مدیرکل کمیته امداد یزد:
مدیرکل کمیته امداد استان یزد با اشاره به نهادینه شدن فرهنگ پرداخت زکات در بین مردم این استان، گفت: یزدی‌ها سال گذشته بیش از 11 میلیارد تومان زکات پرداخت کردند.
کد خبر: ۶۱۵۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳ 06 June 2018

محسن علیزاده با اشاره به اقدامات صورت گرفته کمیته امداد به مناسبت ماه مبارک رمضان در استان یزد، گفت:در حال حاضر تمرکز برنامه‌های کمیته امداد در ماه مبارک رمضان در هفته اکرام و اطعام نیازمندان است؛ چنانچه هفته اکرام و اطعام نیازمندان در استان یزد از روز میلاد حضرت امام حسن(ع) آغاز و تا ۱۸ خردادماه ادامه دارد.

وی افزود: در طی این مدت یکصد پایگاه کمیته امداد و مرکز نیکوکاری در سطح استان یزد وجود دارد که اولویت این مراکز این است تا در راستای حمایت مالی برای کودکان یتیم و فرزندان نیازمند غیریتیم گام‌های ارزشمندی برداشته شود که این اقدامات در قالب طرح‌های اکرام ایتام و محسنین انجام می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان یزد با اشاره به اجرای طرح‌های مختلف مشارکتی در این ماه، اظهار داشت: توسعه فرهنگ خیر و احسان و تحقق برنامه‌هایی از قبیل طرح اکرام ایتام و محسنین برای حمایت از فرزندان نیازمندغیر یتیم و اطعام و افطار نیازمندان از جمله طرح های مشارکتی این نهاد است که با مشارکت و همراهی مردم خیر و نیکوکار استان به صورت ویژه در این ماه اجرا می‌شود.

علیزاده بیان داشت: همچنین هرساله در ماه مبارک رمضان سرکشی از خانواده‌های نیازمند در قالب طرح مفتاح الجنه با همراهی مسئولان در دستور کار قرار می‌گیرد که این طرح با هدف رفع نیاز مددجویان تحت حمایت کمیته امداد انجام می‌شود تا زمینه حضور مسئولان و خیران در منازل مددجویان فراهم شود؛ چنانچه درسال گذشته در راستای این طرح یک میلیارد و ۲۵۱ میلیون تومان پرداخت شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در زمینه اطعام و افطار نیازمندان در سال گذشته سه میلیارد تومان کمک شده است، تصریح کرد: طرح دیگری که در ماه مبارک رمضان دنبال می‌شود، این است که چند  روز مانده به ماه مبارک رمضان، طرحی به نام همیان مولا در راستای مشارکت در تهیه ارزاق مورد نیاز محرومان انجام می‌شود؛ چنانچه در این طرح در سال گذشته ۱۷۵ میلیارد تومان از طرف مردم کمک شده است.

وی با اشاره به اینکه مجموعا تعداد ایتام و فرزندان محسنین چهار هزار نفر است که  در سال گذشته ۹ میلیارد تومان به ایتام و فرزندان محسنین کمک شده است، عنوان کرد: در استان یزد ۲۷ هزار و ۸۳۷ حامی نیکوکار وجود دارند که در قالب طرح ایتام و محسنین از یتیمان و فرزندان نیازمند غیریتیم حمایت می‌کنند که حداقل ماهیانه ۳۰ هزار تومان به حساب این نیازمندان واریز می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان یزد، توانمند سازی خانواده‌های تحت حمایت را از اهداف اصلی پیش روی کمیته امداد عنوان کرد و ابزار داشت: در سال گذشته ۲۸ میلیارد و ۴۵۹ میلیون تومان به مددجویان تحت حمایت در راستای وام اشتغال کمک شده است که تعداد این مددجویان هزار و ۳۷۷ بوده است که ۵۸ درصد از این مبلغ از تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی، ۲۱ درصد از صندوق قرض الحسنه امداد ولایت، ۲۰ درصد هم از سایر منابع و چهار درصد هم از محل صندوق توسعه ملی بوده است.

علیزاده با بیان اینکه این تعداد وام‌ها در سه قالب مرجع طرح‌های خودکفایی، طرح‌های کارانگیزی و طرح‌های توان افزایی پرداخت می‌شود که مبلغ هر کدام از این طرح‌ها متفاوت است، اذعان کرد: در کنار ارائه تسهیلات در حوزه اشتغال و خودکفایی خدمات دیگری نیز از جمله مشاوره تخصصی شغلی به منظور شناخت استعدادها، کشف خلاقیت‌های نهفته مددجویان، برگزاری دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای برای مددجویان، کمک به بازاریابی و فروش محصولات تولیدی مددجویان، نظارت دوره‌ای بر حسن اجرای طرح‌های اشتغال و همچنین ارائه راهکارهای کارشناسی جهت ارتقای سطح کیفی طرح‌ها ارائه می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: باید توجه داشت که  ۴۸ درصد از تسهیلات ارائه داده شده به مددجویان در بخش خدمات، ۲۶ درصد در بخش دامپروری، ۹ درصد در بخش فعایلت‌های صنعتی و معدنی، ۱۴ درصد در بخش فعالیت‌های کشاورزی و سه درصد در بخش فعالیت صنایع دستی اختصاص یافته است.

وی با تاکید بر اینکه مردم نیکوکار استان یزد در سال گذشته ۱۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیارد تومان زکات پرداخت کرده‌اند که ۹۱ درصد آن‌ها زکات مستحبی بوده است خاطرنشان کرد: در سال گذشته جمع آوری زکات در استان یزد ۱۱۰ درصد تحقق یافته است؛ به این معنا که ۱۰ درصد زکات بیشترجمع آوری شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان یزد یادآور شد: زکات در دو بخش امور محرومان و همچنین برای ساخت و مرمت پروژه‌های عام‌المنفعه هزینه می‌شود؛ همچنین در سال گذشته ۵۸ درصد زکات در بخش محرومین هزینه شده است و ۴۲ درصد نیز برای بخش ساخت و مرمت پروژه‌های عمرانی استفاده شده است.

علیزاده با بیان اینکه در استان یزد ۱۵۳ روستا مشمول زکات وجود دارد که از این تعداد ۹۵ روستا زکات پرداخت کرده‌اند، تاکید کرد: در سال گذشته ۳۹ درصد از زکات برای معیشت نیازمندان، ۱۸/۵ درصد برای ساخت، مرمت و بازسازی مسکن مددجویان، ۱۷ درصد برای جهیزیه مددجویان، ۹/۵  برای آزادی زندانیان، ۹ درصد برای خدمات درمانی نیازمندان و هفت درصد هم برای ارائه خدمات تحصیلی به دانش آموزان تحت حمایت اختصاص یافته است.

مدیرکل کمیته امداد استان یزد، شهرستان مهریز را پیشتاز در پرداخت زکات عنوان کرد و افزود: زکات عام المنفعه برای ساخت و بازسازی مسجد، خانه عالم، حوزه علمیه و حسینیه به کار گرفته می‌شود؛ همچنین زکات جمع آوری شده در هر منطقه‌ای برای محرومین همان منطقه به کار گرفته می‌شود و به هیچ عنوان برای فعالیت‌های تشکیلات سازمانی استفاده نمی‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه شهرستان یزد در پرداخت زکات جایگاه اول را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: مردم نیکوکار استان یزد در سال گذشته هفت میلیارد و ۲۷۸ میلون تومان صدقه داده‌اند که نسبت به سال ۹۵ با رشد سه درصدی روبه‌روست؛ چنانچه به طور میانگین هر شهروند یزدی روزانه ۱۸ تومان صدقه پرداخت می‌کند.

وی، میزان پرداخت صدقه مردم استان یزد از ابتدای سال جاری تاکنون را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در سال جاری ۳۵ درصد از از مبالغ صدقه پرداخت شده برای کمک به خرید، ساخت، تعمیر و تکمیل مسکن مددجویان به کار می‌رود؛ همچنین ۱۷ درصد برای اعطای تسهیلات اشتغال و وام‌های ضروری به نیازمندان، ۱۰ برای کمک به ازدواج نیازمندان، ۱۰ درصد برای ارائه خدمات فرهنگی و تحصیلی به دانش آموزان تحت پوشش و همچنین برگزاری اردوهای آموزشی و زیارتی مددجویان اختصاص یافته است.

مدیرکل کمیته امداد استان یزد در پایان با تاکید بر اینکه در حاضر رویکرد کمیته امداد استان یزد کاهش صندوق صدقات در سطح استان است، تاکید کرد: در سال جاری درصددیم تا به مرور زمان تعداد صندوق‌های صدقات سطح استان یزد کاهش یابد؛ چنانچه در استان یزد در حال حاضر ۱۶۶ هزار صندوق صدقه بزرگ، کوچک و متوسط وجود دارد که در سطح شهر نصب و توزیع شده است و همچنین بهره‌گیری از شیوه‌های نوین و الترونیکی برای پرداخت صدقه و انفاق غیرحضوری در دستور کار  کمیته امداد قرار گرفته است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار