کد خبر: ۶۱۶۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷ 07 June 2018
به گزارش جام جم آنلاین، سمانه رمضانی گیوی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران درباره علل بروز سردرد اظهار کرد: علت‌های گوناگونی در به وجود آمدن سردرد دخیل هستند بنابراین با توجه به علت بروز سردرد، درمان هم متفاوت است.
موثرترین راهکار‌ها برای پیشگیری از بروز سردرد در ماه رمضان
وی درباره علل بروز سردرد در هنگام روزه‌داری بیان کرد: ضعف یکی از علت‌های به وجود آمدن سردرد در روزه‌داران است. این نوع سر درد معمولاً در افراد لاغر یا کسانی که از قبل دچار مشکل خستگی زودرس بوده‌اند، رخ می‌دهد؛ برای رفع این مشکل اشخاص باید از مواد غذایی مقوی مانند فالوده سیب، بادام، مویز، شیره انگور، کاهو با سکنجبین، انجیر خشک و در غذاها از نخودآب و گوشت گوسفندی استفاده کنند؛ مصرف حداقل هفته‌ای یک تا ۲ بار، گوشت کبابی گوسفندی برای مبتلایان به این نوع سردرد ضروری است؛ افرادی که دچار ضعف هستند باید علاوه بر استفاده از این مواد، از انجام کار‌هایی که موجب تشدید ضعف می‌شوند هم پرهیز کنند.
این متخصص طب سنتی افزود: سردرد می‌تواند به علت تشنگی و خشکی بدن هم رخ بدهد بنابراین برای بهبود این نوع سردرد، افراد باید در فاصله افطار تا سحر از میوه و سبزیجات بیشتر استفاده کنند؛ نوشیدن مایعات و شربت‌هایی مانند سکنجبین، تخم‌شربتی و خاکشیر برای این اشخاص مفید است.
رمضانی گیوی تاکید کرد: حرارت و گرما هم از جمله علل دیگر بروز سردرد است بنابراین روزه‌داران برای اینکه کمتر دچار تشنگی شوند باید تا حد امکان از در معرض نور خورشید قرار گرفتن وفعالیت‌های بدنی شدید خودداری، به هنگام ضرورت از کلاه‌های آفتابی استفاده و به طور متناوب استراحت کنند.
وی با بیان اینکه افرادی که کار‌های فکری طولانی مدت انجام می‌دهند مانند دانش آموزان و دانشجویان هم ممکن است دچار سردرد شوند، گفت: این افراد باید مدت زمان این کار‌ها را کاهش یا این کار‌ها را به شکل متناوب و با گنجاندن فواصل کوتاهی برای استراحت انجام دهند.
این متخصص طب سنتی اظهار کرد: اشخاصی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند مثل افرادی که معده ضعیف دارند هم در ماه رمضان به علت تغییر برنامه غذایی امکان دارد به سردرد مبتلا شوند، بنابراین درمان این نوع سردرد با توجه به مشکل زمینه‌ای متفاوت است؛ اگر سر درد با حالت تهوع، تلخی دهان و بی اشتهایی همراه باشد با نوشیدن شربت سکنجبین یا مصرف ۲ تا سه عدد آلو نیم ساعت قبل از غذا این عارضه برطرف می‌شود.
رمضانی گیوی تاکید کرد: افرادی که دچار نفخ و ترش کردن معده هستند هم باید از پُرخوری، درهم و برهم‌خوری پرهیز کنند؛ به طور کلی اشخاص نباید بلافاصله پس از مصرف غذا بخوابند، استحمام کنند یا ورزش و فعالیت فیزیکی سنگین انجام دهند؛ نوشیدن مایعات هم همراه با غذا ممنوع است.
وی تصریح کرد: برخی از مواد غذایی مانند سیر و پیاز خام، انواع ترب، تربچه، پیازچه، سبزیجات تند، کلم و قارچ هم در بروز سردرد موثر هستند؛ مصرف غذا‌های نفاخ مانند حبوبات هم به ویژه در افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند موجب بروز سردرد می‌شود.
رمضانی گیوی یادآور شد: برخی از زنان هم که دچار مشکلات رحمی هستند قبل از آغاز قاعدگی به سردرد مبتلا می‌شوند؛ این نوع سردرد به علت تجمع مواد زائد در بدن رخ می‌دهد؛ این افراد برای رفع مشکلشان باید به پزشک مراجعه کنند؛ فشار خون بالا هم می‌تواند در ایجاد سر درد نقش داشته باشد این نوع سر درد ممکن است در ماه رمضان تشدید شود؛ به هر حال باید به این نکته توجه داشت که برخی از انواع سردرد می‌توانند خطرناک باشند و در صورتی که با رعایت این نکات همچنان سردرد اشخاص بهبود پیدا نکرد باید به پزشک مراجعه کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار