مدیر کل میراث فرهنگی استان سمنان:
به گزارش تابناک سمنان ،مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: جامعه محلی، سهم مهمی در فراهم شدن زمینه ثبت جنگل ابر در فهرست جهانی دارد.
کد خبر: ۶۰۶۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱ 16 May 2018
به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان، «محمد جهانشاهی» امروز و در بازدید از روستای هدف گردشگری ابر و در دیدار با دهیار این روستای هدف گردشگری، با بیان اینکه این اداره کل در صدد ثبت جهانی جنگل ابر است، افزود: جامعه محلی در حفاظت و ثبت این جنگل نقش مهمی دارد.
وی گفت: با اجرای برنامه‌های راهبردی و مدیریت عرصه توسط جوانان محلی، بر اساس روش‌ها و مطالعات موجود در سازمان میراث‌فرهنگی و تجربیات سایر استان‌ها، زمینه توسعه گردشگری روستا و جنگل ابر فراهم می‌شود.
جهانشاهی توسعه گردشگری این منطقه را در بازگشت روستائیان به روستای ابر و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی موثر دانست و افزود: تنوع بخشی به محصولات صنایع‌دستی، فرهنگی و آئینی و فضاهای اقامتی، زمینه ساز اقامت و افزایش میزان ماندگاری گردشگران در ابر است.
وی با تاکید بر اینکه حضور گردشگران در جنگل ابر باید مدیریت شده باشد، گفت: الگوی گردشگری جنگل و روستای ابر می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر مناطق کشور باشد.
مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به اینکه ایران، از ظرفیت طبیعی قابل توجهی در سطح جهانی برخوردار است، تاکید کرد: حفاظت از آثار طبیعی باید همراه با بهره‌برداری پایدار با کمک جوامع محلی باشد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود نیز گفت: بازدید گردشگران از جنگل ابر کافی نیست و جامعه محلی روستای ابر باید با تولید و عرضه صنایع‌دستی، پوشاک سنتی، توجه به نمای سنتی ساختمان‌ها و ... روستای ابر را به عنوان یک ظرفیت گردشگری مهم معرفی کنند.
"حمیدرضا حسنی" افزود: خوشبختانه بسیاری از اهالی روستای ابر به دنبال تبدیل واحدهای اقامتی خود به اقامتگاههای بوم‌گردی هستند و به زودی این تعداد در روستای ابر افزایش می‌یابد.
وی با تاکید بر اینکه حافظان اصلی جنگل ابر، مردم محلی هستند، گفت: تا کنون دوره‌های آموزشی صنایع‌دستی برای توانمندسازی جامعه محلی در این روستا برگزار شده است.
وی با بیان اینکه ورودی جنگل ابر نیاز به مدیریت دارد، افزود: ساخت سرویس بهداشتی و ارائه آموزش به جامعه محلی از جمله فعالیت‌های انجام شده توسط میراث فرهنگی در این منطقه است.
دهیار روستای هدف گردشگری ابر شاهرود نیز در این دیدار با قدردانی از فعالیت‌های انجام شده توسط اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان و شهرستان شاهرود برای معرفی و احیای جنگل ابر، گفت: در حال حاضر جامعه محلی به موضوع جذب گردشگر علاقمند شده و این فعالیت‌های خودجوش نیاز به آموزش دارد.
"محمدرضا اسلامی" با اشاره به اینکه جوانان روستای ابر، در حوزه گردشگری فعال هستند، افزود: ظرفیت گردشگری منطقه ابر، قطری و جاذبه‌های نزدیک به آن از جمله مجموعه‌های تاریخی بسطام و خرقان نیاز به معرفی بیشتر دارد.
13 هزار هکتار از جنگل ابر و پوشش گیاهی هیرکانی در محدوده استان سمنان و شهرستان شاهرود قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار