رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:جایزه بازیگری «ناصر ملک‌مطیعی» به سرقت رفت!/سامان قدوس: به عقب برمی‌گشتیم ایران را انتخاب نمی‌کردم و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۱۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷ 28 May 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

واکنش وزیر اسبق ارشاد به ماجرای ممنوع‌التصویری ملک‌مطیعی

مهاجرانی در چند رشته توییت به بحث‌های ایجادشده درباره چرایی بازنگشتن ملک‌مطیعی به سینما واکنش نشان داده و درباره تلاش‌های خود در دورانی که وزیر ارشاد بوده، توضیح داده است: «شهریور ٧٦ که به وزارت ارشاد رفتم، سیف‌الله داد را که رئیس خانه سینما بود، به‌عنوان معاون سینمائى انتخاب کردم. نشانه‌اى بود که اهل سینما براى خود تصمیم خواهند گرفت. دو فیلم دیدار و آدم‌برفى که از سال ٧٣ توقیف بودند، رفع توقیف شدند و حمله به سینماها شروع شد! ده‌نمکى سردسته بود! فضاى غوغا در طول دوران مسئولیتم در ارشاد آرام نگرفت! در‌باره وثوقى و ملک‌مطیعى و فردین با سیف‌الله داد صحبت کردم. آیا می‌توان راهى براى بازگشت آنان فراهم کرد؟ مثل ایرج قادرى که زمان لاریجانى به سینما بازگشت یا ایرج راد. براى من وثوقى و فردین و ملک‌مطیعى اهمیت بیشترى داشتند. قرار بود اگر ضرورت داشت دیدار هم داشته باشیم. ملک‌مطیعى با مردانگى و مروت به سیف‌الله داد گفته بود: «من که نمى‌توانم به شما کمک کنم، انصاف نیست که بارى بر دوشتان بگذارم».

تصویب لوایح چهارگانه مرتبط FATF تصمیم نظام است

عبدالرضا هاشم زایی نماینده اصلاح طلب تهران درباره لوایح چهار گانه دولت در مجلس لوایح چهارگانه دولت (الحاق به کنوانسیون پالرمو، الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، اصلاح قانون پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم) که حواشی‎ای در جلسات علنی اخیر داشته و حتی آبستراکسیون مخالفان را در جلسه کمیسیون امنیت ملی، در پی داشته است، گفت: این لوایحی طبق اطلاعات ما، تصمیم نظام هستند که با توسل به آن می توانیم بهانه را از مخالفین خارجی بگیریم. در دنیا تنها چند دولتی که برای آنها چندان هویتی نمی توان در نظر گرفت، زیر بار این کنوانسیون‎های بین المللی نرفته اند. من دلیل مخالفت برخی آقایان در ایران را نمی دانم و به نظرم توضیحات آنها قانع کننده نیست .وی ادامه داد: به نظرم وقتی تصمیم نظام بر تصویب این لوایح است، دلیلی برای به تعویق انداختن آنها وجود ندارد. این دو هفته ای را هم که برای بررسی CFT در کمیسیون امنیت قائل شدند، نیاز نبود. بهتر بود کمیسیون امنیت آن را در این هفته بررسی کرده و به صحن بیاورد؛ در این صورت قطعا با رای قاطع تصویب خواهد شد.

پیامکی که یک نماینده برای وزیر کشور فرستاد

حجت‌الاسلام مجتبی ذالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی درباره فشار استانداری‌ها به نمایندگان برای پس گرفتن امضای سوال از رئیس جمهور به وزیر کشور اعتراض کرد.این نماینده مجلس طی پیامکی خطاب به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نوشت:

برادر ارجمند آقای دکتر رحمانی فضلی وزیر محترم کشور

سلام علیکم

نمایندگان محترم مجلس که سوال از آقای رئیس جمهور را درخصوص موسسات مالی امضاء کرده‌اند، کرارا با بنده تماس می‌گیرند که از طرف وزارت کشور، استانداری‌ها، شبانه و با اصرار برای پس گرفتن امضاهای خود تحت فشار هستند و حتی به آنها فشار می‌آورند که بروند در منزل آنها و برگه انصراف از سوال را بدهند امضاء کنند.

لطفا دستور دهید این کار ناپسند را که نه در شان نمایندگان ملت آزاده و نه دولت و نه با شعارهای آقای رئیس جمهور سازگار است، متوقف کنند.

با تشکر؛ طراح سوال و نماینده مردم شریف و انقلابی قم، ذوالنوری

جایزه بازیگری «ناصر ملک‌مطیعی» به سرقت رفت!

اشکان خطیبی، بازیگر سینما و تلویزیون خبر از به سرقت رفتن جایزه بازیگری ناصر ملک‌مطیعی در خانه دخترش داد.این اتفاق پس از تجمع مهمانان در خانه دختر ملک‌مطیعی پس از این بازیگر رخ داده است.خطیبی نوشت: جایزه سپاس ناصر ملک مطیعی توسط مراجعین از منزل دخترش به سرقت رفت.

بن‌سلمان وارد نقشه ترامپ علیه برجام شد

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دستور کاهش سطح روابط اقتصادی با برخی شرکت های آلمانی فعال در این کشور را صادر کرده است. دستوری که به نظر می رسد در راستای تحقق نقشه های ترامپ علیه 'برجام و حمایت های اروپا ' از آن صادر شده است.حدود 800 شرکت آلمانی در عربستان سعودی فعالیت می‌کنند که قرار است با تصمیم مقامات سعودی با محدودیت روبرو شوند. گفته می‌شود در سال 2017 میزان صادرات آلمان به عربستان سعودی حدود 6٫6 میلیارد یورو و بیش از دو برابر میزان صادرات به ایران بود. این فقط شامل 0٫5 درصد تمام صادرات آلمان در سال گذشته بوده است.روابط عربستان با آلمان به ویژه از زمان روی کار آمدن خاندان سلمان در سال 2015 میلادی با تنش های گاه و بیگاه هم روبرو بوده است. به نظر می رسد علاوه بر اختلاف آلمان و عربستان بر سر بقا یا مرگ برجام ، طی سه سال گذشته چند موضوع بر روابط دو جانبه این دو کشور سایه افکنده است./ايرنا

برهم زنندگان برنامه دختران ناشنوا در مصلی مشخص شدند

حجت‌الاسلام سیدحمید حسینی، مدیر اجرایی و سخنگوی بیست‌و‌ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در خصوص توقف اجرای برنامه دختران ناشنوا و کم‌شنوا در مصلای تهران گفت: این موضوع را بررسی کرده‌ایم و از طرف مسئولان نمایشگاه هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است. این گروه توسط غرفه آموزش و پرورش دعوت شده‌اند و ظاهرا افراد خودسری به آنها تذکر داده‌اند و همین باعث توقف برنامه شده است.ما از مسئولان آموزش و پرورش خواهش کرده‌ایم این موضوع را حل و از این گروه دلجویی کنند.متاسفانه به صورت مشخص فردی شناسایی نشده است اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد که هیچ کدام از مسئولان نمایشگاه و مصلی در این موضوع دخیل نبودند./باشگاه خبرنگاران

واکنش بانک مرکزی به ماجرای ارسال پیامک به خریداران ارز آزاد

برخی ادعا کرده‌اند که پیامکی از منبع ناشناس با مضمون برخورد با معاملات غیرمجاز ارزی دریافت کرده‌اند. این افراد اعلام کرده‌اند که نیازهای ارزی آنها صرفا برای مراجعه به سفارت‌خانه‌ها و یا تامین ارز برای سفر بوده است/ ایلنا

دوره گازانبر و قیچی گذشته؛ باید "مال" ساخت

روزنامه ایران در مطلبی طنزگونه نوشت:چند روز قبل دکتر قالیباف از یک برنامه برای رسیدن به وضع مطلوب رونمایی کرد. از ریز این برنامه خبر خاصی منتشر نشده، ولی ما با شناختی که از ایشان داریم یک سری حدس زدیم.اگر به‌خاطر داشته باشید، دکتر قالیباف، در انتخابات 96 می‌گفتند که 4 درصدی‌ها افتادند به جان مردم. احتمالاً بخش اول برنامه مطلوب این است که بگوییم سال 97، این‌ها می‌شوند 3 درصد، سال 98، 2 درصد و تا 1400 هم که این‌ها رفتنی هستند و کاپیتان قالیباف با همان افکت دود و آتش که تجربه‌اش را در پلاسکو داشتند وارد می‌شود.آقای قالیباف خود را یک نئواصولگرا می‌داند و به قول خودشان «نواصولگرایی یعنی ایجاد یک بنای جدید». حدس ما این است که بخش دوم برنامه دکتر قالیباف به این مسأله می‌پردازد که در کشور جای مردان سیاست بنشانند درخت، تا هوا تازه شود. بعد برای نوسازی، یک مجوز صادر کنند که درخت‌ها قطع شوند و جایش یک «مال» بسازند تا کشور رونق بگیرد. با این روش هم آلودگی هوا حل می‌شود، هم یک مال به مال‌های کشور اضافه می‌شود. کشور نیز دچار نئواصولگرایی.

چه کسی ملک‌مطیعی را ۴۰ سال به سینما راه نداد؟

رخدادهای دهه 60 را بهانه‌ای کرده‌اند برای تسویه‌حساب سیاسی. خطی که رسانه‌های اصولگرا از مدتی پیش آغاز کرده‌اند، حالا با درگذشت ناصر ملک‌مطیعی و ماجرای ممنوع‌الکاری 40ساله‌اش دوباره سوژه خوبی شده تا کاسه‌کوزه همه آنچه «تندروی‌های دهه 60» نامیده می‌شود بر سر اصلاح‌طلبان شکسته شود؛ اصلاح‌طلبانی که بعضا در آن سال‌ها سمت‌هایی در دولت داشته‌اند.مسعود ده‌نمکی در واکنش به انتشار خبر درگذشت ناصر ملک‌مطیعی در اینستاگرامش نوشته است: «لوطی و روشنفکرنما. تفاوت مرحوم ملک‌مطیعی با مخملباف در همین امروز آنهاست. لوطی در وطن و روشنفکر در آغوش اجنبی. لوطی که توسط خالق توبه نصوح تکفیر و ممنوع‌الکار شد و فیلم برزخی‌هایش توقیف و دیگری از فیلم توبه نصوح به فیلم سکس و فلسفه رسید». هم‌زمان با این توجیهات هم تصویری از مرحوم ملک‌مطیعی در فیلم «صادق‌کرده» در حال نمازخواندن منتشر شده و در حال دست‌به‌دست‌شدن است. در کنار آن جمعی دیگر انگشت اتهام را به سمت محمد خاتمی، وزیر وقت ارشاد و محمد بهشتی، از مدیران وقت سینمایی، گرفته‌اند با این بهانه که آنها مقصر ممنوع‌الکاری 40ساله ملک‌مطیعی بوده‌اند/ شرق

خاتمی به روزه ماه رمضان اعتقاد ندارد!

روزنامه کیهان با اشاره به حضور همزمان خاتمی و ناطق نوری در مراسم افطاری عارف نوشت: ضیافت افطار برای کسانی است که ماه مبارک رمضان را محترم می‌شمارند. با این وصف، آیا جماعتی که آشوبگران را در سال 88 تحریک به حرمت‌شکنی علیه مقدسات اسلامی کردند و همان‌ها در روز قدس ضمن کشیدن سیگار و نوشیدن علنی آب در انظار، اقدام به حرمت‌شکنی ماه رمضان کردند، اعتقادی به حرمت روزه ماه مبارک رمضان دارند که افطارش نیز محترم و موجه باشد؟!

دروغ های عجیبی که در باره "اون" به کله مردم کشورش فرو می کنند

روزنامه شهروند نوشت:در کره‌شمالی، دولت ادعاهایی را در مورد رهبران این کشور منتشر می‌کند که باعث می‌شود آنها خداگونه یا فرا انسان نشان داده شوند. مردم کره‌شمالی که ارتباط اندکی با جهان خارج دارند، هیچ راهی برای به چالش کشیدن این ادعاها ندارند.

ورزشکار ماهر

١٥٠٠ کتاب نوشته

کیم جونگ ایل زیر یک رنگین‌کمان دو کمانه متولد شده است

از کودکی نابغه بود

از ٣ سالگی رانندگی می‌کرد

در کودکی در هنرفوق‌العاده بوده

از توالت استفاده نميكند

 چنین ادعاهایی شاید برای همه ما عجیب‌وغریب باشد، اما باید بدانید که این مدعیات در مورد کیم جونگ اون، جزیی از برنامه درسی کودکان در مدرسه‌های کره‌شمالی است و برای آنها تدریس می‌شود.

گذرنامه ایرانی چقدر معتبر است؟

مؤسسه «پاسپورت ایندکس» با انتشار تازه‌ترین رده‌بندی گذرنامه‌ها، قدرتمندترین و ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان را معرفی کرد.گذرنامه‌های ژاپن و سنگاپور هر یک با امکان سفر آزاد به ۱۸۰ کشور، معتبرترینِ جهان شناخته شده‌اند.گذرنامه آلمان در جایگاه دوم قرار دارد. دانمارک، فنلاند، فرانسه، ایتالیا، کره جنوبی، اسپانیا و سوئد مشترکا رتبه سوم. اتریش، لوکزامبورگ، هلند، پرتغال و انگلستان رتبه چهارم. ایالت متحده آمریکا با دو پله تنزل نسبت به سال گذشته در کنار کانادا، ایرلند و سوئیس در جایگاه پنجم قدرتمندترین گذرنامه‌ها قرار گرفته است. اما ضعیف‌ترین و یا به عبارتی بی‌اعتباترین گذرنامه با امکان سفر بدون ویزا و یا با ویزای فرودگاهی به ۲۴ کشور از آن کشور افغانستان است. ایران نیز همراه با بنگلادش، کوزوو و لبنان با امکان سفر آزاد به ۳۸ کشور رتبه ۹۷ این فهرست را به‌دست آورده‌اند که گذرنامه‌های آن‌ها جزو کم‌اعتبارها به شمار می‌آید و هشت پله تا آخرین رتبه فاصله دارد./ایسنا

تجاوز یکی از مسئولان مدرسه به گروهی از دانش‌آموزان در شهرک غرب


ماجرای تکان‌دهنده اذیت و آزار گروهی دانش‌آموزان یک دبیرستان پسرانه در غرب تهران وارد فصل تازه‌ای شد. شاید پرونده ای با این ابعاد سابقه نداشته است، پرونده ای که در آن شواهد حاکی از اذیت و آزار گروهی دانش آموزان پسر یک دبیرستان در غرب تهران است. یکی از مسئولان دبیرستان پسرانه نوبت اول در منطقه 2 تهران، با اذیت و آزار جنسی گروهی از دانش آموزان، باعث اعتراض شدید و شکایت پدر و مادر این بچه ها شده است. کی از اولیای دانش آموزان در گفتگو با ما اظهار کرد: پسر من از چند ماه پیش پرخاشگر و به شدت عصبی شده بود و حتی ما تصور می کردیم او دچار بیماری شده است. او را پیش پزشک بردیم و روند درمان برای پرخاشگری او ادامه یافت تا اینکه پسرم گفت در مدرسه چه بلایی به سرش آمده است. اینطور که پدر دانش آموز یاد شده اعلام می کند یکی از مسئولان مدرسه با پخش تصاویر مستجهن از طریق گوشی تلفن همراه، بچه ها را وادار به اعمال غیراخلاقی می کرده است. تصاویری که پدر و مادر دانش آموزان از این مسئول مدرسه ارائه کرده اند نشان می دهد فرد یاد شده دستبند به دست و در حضور پلیس اقرار می کند او با پخش تصاویر فیلمهای مستهجن، بچه ها را تحریک به اعمال غیراخلاقی کرده است./خبرآنلاین

پلیس تهران: پخش فوتبال در کافی‌شاپ‌ها ممنوع نیست


پلیس پایتخت اعلام کرد که مخالفتی با پخش مسابقات جام جهانی فوتبال در کافی‌شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها ندارد. مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «در پی انتشار مطلبی به نقل از سردار رحیمی رییس پلیس پایتخت در خصوص ممنوعیت پخش مسابقات فوتبال جام‌جهانی در کافی‌شاپ ها و قهوه خانه‌ها با تکذیب این خبر تاکید می‌شود که پخش مسابقات فوتبال جام جهانی در کافی‌شاپ ها و قهوه‌خانه‌ها تابع ضوابط و مقررات صنفی است و پلیس مخالفتی با آن ندارد.» پیش از این از قول سردار رحیمی اعلام شده بود که کافی‌شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها مجاز به پخش مسابقات فوتبال نیستند و پخش این مسابقات در اماکن عمومی و اصناف خاص نیازمند اخذ مجوزهای لازم از نیروی انتظامی است./ایسنا

سامان قدوس: به عقب برمی‌گشتیم ایران را انتخاب نمی‌کردم


سامان قدوس، مهاجم تیم ملی کشورمان در جام‌جهانی ۲۰۱۸ در گفت‌وگو با پادکست اولوف لاوند، خبرنگار فوتبالس‌کانالن سوئد در خصوص انتخاب ایران به جای سوئد برای بازی ملی گفت: واقعا نمی‌دانم. واقعا نمی‌دانم چطور این مسئله را اصلاح می‌کردم تا تکرار نشود، زیرا می‌خواهم افراد دیگر در شرایط مشابه تیم ملی سوئد را انتخاب کنند. نمی‌دانم چطور توضیح دهم. هنوز هم می‌خواهم سوئد موفق شود و می‌دانم بازیکنانی بسیار خوب با تجارب بین‌المللی دارد، البته می‌خواهم که آنها به تیم ملی سوئد برای رسیدن به موفقیت کمک کنند و تصمیمی همانند من نگیرند. نمی‌گویم که از تصمیمم پشیمانم و از انتخاب ایران بسیار خوشحال هستم. اگر می‌توانستم این شرایط را تغییر دهم و به عقب برمی‌گشتم این کار را نمی‌کردم.

متولد شدن ماهانه ۱۰۰ کودک بی‌هویت در بیمارستان‌های تهران


استاندار تهران از تولد ماهانه ۱۰۰ کودک بی‌هویت در بیمارستان‌های تهران خبر داد. نخستین کارگروه تخصصی زنان و خانواده با محوریت ساماندهی کودکان بی‌هویت در بدو تولد با حضور محمدحسین مقیمی استاندار تهران، فریبا نظری پور مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده در استانداری تهران برگزار شد. در ابتدای این جلسه محمدحسین مقیمی استاندار تهران با اشاره به اینکه کمیته‌ای در استان تهران برای پیگیری و نظارت بر امور کودکانی که بی‌هویت هستند تشکیل شد، بیان داشت: این پیشنهادی بود که به اتفاق آرای اعضای حاضر در این جلسه تصویب شد. او در ادامه گفت: تعدادی از کودکان در کشور متولد می‌شوند که به دلیل عدم حضور پدر و مادر شناسنامه‌ای ندارند. اقداماتی در این رابطه آغاز شده و این مشکل را حل کرده است.

پاسخ مدیرعامل سروش به خبر کاربران جعلی این پیام‌رسان


مدیرعامل پیام‌رسان سروش در پاسخ به شبهات مطرح شده درباره جعلی بودن کاربران این پیام‌رسان در حساب توئیتر خود نوشت: تمامی کاربران سروش واقعی هستند و وجود هرگونه اکانت بدون اطلاع صاحب شماره به هیچ وجه ممکن نیست. تنها روش فعالسازی اکانت اعلام شماره همراه و ورود کد فعالسازی است. کاربران پس از وارد کردن شماره همراه خود در پیام رسان از طریق پیامک، کد فعالسازی خود را در تلفن همراه دریافت می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار