار رشت برلزوم استفاده از تمام ظرفیت‌ها به منظور توسعه شهر تاکید کرد و با اشاره به امضای تفاهم‌‌نامه با شهرداری اصفهان در هفته گذشته گفت: علاوه برطرح‌هایی که برای استفاده تلفیقی از صنایع دستی اصفهان و خوراک رشت ارائه شده، در حوزه توسعه صنعت گردشگری میان دو شهر نیز مذاکراتی صورت گرفته است.

نصرتی حضور دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران را در جایگاه شورای عالی میزبانی رشت امری واجب خواند و افزود : تمدید تفاهم‌نامه همکاری رشت با یونسکو در این مراسم بسیار ارزشمند خواهد بود .‌

وی تصریح کرد: پروژه ای انتخاب کرده ایم که موجب احیای موسیقی و تئاتر می‌شود.

شهردار رشت با توجه به وجود نخستین تماشاخانه در این شهر به برگزاری مراسم برای "داوود رشیدی" هنرمند فقید کشور در رشت اشاره کرد و ادامه داد: به این‌منظور پیشنهاد تاسیس دبیرخانه دائمی در این شهر داده ایم و قرار شد که برگزاری مراسم این‌ هنرمند امسال نیز در شهر نخستین ها برگزار شود .‌

مدیر برنامه‌های یونسکو در شهر خلاق رشت نیز در این دیدار با اشاره به سابقه همکاری این کلانشهر با کمیسیون ملی یونسکو از بیست و پنجم مرداد ماه سال ۹۳ در زمینه‌های علمی ، آموزشی و فرهنگی اظهار کرد: برنامه های عملیاتی یونسکو با همکاری کمیسیون ملی یونسکو و رییس اداره امور اجتماعی بررسی شده است زیرا شهرداری ها در زیرمجموعه این نهاد قرار می گرفتند .

فاطمه قدیمی گفت: نقش موثر کمیسیون برای کمک به بدنه شهرها برای برند سازی آنان در شبکه های ثبت شده شهری در جهان توسط کمیسیون ملییونسکو به درستی تبیین شده است. این‌ اتفاق در هفت حوزه رقم خورد که در این‌ میان شهر رشت با توجه به پتانسیل موجود در بحث خوراک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سرانجام موضوع خوراک به دلیل توسعه تجاری، اقتصادی، صنعتی و فرهنگی به نتیجه رسید.

مدیر برنامه‌های یونسکو در شهر خلاق رشت در رشت همچنین با بیان اینکه از شهریورماه ۹۳ روند اجرایی پرونده در دستور کار قرار گرفته، خاطرنشان کرد: اسفندماه همان سال با همکاری خانم لاروش به عنوان ‌مسئول وقت و همچنین با همکاری و وفاق موجود در مجموعه مدیریت شهرداری رشت و استانداری وقت گیلان همکاری لازم به عمل آمد و مراحل ثبت سپری شد. دو شهر اصفهان و رشت به ترتیب در حوزه صنایع دستی و شهر خلاق به عنوان دو شهر از ایران در شبکه شهرهای خلاق یونسکو به ثبت رسیده اند .

قدیمی ادامه داد: در مسیر سه ساله همکاری با کمیسیون‌ملی یونسکو در ایران با کمک دبیران کل کمیسیون ملی وقت این مسیر به نحو مطلوبی سپری شد بطوری که در اردیبهشت ماه گذشته تاسیس شبکه ملی شهرهای خلاق در ایران به کمیسیون‌ ملی یونسکو و به وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها برای حمایت از برنامه های توسعه شهری ارائه شد.  این طرح نه با مدل حاکمیتی بلکه به عنوان مدل استراتژی توسعه شهری صرفاً با مدل تسهیل‌گری به وزیر کشور ارائه شده است .

وی با ابراز خرسندی بابت مذاکره همکاری‌های چند جانبه توسط شهرداری رشت افزود: در این مسیر امضای تفاهم‌نامه با سینمای جوان کشور و شهرداری رشت، در دو جشنواره به نام دریای دوستی کاسپین توسط سینمای جوان گیلان و روابط عمومی شهرداری رشت انجام شده که در این جشنواره کمیسون ملی یونسکو نیز مشارکت داشت.

این‌مسئول با اشاره به ریاست مجمع جهانی جاده ابریشم و ریاست مجمع شهرهای اسلامی شهردار جدید رشت این‌مهم را فرصت مناسبی برای بهره گیری از ظرفیت این شهردار دانست و اعلام کرد: استفاده از ارتباطات این فرد می‌تواند برای توسعه شهر رشت و موارد مربوط به جاده ابریشم بسیار مثمر ثمر باشد .

قدیمی گفت: در حال حاضر مهمترین پروژه مشارکتی شهرهای خلاق خوراک‌شناسی، مطالعات این شهرهای عضو راه‌های ابریشم ‌در حوزه محصولات اصلی است که از میان ۱۲ کشور، در ۶ کشور آسیایی و ۶ کشور اروپایی در حال انجام است.

وی از هم‌پوشانی فیلدهای عضو شبکه خبر داد و افزود: جدا از خوراک‌شناسی و صنایع دستی، از فیلم، طراحی، ادبیات و هنرهای نمایشی و موسیقی و سایر حوزه‌ها نیز استفاده می‌شود .

قدیمی میزبانی شهر رشت سال‌جاری را مهمترین رویداد گردشگری خوراک کشور در ۴۰ سال گذشته قلمداد کرد و گفت: سال گذشته شهرداری رشت در یکی از برنامه‌ها میزبان‌کنوانسیون‌گردشگری جهان در تهران بود زیرا در مسیر گردشگری این‌کنوانسیون قرار نداشت و از این رو تلاش کرد برای بهره بردن از این فرصت در تهران حضور یابد .

وی بیان داشت: موضوعی که موجب ارزشمندتر شدن سبک‌های خلاق خوراک شناسی شده این است که میان میراث‌های ملموس و ناملموس ثبت شده در کشور، تنها میراث ثبت شده جهانی مربوط به شهر خلاق خوراک شناسی در گیلان است.

قدیمی گفت: طرح پایتخت کتاب نیز با مشارکت وزارت ارشاد و کمیسیون ملی یونسکو در حال انجام است و با کمک ارشاد و شهرداری رشت و سایر ارگان‌های مرتبط، رشت امسال یکی از کاندیداهای ثبت برای پایتخت کتاب خواهد بود .

وی ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و شاخص‌های توسعه فرهنگی و گسترش کتابخانه‌ها و دارا بودن نخستین کتابخانه کشور را از عوامل اصلی کاندیداتوری رشت در شهر پایتخت کتاب عنوان کرد.‌

به گفته این ‌مسئول حدود ۲۲ تفاهم‌نامه با همکاری مراکز تحقیقاتی، فرهنگی، هنری و دانشگاهی، نه صرفاً در زمینه خوراک بلکه در زمینه‌هایی همچون ‌موسیقی، توسعه دانش و فرهنگ، عملیاتی و اجرایی آماده شده است .

قدیمی با توجه به الزام آوری شهرهای خلاق پیرامون ایجاد مرکز خلاقیت و نوآوری شهر خلاق نیز افزود: در حال حاضر مکانی از ساختمان تاریخی شهرداری به این موضوع اختصاص داده شده است .

وی گفت: قرار بود افتتاح نمایندگی یونسکو در شورای عالی برای شهرها مصوب شود و تسریع در اجرای این طرح از مسئولان انتظار می رود .

این مسئول با اشاره به پایان یافتن دوره سه ساله تفاهم‌نامه همکاری با یونسکو، تمدید موضوع این تفاهم‌نامه را مبتنی بر مسیرهای جدید همکاری برشمرد و با توجه به دستاوردهای رشت در زمینه گسترش دانش، تمدید تفاهم‌نامه را نیز خواستار شد .

مدیربرنامه های شهر خلاق خوراک‌شناسی یونسکو در رشت همچنین گفت: سه اثر برای رونمایی تهیه شده که کتاب عکس رشت، کلیپ‌های کوتاه یک دقیقه‌ای و اکران ده شب از برنامه‌های هنر و تجربه در تالار گفتگوی شهرداری رشت جزو همکاری این شهرداری با سینمای جوان بود .

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو-ایران نیز در این دیدار پس از شنیدن سخنان شهردار و مدیر برنامه‌های یونسکو در شهر خلاق رشت از آمادگی کامل این دبیرخانه برای همکاری با این شهر خبر داد و پیشنهاد کرد: برنامه‌ها و ایده‌های این شهر خلاق خوراک شناسی در قالب عکس، فیلم‌کوتاه یا حتی گرافیک ارائه شود تا از ماندگاری با ارزش بالایی برخوردار شوند. بهتر است برنامه‌های انجام شده از ایده تا اجرا در قالب کتابی فراهم شود تا برای همگان باقی بماند .

وی با اشاره به استقبال بی نظیر از سفرهای ایرانی و گیلانی در مجامع بین المللی تاکید کرد : این سفره ها به نوبه خود مجموعه ای بی نظیر برای معرفی و ماندگاری هستند .

ایوبی با اشاره به کافی بودن زمان موجود برای میزبانی رشت از شهرهای خلاق گفت: این آمادگی وجود دارد تا با تشکیل تیم‌های فرهنگی و هنری و در اختیار قرار دادن تجارب به شهر خلاق رشت کمک شود .‌

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو _ ایران تاکید کرد: باید فرصتی در اختیار برگزیدگان‌ قرار داد تا به نسبت به برگزاری مراسماتی همچون برپایی نمایشگاه اقدام کنند . برای سایر شرکت‌کنندگان خارجی نیز باید مشوق‌هایی ایجاد کرد .

این‌مسئول افزود : اگر رشت بتواند ۲۶ شهری که در شبکه شهرهای خلاق یونسکو قرار دارند در این شهر گرد هم بیاورد پرچمدار خواهد شد و سایرین نیز درخواهند دریافت که شهر خلاق رشت صرفاً در یک تابلوی تبلیغاتی خلاصه نشده است .

ایوبی فعالیت شهرداری رشت را تحسین برانگیز خواند و خاطر نشان کرد: اگر یونسکو متوجه این مسئله باشد پی خواهد برد که اتفاقات خوبی از این شهر رقم زده خواهد شد .

همچنین به گفته وی همگی برای اجرای برنامه‌های هنر و تجربه در رشت متفق القول هستند .

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
آقای شهردار من یک آستاراییم تا دلت بخواد استاندار از پروژ های شهرداری آستارا به نزدیکانش داد
چی بگم از شورای شهر آستارا دارن به استاندار رانت میدن
شهردار آستارام که نوکر دست به سینه استاندار
شهرداری و شورای شهر آستارا از مردم آستارا خجالت نمیکشین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار