سرپرست كانون پرورش فكری يزد خبر داد
سرپرست كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان يزد از عضویت بیش از 9 هزار کودک و نوجوان یزدی در این کانون خبر داد.
کد خبر: ۶۱۱۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 26 May 2018

محمدرضا آخوندی با اشاره به سابقه فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان یزد، گفت: این کانون باهدف ایجاد امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان تأسیس‌شده و عرصه فرهنگ، ادب، تعلیم و تربیت و هنر ایران در این سال‌ها شاهد رشد، بالندگی و تکامل این نهاد تأثیرگذار بوده است.

وی افزود: کودکان و نوجوانان دیروز ایران‌زمین با مرغک کانون پرواز را به تجربه نشسته‌اند و امروز به مردان و زنان رشید، آگاه، اندیشمند و فرهیخته‌ای تبدیل گشته‌اند که امروز ایران اسلامی به آنان افتخار می‌ورزد و میلیون‌ها کودک و نوجوان هرروز صفحه‌های کتاب‌های کانون را ورق می‌زنند، پای قصه‌ها و داستان‌ها، تمثیل‌ها و ضرب‌المثل‌های ایرانی می‌نشینند و صفحات پاک ذهن و قلب خویش را با جوهر دانش و آگاهی رقم می‌زنند.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد از طریق 24 مرکز فرهنگی ثابت، سیار روستایی و کتابخانه پستی در سراسر استان یزد و با ارائه فعالیت‌های فرهنگی، هنری با مخاطبین کودک و نوجوان خود با 9 هزار و 74 عضو دختر و پسر ارتباطی چهره به چهره و نزدیک برقرار می‌کند.

آخوندی بابیان اینکه مربیان کانون در این مراکز که کتابخانه‌هایی با روش باز در آن قرارگرفته است، علاوه بر امانت دادن کتاب به ارائه بیش از 40 عنوان فعالیت فرهنگی هنری در بخش‌های فرهنگی هنری ادبی می‌پردازند، عنوان کرد: قصه‌گویی، شعرخوانی، نمایش عروسکی، پخش فیلم، تهیه روزنامه دیواری، کتاب‌خوانی، نقاشی، سفالگری، کاردستی، سرود، شعر و داستان، بحث آزاد و غیره از آن جمله است.

این مقام مسئول برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی، نمایش عروسکی، مسابقات 8 گانه رضوی، ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی، یادمان آذر یزدی، هفته ملی کودک، اردوهای تابستانی، نشست‌های ادبی دو پنجره با حضور نویسندگان کشوری، کارگاه‌ها و دوره‌های تخصصی آموزشی، نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان، ایستگاه نقاشی، ویژه‌برنامه نماز کودک انقلاب، ویژه‌برنامه دهه فجر را از دیگر فعالیت‌های کانون در طول سال دانست.

وی با اشاره به اینکه کانون استان یزد در حال حاضر دارای 19 مرکز ثابت و چهار کتابخانه سیار روستایی و یک کتابخانه پستی و 5 شعبه فروش و نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی ویژه کودک و نوجوان در سطح استان یزد و 8 شعبه آموزشی کانون زبان است، اظهار داشت: تنها شهرستان فاقد مرکز فرهنگی هنری کانون، شهرستان اشکذر است که در حال حاضر ساختمان احداثی با پیشرفت حدود 30 درصد به دلیل عدم تخصیص اعتبار لازم متوقف مانده است.

تأسیس کتابخانه پستی در استان یزد

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد اذعان داشت: به دلیل عدم امکان ارتباط مستقیم و رویارویی با بخش کثیری از کودکان و نوجوانان در روستاها کتابخانه پستی کانون کار ارسال کتاب از طریق پست را برای آن‌ها بر عهده دارد و در حال حاضر یک واحد کتابخانه پستی با نه هزار و 450 جلد کتاب در استان یزد مشغول فعالیت هستند و بیش از 850 نفر از دانش آموزان روستایی از 25 روستای محروم که امکان دسترسی به کتاب و کتابخانه ندارند عضو این کتابخانه هستند.

آخوندی با اشاره به اینکه این واحدها امر کتاب‌رسانی به روستاها را به‌وسیله یک مینی‌بوس تجهیز شده در قالب یک کتابخانه سیار به عهده‌دارند، ابراز داشت: کتابداران این واحدها در مراجعه به مدارس روستاها ضمن امانت کتاب، نسبت به اجرای برنامه‌های فرهنگی نظیر نمایش فیلم، معرفی کتاب، شعرخوانی و قصه‌گویی اقدام می‌کنند.

این مقام مسئول بابیان اینکه هم‌اکنون استان یزد با 4 کتابخانه سیار روستایی در شهر یزد و شهرستان‌های اشکذر، تفت، مهریز، خاتم و بافق که بیش از پنج هزار و 500 نفر از کودکان و نوجوانان روستایی را در 70 روستا از شهرستان‌های ذکرشده را تحت پوشش فعالیت‌های فرهنگی و کتاب رسانی خود قرار داده‌اند، ابراز داشت: این کتابخانه‌ها مجموعاٌ حدود 29 هزار و 500 جلد کتاب در هزار عنوان را دارا هستند.

وی با اشاره به اینکه از سال 94 با مناسب‌سازی مرکز فرهنگی هنری شماره 4 یزد، این مرکز به 50 عضو با نیازهای خاص خدمات‌رسانی فرهنگی می‌کند، بیان کرد: کانون زبان ایران نیز که از زیرمجموعه‌های کانون است که در حال حاضر با داشتن 8 شعبه در سراسر استان یزد با حدود هفت هزار زبان‌آموز، کار آموزش زبان‌های انگلیسی، فرانسه و عربی را در گروه‌های بزرگ‌سال و کودک و نوجوان بر عهده دارد.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، احداث مراکز فرهنگی هنری برای عرضه و امانت کتاب و آموزش‌های فرهنگی هنری ادبی مخصوص کودکان و نوجوانان در نقاط مختلف به‌منظور غنی‌سازی اوقات فراغت و کشف استعدادهای کودکان و نوجوانان، ایجاد کتاب‌خانه‌های سیار روستایی و شهری به‌منظور دسترسی کودکان و نوجوانان روستایی به کتاب و شرکت آن‌ها در فعالیت‌های فرهنگی هنری و ادبی کانون، ایجاد کتابخانه پستی جهت خدمات‌رسانی به کودکان و نوجوانان از طریق ارسال کتاب و انجام برخی فعالیت‌های فرهنگی هنری و ادبی و برگزاری مسابقات، ایجاد مرکز فرهنگی هنری فراگیر جهت تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان با نیازهای ویژه را از اهم فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد برشمرد.

آموزش زبان‌های خارجی در کانون

آخوندی احداث مراکز کانون زبان جهت آموزش زبان‌های خارجی انگلیسی، عربی، فرانسه، احداث مراکز فروش و عرضه محصولات تولیدی کانون در حوزه کودک و نوجوان از قبیل کتاب، نرم‌افزارهای آموزشی، نوشت‌افزار، اسباب‌بازی و سرگرمی و سایر تولیدات فرهنگی هنری کانون ازجمله فیلم‌های کوتاه، بلند، زنده،‌مستند،‌پویانمایی، سرود، موسیقی، نمایش عروسکی را از دیگر فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دانست.

این مقام مسئول رویکرد مستمر به فعالیت‌های کتاب محور، توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بومی محلی، توجه ویژه به فعالیت‌های نوجوان محور مانند بحث آزاد، بحث کتاب، نقد کتاب، نمایش، فیلم‌سازی و پویانمایی، سرود، فعالیت‌های علمی، توجه به آموزش مهارت‌های زندگی برای اعضا و مربیان، توجه به محور خانواده در برنامه‌ها را از محورهای برنامه‌ریزی و اولویت‌های فرهنگی کانون در سال 97 دانست.

وی توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دنیای مجازی در برنامه‌ها و فعالیت‌ها، رویکرد نو و جدید به مفاهیم و معارف دینی در حوزه کودک و نوجوان، توجه به فعالیت‌های گفتگو محور و تمرکز بر روی مهرواره به‌جای جشنواره با رویکرد غیررقابتی را از دیگر محورهای برنامه‌ریزی و اولویت‌های فرهنگی کانون در سال 97 برشمرد.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد در خصوص مهم‌ترین فعالیت مربیان در مراکز کانون گفت: مربیان در کنار کتابداری به‌عنوان مهم‌ترین فعالیت خود حدود 40 فعالیت فرهنگی هنری ادبی با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی با حضور اعضای کودک و نوجوان از قبیل، قصه‌گویی، شعرخوانی، نمایش عروسکی، نقاشی، سفالگری، شعر، داستان، سرود، کاردستی و غیره انجام می‌دهند.

آخوندی تعداد مراکز کانون را 19 مرکز فرهنگی هنری ثابت، چهار مرکز سیار روستایی و یک کتابخانه پستی دانست و تصریح کرد: تعداد اعضای کودک و نوجوان در کانون نه هزار و 74 نفر است.

این مقام مسئول آمارگیری کتاب مراکز فرهنگی هنری را برنامه‌های در دستور کار قرارداد و یادآور شد: بازنگری و اصلاح فرایند فروش محصولات فرهنگی کانون، راه‌اندازی باشگاه‌های امید برای جذب و نگهداری اعضای نوجوان، تمرکز روی مهرواره به‌جای جشنواره با رویکرد غیررقابتی و برقراری ارتباط فعال با هنرمندان اساتید و صاحب‌نظران حوزه کودک و نوجوان را از برنامه‌ریزی در سال 97 عنوان کرد.

وی محدودیت در توسعه فیزیکی مراکز، کمبود کتابخانه‌های سیار روستایی با توجه به جمعیت روستایی استان، محدودیت در جذب نیروی انسانی موردنیاز، محدودیت بودجه و اعتبار تخصیصی جهت تجهیز، تعمیر و توسعه مراکز و ضرورت تجهیز مراکز فرهنگی هنری با توجه به نیازهای روز اعضا را از موانع و مشکلات پیش رو دانست.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد جشنواره قصه‌گویی استانی و منطقه‌ای، جشنواره تئاتر عروسکی، جشنواره رضوی، جشنواره پویانمایی، ویژه‌برنامه روز ادبیات کودک و یادمان استاد آذر یزدی در 18 تیر، ویژه‌برنامه هفته ملی کودک در 16 مهر، ویژه‌برنامه هفته کتاب و کتاب‌خوانی، ویژه‌برنامه ادبی دو پنجره، ویژه‌برنامه‌های دهه فجر، ویژه‌برنامه نماز، کودک و انقلاب، برپایی نمایشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی آثار اعضا و مربیان در قالب عکس، نقاشی، آثار مجسمی و سفال را از برنامه‌های سال گذشته برشمرد.

آخوندی از دیگر برنامه‌های سال گذشته را برگزاری کارگاه‌های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و نشست‌های تخصصی، شرکت اعضا کانون در مسابقات کشوری و بین‌المللی، برگزاری اردوهای فرهنگی، هنری، ادبی ویژه اعضا کودک و نوجوان، شرکت اعضا در المپیادهای کشوری و بین‌المللی  عنوان کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار