تلاش برای کیفی کردن نان مازندران با وارد شدن ماشین آلات مجهز پخت نان با حرارت غیر مستقیم در نانوایی ها هم نتیجه لازم را نداشته و مردم همچنان چشم انتظار کیفی شدن این غذای قالب هستند .
کد خبر: ۶۲۶۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲ 03 July 2018

ایرنا ، حدود چهار هزار و 400 نانوایی در استان مازندران فعالیت می کنند که در 241 نانوایی استان دستگاه حرارت غیر مستقیم نصب شده است ،مکاناتی که با هزینه شخصی نانواها و دریافت تسهیلات از شرکت غله طی سال های اخیر انجام شد .
تا 2 سال قبل شرکت بازرگانی دولتی صد تا 150 میلیون ریال برای خرید این نوع ماشین آلات به نانوایی ها تسهیلات با بهره پایین پرداخت می کرد تا از این طریق بخش اصلی کیفی سازی نان که به بکارگیری تجهیزات بر می گشت ، محقق شود .
در دستگاه حرارت غیر مستقیم ، شعله های آتش از طریق لوله های مارپیچ به خمیر داخل گردونه دستگاه تابانده می شود و پس از چند دور نان پخته می شود .در این روش، برخلاف شیوه حرارت مستقیم به دلیل احتراق مناسب سوخت ، بقایای سوخت بر روی نان نمی نشیند .
حل مشکل کیفی نبودن نان در مازندران با اجرای طرح 'نظام درجه بندی خبازی ها' از تیرماه پارسال کلید خورد و نانوایی ها براساس آیتم های وضعیت بهداشتی ، به کارگیری ماشین آلات استاندارد ، تجهیزات ، مساحت ، امکانات نگهداری آرد ، مهارت کارکنان در پخت نان و میزان رضایتمندی مشتریان مورد ارزیابی قرار گرفتند .
مشاهدات خبرنگار ایرنا و گفت و گو با مردم نشان می دهد که برغم تجهیز بخشی از نانوایی های مازندران به ماشین آلات پخت نان با حرارت غیر مستقیم اما انتظارات برای کیفی شدن نان این نانوایی ها نیز محقق نشده است .
فاطمه رضوی از شهروندان قائمشهری که به استفاده از نان نانوایی های مدرن علاقه داشت ،می گوید : کیفیت همواره یکی از شعارهای تبلیغاتی مسئولان متولی امر و صاحبان این نانوایی ها بود .
به گفته این بانوی خانه دار ، اما نان های پخت شده با این ماشین آلات نیز کیفیت لازم را ندارند و مردم با وجود اعتماد به این نانوایی ها گرایش به نانوایی ها با پخت سنتی دارند .
یکی از شهروندان قائمشهری که برای خرید نان ترجیح می دهد کمتر به گزینه نانوایی های دارای ماشین پخت مراجعه بکند، علت این امر را پخت نامطلوب نان توسط این نانوایی ها ذکر کرد و افزود : در حالیکه از نانوایی های مدرن انتظاری فراتر از این در زمینه پخت نان می رود ، اما در عمل چنین چیزی نیست .
رضا اضافه کرد : به نظر می رسد این نانواها با چگونگی استفاده از این ماشین آلات آشنا نیستند و نان های سوخته به مشتری تحویل می دهند .
این شهروند اظهار داشت : به همین علت ترجیح می دهم که خرید نان مصرفی خود و خانواده را از نانوایی های سنتی انجام بدهم .
تذکرات و گوشزدهای مداوم استاندار مازندران و تلاش شرکت غله منطقه 2 کشور مبنی بر کیفی کردن نان در مازندران در سالهای اخیر باعث شد تا طرح نظام ' جامع درجه بندی خبازی ها ' اجرا شود و نانوایی ها براساس آیتم های مشخص شده از سوی پژوهشکده غلات کشور و شرکت مادر بازرگانی دولتی مورد ارزیابی قرار بگیرند .
** تجهیز پنج درصد نانوایی های مازندران به دستگاه پخت حرارت غیر مستقیم
معاون شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 کشور با اشاره به اینکه در سال های اخیر بخشی از نانوایی های مازندران به ماشین آلات پخت نان با حرارت غیر مستقیم مجهز شدند ، گفت : پنج درصد از حدود چهارهزار و 400 نانوایی استان به این امکانات مجهز هستند .
محمود کاظم نژاد افزود : این نانوایی ها تا 2 سال قبل با دریافت تسهیلات یارانه دار شرکت بازرگانی دولتی توانستند این ماشین آلات برای کیفی کردن نان را خریداری بکنند .
وی با اشاره به اینکه این ماشین آلات از کارخانه های استان های دیگر همچون خراسان رضوی خریداری می شد ، ادامه داد : علاوه بر کاهش 50 درصدی مصرف سوخت و نیز بهینه سازی احتراق ، در کیفیت و بهداشتی شدن نان تاثیر دارد .
** رتبه اول در اختیار 2 درصد نانوایی های مازندران
دبیر درجه بندی نانوایی های استان مازندران با اشاره به انجام درجه بندی نانوایی های استان ، گفت که در آیتم های وضعیت بهداشتی ، به کارگیری ماشین آلات استاندارد ، تجهیزات ، مساحت ، امکانات نگهداری آرد ، مهارت کارکنان در پخت نان و میزان رضایتمندی مشتریان این واحدها مورد ارزیابی قرار گرفته اند .
فریدون امیریان با اشاره به اینکه تنها 2 درصد از چهار هزار و 21 نانوایی این استان موفق به کسب رتبه ' درجه یک ' شده اند ، افزود : استفاده از تجهیزات و ماشین آلات مدرن از جمله آیتم های مورد نظر در ارزیابی ها به شمار می رود .
وی استفاده از دستگاههای حرارت غیر مستقیم پخت نان از جمله تجهیزاتی که در رتبه بندی نانواها لحاظ شد ، افزود : تعدادی از نانوایی ها با روی آوردن به این نوع تجهیزات سعی کرده اند تا نان کیفی را به مشتریان ارائه بدهند .
دبیر درجه بندی خبازی های مازندران از اموزش نانوایی های استان خبرداد وگفت : با توجه به اینکه نانواها به صورت غیر حرفه ای و خود آموخته به این کار مشغول هستند به صورت علمی و کارشناسی با فنون پخت نان و استفاده از تجهیزات آشنا می شوند .
وی افزود : از 100 درصد درجه بندی نانوایی های مازندران 12 درصد آن مربوط به آموزش و داشتن مهارت است که با تحصیل و آموزش نانواها این مساله پوشش داده می شود .
امیریان گفت : برای این منظور با همکاری مرکز علمی کاربردی صنایع چوب و کاغذ مازندران قرار است دوره آموزشی برای نانواهای استان برگزار شود .
همسو با اجرای طرح درجه بندی نانوایی های استان ، در این طرح نانوایی ها به چهار درجه تقسیم شدند که تنها 2 درصد نانوایی ها درجه یک هستند 22 درصد درجه 2 ، 50 درصد درجه سه و 26 درصد نیز در پایین ترین درجه و در درجه چهار قرار دارند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار