رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان میامی:
به گزارش تابناک سمنان ،رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان میامی از کشف 10 کارتن زغال تاغ ازیک دستگاه اتوبوس درمحور سبزوار - میامی خبر داد.
کد خبر: ۶۱۸۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴ 12 June 2018
درختچه تاغ به خاطر مقاومت به خشکی و شوری در تثبیت بیابان ها ، جلوگیری از شن های روان وکاهش ریزگردها نقش ارزنده ای دارد.تاغ در حاشیه شهرهای کویری برای ایجاد فضای هم سبزکاشته می شود ، اما در چند سال گذشته برخی سودجویان با قطع این درختچه مفید آن را به زغال تبدیل کرده و در بازارها به فروش می رسانند.
اگر چه زغال را از درختان دیگر هم می توان تهیه کرد، اما گروهی براساس یک باور نادرست زغال تاغ را برای چاق کردن قلیان و یا درست کردن کباب ترجیح می دهند.
با افزایش قاچاق تاغ ، قطع این درختچه بدون پروانه ممنوع شده و با متخلفان برخورد می شود، جریمه مالی تا 200میلیون ریال ، حبس از 6 ماه تا یک سال و مصادره خودروهای حامل قاچاق از آن جمله است.
از سال 1347 تاکنون بیش از سه میلیون هکتار در کشور زیرکشت تاغ رفته که حدود 600 هزار هکتاربه استان سمنان تعلق دارد . 
در مقایسه با آمار کل کشور ، اگرچه سطح بیابان های زیرکشت تاغ در استان سمنان زیاد به نظر می رسد، به همین میزان هم تلاش سودجویان در قطع این درختچه زیاد است ، آمارهای ارایه شده از سوی دستگاه های متولی گواه این امر است.
رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان میامی از کشف 10 کارتن زغال تاغ ازیک دستگاه اتوبوس درمحور سبزوار - میامی خبر داد.
محمد علی رضایی گفت  : این زغال ها که 106 کیلوگرم هستند در هفته جاری توسط ماموران انتظامی شهرستان میامی هنگام بازرسی اتوبوس کشف و ضبط شد و پرونده در دادگستری روند قانونی را طی می کند.
رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان میامی بابیان اینکه خسارت واردشده به منابع طبیعی قابل جبران نیست، ابراز داشت: منابع طبیعی از سرمایه‌های ارزشمند کشور است پس با هرگونه تخلف برخورد جدی می شود.
رضائی بابیان اینکه شماره تلفن 1504 امداد جنگل و مرتع آماده دریافت گزارش‌ها و اخبار مردمی است، افزود: نیروهای حفاظتی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری به صورت شبانه‌روزی منطقه را پایش می کنند و به همین خاطر شهرستان میامی در پیشگیری از قاچاق چوب وضعیت مطلوبی دارد .
وی با قدردانی ازهمکاری نیروی انتظامی گفت: پیش از این ، مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی میامی 100اصله چوب تاغ قاچاق را کشف کرده بودند.
برخی کارشناسان میزان جریمه قاچاقچیان تاغ را بسیار کم دانسته و تاثیرآن را در جلوگیری از تخلف دوباره ناچیز ذکر می کنند.
تاغ‌ها درختچه ای از تیره تاج‌خروسان و زیرتیره اسفناجیان هستند ، در برابر خشکی و گرما مقاوم بوده و با ریشه‌ای گسترده از پیشروی کویر جلوگیری می کنند .
در ایران سه گونه سیاه‌تاغ ، زردتاغ یا سفیدتاغ و تاغ بوته‌ای وجود دارد. سیاه تاغ به خاک های سنگین و رسی و شوری مقاوم تر است در حالی که زرد تاغ بیشتر به خاک های سبک و شنی و کم‌آبی مقاوم است و برای تثبیت تپه‌های شنی بکار می‌رود.
بنابه گفته مسوولان هر سال بین 2تاسه هزار هکتار از مناطق بحرانی استان سمنان تاغ کاری می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار