کد خبر: ۶۰۷۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷ 19 May 2018
از طرفی به دلیل افت آمادگی بدنی نمی‌توانند در ماه رمضان، ورزش را کنار بگذارند و از طرفی نمی‌خواهند لذت معنوی ناشی از روزه داری را از دست بدهند.
دکتر مهرداد بهرامیان، متخصص فیزیوتراپی و عضو هیات مدیره انجمن علمی فیزیوتراپی راهکارهایی را در گفت‌وگو با ما ارائه داده است که به ورزشکاران حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای کمک می‌کند با کمترین آسیب، به ورزش و تمرینات بدنی خود ادامه دهند.
روزه داری مانع ورزش کردن نمی‌شود
اگر افراد به مدت یک ماه تمامی فعالیت‌های بدنی خود را قطع کنند، ممکن است قدرت و استقامت قلبی-عروقی شان با مشکل مواجه شود و عضلاتشان ضعیف شود و بعد از این ماه به زمان بیشتری برای بازگرداندن عضله به چرخه کار طبیعی نیاز است. بنابراین اگر افراد اصول تغذیه‌ای صحیح را رعایت کنند،می توانند به طور منظم تمرینات خود را انجام دهند و سلامت جسمی خود را تامین کنند.
منع تمرینات سنگین ورزشی در ماه رمضان
در این ماه برای جلوگیری از ضعف قوای جسمانی، کاهش فشارخون، سرگیجه، سردرد و تهوع باید از انجام تمرینات سنگین اجتناب کرد. چرا که فعالیت زیاد باعث از دست رفتن نمک، آب زیاد و در نتیجه عطش فراوان و افت فشارخون و ضعف شدید می‌شود.
نوشیدن کافی آب و مایعات در وعده‌های افطار و سحر باعث می‌شود افراد دچار کم آبی نشوند.زیرا همان طورکه در مقالات معتبر تاکید شده،یکی از دلایل دردهای عضلانی در افراد کاهش آب میان بافتی و به هم خوردن تعادل الکترولیت‌های بدن است. علاوه بر کاهش شدت تمرینات، مدت زمان انجام تمرین را نیز باید کاهش داد و حداکثر روزی 30 دقیقه انجام شود.
بعد از افطار ورزش کنید
نکته مهم دیگر، انتخاب زمان مناسب برای انجام تمرینات است. توصیه می‌شود زمانی که بیشترین میزان انرژی را دارید برای انجام تمرینات انتخاب کنید، منتهی به یاد داشته باشید بلافاصله پس از خوردن غذا نباید تمرین انجام داد. افراد عادی و بیماران که شدت تمرین هایشان سبک است، می‌توانند تمرینات خود را صبح انجام دهند.
افراد ورزشکار که تمرینات سنگین تری دارند بهتر است یک تا سه ساعت پس از افطار تمرین کنند. در کل بهترین زمان انجام تمرینات یک تا سه ساعت پس از افطار است. در صورتی که مجبور به فعالیت قبل از افطار بودید، باید تمرین با افطار حداقل یک تا دو ساعت فاصله داشته باشد. برای جلوگیری از کاهش فشار خون، سرگیجه، سردرد و تهوع که در شرایط بی‌غذایی پس از تمرین به وجود می‌آید لازم است، فعالیت با شدت سبک و متوسط انجام دهید و برای انجام مسابقات مهم در ماه رمضان با متخصص تغذیه مشورت کنید.
ورزش هوازی، مناسب روزه دار
بهترین ورزش در طول ماه رمضان، شنا و پیاده روی و دوچرخه سواری و ورزش‌ های هوازی است که باعث تسریع گردش خون می‌شود و در نتیجه خون و اکسیژن بیشتری به مغز می‌رسد و شادابی و نشاط را در پی دارد. بیماران در مشورت با فیزیوتراپیست علاوه بر تمریناتی که به آنها توصیه شده است می‌توانند هر یک از ورزش‌های فوق را انجام دهند و در برطرف شدن دردها و حتی حفظ سلامت خود در ماه مبارک رمضان بکوشند.
انجام درمان فیزیوتراپی با روزه داری
افرادی که در ماه مبارک رمضان تحت درمان فیزیوتراپی قرار می‌گیرند، به دلیل انجام درمان‌های دستی و الکتریکی مختلف ممکن است دچار افت فشار خون وحتی افت ‌قندخون شوند. به افراد روزه دار توصیه می‌شود در وعده‌های افطار و سحر خود از کربوهیدرات‌های پیچیده استفاده کنند تا در طول درمان‌های دستی از جمله درمان با سوزن خشک که درمانی نیمه تهاجمی با امکان افت فشار خون است، دچار افت کمتری از قندخون و درنتیجه فشارخون شوند و بلافاصله پس از انجام درمان از روی تخت بلند نشوند.
تمرین درمانی به عنوان یک قسمت مهم ونیز جزء لاینفک درمان فیزیوتراپی است، ازطرف دیگر افراد در ماه مبارک رمضان با یکسری محدودیت در فعالیت‌های فیزیکی مواجه هستند، اما هیچ گاه توصیه نمی‌شود هنگام روزه داری تمرینات خود را انجام ندهند.
این تمرین‌ها اگر به صورت صحیح و اصولی انجام شود باعث آرامش و کاهش استرس و درد و افزایش صبر و استقامت و حتی افزایش قدرت یادگیری و توانایی‌های ذهنی شده و سبب می‌شود قدرت و کشش‌پذیری و سلامت عضلات و مفاصل زودتر تامین شود و فرد سریع‌تر به زندگی طبیعی خود بازگردد. فراموش نکنید تداوم انجام تمرینات بسیار مهم است.
تغذیه ورزشکاران در سحر و افطار
ورزشکاران روزه‌ دار می‌توانند با مصرف غذاهای انرژی زای قندی و کربوهیدرات مانند ماکارونی و سیب‌زمینی شیرین هنگام سحر مانع مشکلات ناشی از کمبود مواد قندی شوند.
ورزشکاران سعی کنند کربوهیدرات‌های پیچیده سبزیجات و پروتئینی کامل مصرف کنند. این موارد از گرسنگی پیشگیری می‌کند و هم نیازهای بدن را تأمین خواهد کرد.
مصرف مواد غذایی دیر هضم، گرسنگی را در ورزشکاران به تعویق می‌اندازد. غذاهای دیر هضم مانند حبوبات و غلات و مواد غذایی حاوی پروتئین می‌شود.
همچنین میوه‌های متنوع و انواع مغزهای کم‌نمک از جمله پسته، بادام، فندق و گردو مواد مناسبی برای جبران کمبود انرژی ورزشکاران روزه‌دار در فاصله زمانی افطار تا خواب هستند.
مواد غذایی افطار بهتر است سبک باشد تا به معده فشاری وارد نشود و همچنین سریع هضم و
انرژی‌زا باشد.
مواد غذایی مانند شیر، خرما، کشمش، انجیرخشک در این دسته قرار می‌گیرند.
پونه شیرازی - دانش و سلامت جام جم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار