کد خبر: ۶۰۷۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸ 19 May 2018
این هفته پایان 14روز رژیم تعیین شده توسط مشاور تغذیه‌ام بود. بد نیست بدانید وقتی تصمیم به کاهش وزن می‌گیرید و به کلینیک تغذیه مراجعه می‌کنید هر دو هفته یک‌بار ویزیت می‌شوید و علاوه بر وزن‌کشی برنامه رژیم‌تان هم تغییر می‌کند.
بالاخره روز وزن‌کشی اول بعد از دو هفته اصلاح حدودی سبک زندگی (نمی‌گویم رژیم چون واقعا در طول این مدت سعی کردم سالم غذا بخورم با حجم کم) فرا رسید و عدد ترازوی کلینیک دقیقا مشابه ترازوی خانه بود و این یعنی دو کیلو کاهش وزن و اولین موفقیت.
سولماز توکلی، مشاور تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران از این تغییر راضی بود و گویا فراتر از انتظارش وزن کم کرده بودم.
البته به او گفتم به‌دلیل دیسک کمر باید فعالیت بدنی‌ام را کمترکنم و حتی پیشنهادم رژیم کم کالری تر بود، اما با مخالفت شدیدش روبه‌رو شدم. به گفته وی این رژیم‌ها موقتی و بشدت آسیب‌رسان هستند و باید دور آنها یک خط قرمز بکشیم.
یکی از مشکلاتم در این دو هفته گرسنه شدن‌های مداوم بین وعده‌های غذایی بود و برای حل این مشکل و پیشگیری از پرخوری در وعده‌های اصلی قرار شد از سبزیجات کبابی مثل بروکلی و هویج و قارچ و کدو (درست منطبق با ذائقه‌ام) استفاده کنم. مشکل عمده‌ام هم همچنان نخوردن صبحانه است، در حالی که به گفته مشاور تغذیه‌ام باید هر سه وعده را در رژیم غذایی‌ام داشته باشم چون بدن در هر وعده غذا خوردن حدود 200 کالری انرژی مصرف می‌کند و این یعنی افرادی که سه وعده اصلی صبحانه و ناهار و شام را بموقع می‌خورند روزانه 600 کالری فقط به واسطه غذا خوردن شان می‌سوزانند.
از طرفی بدن بسیار هوشمندانه عمل می‌کند و این احتمال وجود دارد با عادت به رژیم غذایی فعلی و پایین آوردن متابولیسم، روند کاهش وزن متوقف شود. بنابراین رژیم دو هفته‌ای دیگری جایگزین رژیم اول شد با تغییرات غذایی. مثلا وعده‌های صبحانه کورن فلکس بیشتر شد، برای میان وعده نان و پنیر جایگزین بعضی میوه‌ها شد (چون اصولا به میوه خوردن عادت ندارم و کم‌کم دارم به میوه خوردن عادت می‌کنم آن هم به شوق خوردن گوجه سبز و توت‌فرنگی) و به اجبار کمردرد، پیاده روی معمولی جای راه رفتن در استخر را گرفت.
در عین حال اجازه دارم دو سه بار در هفته از شیرین‌کننده‌های مصنوعی بدون کالری مثلا برای درست کردن چای شیرین استفاده کنم و گاهی اوقات که هوس شیرینی می‌کنم (متاسفانه در سال‌های اخیر شیرینی آن هم از نوع‌تر، باقلوا و هر نوع خوراکی پرکالری که فکرش را بکنید پای ثابت میز پذیرایی خانه ما بوده است) یک تکه کوچک شکلات تلخ مرغوب بخورم.
نکته بسیار مهم این که خوردن نوشابه را کاملا ترک کرده‌ام، موقع دم کردن قهوه فقط مقدار بسیار کمی شیرین‌کننده بدون کالری به آن اضافه می‌کنم شاید به اندازه یک پنجم قاشق مرباخوری، خبری از آبمیوه‌های پر از شکر و افزودنی پاکتی و کارخانه‌ای نیست و با این که حداقل هفته‌ای دوبار فست فود می‌خوردم حتی یک‌بار هم وسوسه نشده‌ام و خوراکی‌هایی را به سبد غذایی ام اضافه کرده‌ام که هم اشتهایم را از بین می‌برد و هم سالم هستند؛ مثلا کرفس لیمویی! برای تهیه این میان وعده کافی است مقدار بسیار کمی آبلیموی تازه داخل یک لیوان بلند بریزید و ساقه‌های کرفس خام را که به اندازه سه بند انگشت خرد شده‌اند داخل لیوان بگذارید. بعد از گذشت یک ساعت لیمو از ساقه‌ها بالا می‌رود و کرفس‌ها طعم لیمویی می‌گیرند.
پریسا اصولی - جام جم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار