کد خبر: ۶۱۵۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶ 03 June 2018
دکتر جعفر بوالهری رئیس مرکز تحقیقات سلامت معنوی و دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: ایمان یا باوری که در شب‌های قدر به دلیل اعتقاد فرد به دین و پروردگار و همچنین نوشته شدن سرنوشت در این شب مقدس وجود دارد اگر وی با این آگاهی و حضور قلبی در مراسم شبهای قدرشرکت ‌کند، موجب می‌شود تا مثل همه پیامدها و نتایج اثر ایمان و معنویت بر فرد، افکار و اعمال وی متاثر شود.
وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده است قرار گرفتن در فضای دعا، ایمان، معنویت، آرامش، زیبایی، تاریکی، ستاره، ماه، خلوت و شرایط و فضای فراوان دیگری که در مراسم شبهای قدر اسلامی وجود دارد؛ اینها همه عواملی هستند که باعث می شود فردی که ایمان قلبی دارد به واسطه ایمان خود به سمت تعالی سیر کند. این شبها می تواند بهترین شب برای شروع خود شناسی، مرور زندگی، ارزیابی گذشته وَ مشکلات و معضلاتی که تا کنون پشت سر گذاشته است باشد.
به گفته این روانپزشک، شب قدر سنتی است که آگاهانه و مخلصانه سپری شود، می تواند فرد را به سمت رازهای درونی وی و عالم خلقت، تغییر و تحول ایمانی و وجودی، تعالی و رشد حرکت دهد. اینکه فرد معتقد باشد با انجام این اعمال در شب‌های قدر بهترین سرنوشت را رقم می‌زند و تأثیر مثبتی بر روح و روان خود برجای می‌گذارد.
بوالهری خاطرنشان کرد: انسان در این شب ها می تواند درعالی ترین شرایط روانی، معنوی، جسمی و اجتماعی قرار گیرد وتأثیر بیشتری بر رفتار خود و دیگران داشته باشد.
رئیس مرکز تحقیقات سلامت معنوی متذکر شد: تحقیقات علمی نشان داده است دعا باعث بهبود در سلامتی، آرامش، ایمنی بدن، فعالیت فیزویولوژیک قلب و ریه و عضلات و اندام ها می شود. بدون تردید فردی که با این رویکرد در این شب ها دعا می کند بی شک موجب تحول در خود، خانواده و محیط ایجاد می کند. وقتی انسان با این ویژگی های معنوی در این شب ها دست به دعا می شود اثرات ماندگاری در رفتار، باور، تعهد، وجدان و عملکرد درست در زندگی اش بوجود می اید.
رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان در پایان افزود: بررسی ها نشان داده است دعا و خلوت گزینی باعث تغییر در فیزیولوژی مغز، بدن و رفتارهای انسان می شود بنابراین انسانی که خطاها، کاستی ها، ضعف ها و اضطراب هایی در زندگی گذشته خود داشته این نوع پناهندگی به سوی معنویت و پروردگاری که هسته معنویت و معنای زندگی است، می تواند سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی فرد را تضمین کند.
وی در پایان افزود: در تحقیقات دیده شده که اثرات مثبت موارد گفته شده در مورد افراد و جمعیت هایی است که به دینداری و معنویت درونی، مخلص، بی ریا، بدون جستجوی مادیت و آسیب رسانی به دیگران و جامعه و یا به قول آلپورت روانشناس مشهور در معنویت و دینداری " درونی" است. این در حالی است که فرد اگر چنین عمل نکند در اینگونه عبادات به آنچه که خود می خواهد و خود می اندیشد عمل کند ( دینداری بیرونی) پاسخ مفیدی نخواهد داشت.
ییتا نوروزی/ جام جم آنلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار