کد خبر: ۶۰۷۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷ 19 May 2018
به گزارش جام جم آنلاین، سیب زمینی آب پز به همراه تخم مرغ آب پز و یک پرس سالاد، یک وعده غذایی کامل به حساب می آید اما اگر در انتخاب سیب زمینی دقت نکنید، همین غذای سالم تبدیل به ماده ای سرطان زا خواهد شد!
سیب زمینی هایی که بخشی از آن ها به رنگ سبز درآمده است بالقوه می توانند محتوی نوعی سم به نام “گلیکو آلکالویید” یا GA باشند که بطور طبیعی در سیب زمینی به وجود می آید و برای سلامت انسان زیانبار است. اما دانشمندان می گویند که فقط با بریدن قسمت های سبز شده می توان بخش اعظم سم تولید شده را از سیب زمینی جدا کرد و به این ترتیب، خطر را کم کرد.
چگونه مانع از تولید شدن سم GAدر سیب زمینی شویم؟
میزان سم GA در سیب زمینی را می توان با بکار بستن شیوه های صحیح قبل از برداشت و بعد از برداشت، کاهش داد و به همین دلیل کشاورزان و تولید کنندگان می توانند نقش مهمی در کاستن از خطری که متوجه سلامت مردم است، ایفا کنند.
آثار مسمومیت با سم GA
معمولا نشانه ها ۸ تا ۱۲ساعت بعد از هضم سیب زمینی سبز شده آغاز می شود که این نشانه ها می تواند به صورت به هم خوردن وضعیت گوارشی و یا اختلالات عصبی نمودار گردد.
آثار ملایم آن شامل سردرد، سرگیجه، دل درد، تهوع، استفراغ و اسهال است. بی قراری، خواب آلودگی و برهم خوردن تعادل روانی، لرزش و هذیان گفتن از دیگر نشانه های این مسمومیت است اما از آنجا که در بسیاری از دیگر بیماری ها نیز این نشانه ها مشاهده می شود امکان تشخیص اشتباه آن بسیار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار