کد خبر: ۶۰۶۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳ 16 May 2018
به گزارش جام جم، زن و شوهر‌هایی که در زمینه‌های عاطفی، مالی و جنسی با یکدیگر همسو هستند و به نیازهای یکدیگر در این زمینه‌ها توجه می‌کنند معمولا رضایت بین آنها بیشتر است. در مرحله بعد روابط بین خانواده‌ها مطرح می‌شود که می‌تواند عاملی برای پیوند یا عاملی برای اختلاف نظر باشد. جانبداری یک سویه هر کدام از زوجین می‌تواند موجب ایجاد ناراحتی و تلخی در رفتار فرد مقابل شود و همواره ممکن است فکر کند برای همسر خود ارزش و جایگاه ندارد و مدام خود را مورد مقایسه با خانواده همسر قرار می‌دهد.
خانواده‌ها ریشه زندگی هستند اما لازم است به زوجین آموزش داد که به خانواده اصلی خود اهمیت و اولویت بیشتری بدهند تا از ایجاد مقایسه و تنش دوری کنند.
زن یا شوهری که روی رفتار همسر خود در قبال خانواده‌ها حساس می‌شود، مدام دچار درگیری ذهنی می‌شود و این حساسیت می‌تواند تا جایی ادامه پیدا کند که حتی در ساده‌ترین و جزئی‌ترین موارد مانند نوع معاشرت و شیوه سلام کردن نیز ورود کند و نوع برخورد همسر خود را با خانواده خودش و سایر افراد مورد مقایسه قرار دهد و ابراز ناراحتی کند. اشتغال ذهنی مداوم و اضطراب و اختلال در خواب و خلق پایین از عوارض حساسیت‌های بیمارگون است.
زوج‌ها در اوایل زندگی مایلند همسر خود را بیش از حد با خانواده خودشان همراه کنند و به شیوه‌ای رفتار می‌کنند که گویی جنگ بر سر قدرت و رفت و آمد است.حتی شبیه بودن فرزندشان به اعضای خانواده مبدا نیز روی آنها اثر می‌گذارد و اینها جزو موارد خطای شناختی محسوب می‌شود.
نپذیرفتن خانواده یکدیگر و احترام نگذاشتن به فرهنگ خانواده‌ها و عقاید اجتماعی، مذهبی، پوششی و مالی... ناراحتی و اختلاف نظر خفیف تا شدید ایجاد می‌کند و همچنین می‌تواند در بین زوج، رنجیدگی ایجاد کرده و ماندگاری در رنجیدگی عاملی برای سردی عاطفی است که باعث کاهش صمیمیت شده و درنهایت به دلزدگی زناشویی منجر می‌شود. لازم است برای کاهش تنش‌ها و جنجال به‌خاطر خانواده‌ها، ابتدا مشخص کنیم چه تفاوت‌هایی بین نگرش و فرهنگ هر دو خانواده وجود دارد و میزان پذیرش و احترام متقابل را افزایش دهیم و همچنین از ارتباط بیش از حد و درهم تنیده بودن پرهیز کرده تا کمتر به مشکل برخورد کنیم.
برای گفت‌وگو در مورد دلخوری‌ها لازم است تا شرایط روحی همسر خود را در نظر بگیرید و در زمان مشخص و از قبل تعیین شده در مدت زمان‌های کوتاه، در مورد انتظارات و دلخوری‌ها گفت‌وگو و مسائل را بدون جانبداری و سرزنش و تحقیر شفاف‌سازی کنید. گفت‌وگوی بدون تنش و شیوه صحیح تبادل پیام، مهارتی است که می‌تواند در فرآیند زوج درمانی آموزش داده شود.
دکتر مهرنوش دارینی
روان‌شناس و مشاور
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار