وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ماهیت آسیب‌پذیر بخش کشاورزی بر ضرورت استمرار حمایت‌های دولت از این بخش تاکید کرد.
کد خبر: ۶۱۲۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۴ 29 May 2018

محمود حجتی در دیدار با مجمع نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس که عصر امروز با حضور مدیران ارشد این وزارت برگزار شد با اشاره به ماهیت آسیب‌پذیر بخش کشاورزی، بر ضرورت استمرار حمایت‌های دولت از این بخش تاکید کرد و گفت:سال گذشته ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد و برای جبران خسارت این بخش، ۱۳۵۰ میلیارد تومان از طریق بیمه کشاورزی پرداخت شد.

وی با بیان اینکه یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت بخش کشاورزی توسط بیمه کشاورزی در قانون بودجه سال‌جاری، پیش بینی شده، اظهار داشت: براساس برآوردها، سرمازدگی فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی، اصلاح ساختار تخصیص و پرداخت خسارت‌های بخش کشاورزی را ضروری عنوان کرد و افزود: جبران خسارت وارده به بخش کشاورزی از طریق بیمه کشاورزی (برای محصولات بیمه شده)، استمهال بازپرداخت بدهی کشاورزان به بانک‌ها و استفاده از اعتبارات ستاد حوادث غیرمترقبه در حال پیگیری است.

حجتی با اشاره به اینکه وضعیت خشکسالی استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس در مقایسه با سایر استان‌ها حادتر است، خاطرنشان کرد: اقتصاد استان کرمان بر مبنای کشاورزی است و امسال کاهش بارندگی و همچنین گرمازدگی، سرمازدگی و آفات گیاهی برای باغات پسته، گردو و سایر محصولات باغی و زراعی این استان شرایط ویژه‌ای را ایجاد کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی با توجه به شرایط کم آبی کشور، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و کشت‌های گلخانه ای را از اولویت‌های این وزارت اعلام و تصریح کرد: تسهیلات اجرای طرح‌های سیستم‌های نوین آبیاری و کشت‌های گلخانه‌ای بدون محدودیت پرداخت می‌شود.

حجتی با اشاره به اینکه حضور و مداخله دولت در بازار محصولات کشاورزی «حمایتی» است، بر ضرورت تشکیل زنجیره‌های تولید توسط تولیدکنندگان تاکید کرد و گفت: ایجاد و مدیریت زنجیره‌های تولید در بخش کشاورزی، تجربه موفق جهانی است و با توجه به مزایای آن از جمله کاهش هزینه‌های تمام شده،حذف واسطه‌ها و بهره‌مندی تولیدکنندگان از ارزش افزوده تولید خود، ایجاد زنجیره‌های تولید از مزرعه تا سفره از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

وی در پایان از اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و همچنین ۱۰۰ میلیون دلار از منابع این صندوق برای مقابله با ریزگردهای خوزستان در بودجه سال ۹۷ خبر داد.

در این نشست، نمایندگان استان کرمان به طور جداگانه، موضوعات خشکسالی و خسارت بی‌سابقه باغات پسته و سایر محصولات زراعی و باغی را از مشکلات عمده این استان عنوان کردند و با توجه به تاثیرات این خسارت بر تولید، اشتغال و ارزآوری این استان، تدبیر دولت برای جبران خسارت و استمهال بازپرداخت بدهی کشاورزان را خواستار شدند.

منبع: ایلنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار