مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: تاکنون افزون بر 24 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر پوشش سامانه های نوین آبیاری قرار گرفت.
کد خبر: ۶۱۷۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵ 11 June 2018

سید علی اصغر مصطفوی افزود: برای آبیاری های تحت فشار 100 میلیون ریال و برای آبیاری های کم فشار 45 میلیون ریال کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان به عنوان مشوق اجرای طرح های آبیاری های نوین قرار می‌گیرد.
وی خاطر نشان کرد: با ابلاغ برنامه مدیریت شرایط حاد و بحران خشکسالی و کمبود آب در بخش کشاورزی راندمان آبیاری این بخش از 35 درصد به 44 درصد رسید و مصرف آب از 1.5 میلیارد متر مکعب در سال 1385 به 918 میلیون متر مکعب در حال حاضر کاهش یافت .
وی افزود: در اجرای برنامه پنج ساله تا پایان سال 1400میزان مصرف آب کشاورزی باید به 560 میلیون مترمکعب کاهش یابد.
مصطفوی مصرف آب بخش کشاوری استان را 82 درصد ذکر کرد که به گفته وی منابع تامین آب کشاورزی شامل 2630 رشته قنات با آبدهی 160 میلیون مترمکعب ، 2284 حلقه چاه با آبدهی 728 میلیون متر مکعب و 387 دهنه چشمه با میزان تخلیه 30 میلیون متر مکعب در سال است.
وی اضافه کرد: 75 درصد منابع آب در اختیار این بخش دارای ای سی(EC) بین سه تا 16 هزار میکروموس بر سانتی­متر است که بیانگر کیفیت نامناسب آب در این بخش است.
مصطفوی با بیان اینکه رسالت اصلی این مدیریت بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی است، گفت: از 116 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان حدود 80 درصد واجد شرایط انجام آبیاری های نوین هستند که افزون بر 20 درصد این اراضی تحت پوشش آبیاری های نوین قرار دارد.
وی اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی با پرداخت مشوق هایی همچون پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی ، برگزاری کارگاه آموزشی و ترویجی، توسعه گلخانه‌ها، کاهش سطح سبزی و صیفی، عملیات تسطیح، احداث استخرهای تنظیمی آب کشاورزی، انتقال آب با لوله و پوشش کانال های خاکی ، کشت نشایی محصولات کشاورزی توسعه کشت گیاهان کم آبخواه و گیاهان دارویی سعی در تشویق کشاورزان و ایجاد فرهنگ مصرف بهینه آب دارد.
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه شهرستان های خاتم ، تفت و ابرکوه را دارای بیشترین سهمیه اجرای سیستم های نوین آبیاری اعلام کرد و گفت :افزایش قیمت لوازم ، نوسان سالیانه اعتبارات ، پایین بودن توان مالی متقاضیان برای پرداخت خودیاری و خرده مالکی کشاورزی از عمده چالش ها و مشکلات بخش کشاورزی در توسعه اجرای سیستم های آبیاری های نوین در استان است.
سطح کل زمین های کشاورزی قابل کشت استان یزد 170 هزار هکتار است که در 116 هزار هکتار آن محصول کشت می شود که این رقم 83 صدم درصد کل اراضی کشاورزی کشور را شامل می شود. 
به دلیل محدودیت منابع آبی ، تداوم پدیده خشکسالی و کاهش بارندگی در حال حاضر در 116هزار هکتار اراضی استان محصول زراعی و باغی کشت می شود. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار