کاهش حق بیمه کارگری، هزینه حمل و نقل، مالیات و قیمت گاز، برق و آب نانوایی ها راهکارهای اساسی کاهش هزینه و پشتیبانی از صنف نانوایی ها در کوتاه مدت است تا از این طریق افزایش قیمت نان هم منتفی باشد.
کد خبر: ۶۳۱۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲ 17 July 2018

به گزارش تابناک : قاسم زراعتکار رئیس اتحادیه نانوایی های سنتی با بیان اینکه از سال 93 نرخ نان تغییر نکرده است گفت: این در حالیست که بهای خدمات کارگر و حمل و نقل و آرد افزایش یافته است.

وی افزود: از دولت انتظار داریم قیمت نان را هر ساله بر اساس تورم افزایش دهد.

زراعتکار با بیان اینکه حدود 1 میلیون و 500 هزار نفر در این شغل فعالند گفت: در تهران 24 و نیم و در کل کشور 15 درصد نانوایی ها آزادپز هستند.

وی افزود: البته به نانوایی های آزادپز نیز دولت 600 تومان در قیمت آرد یارانه پرداخت می کند و بر این اساس این نانوایی ها نیز آزادپز نیستند.

زراعتکار گفت: در گذشته 60 هزار نانوایی در کشور فعال بودند که بر اساس بررسی ها 20 هزار نانوایی مازاد بود اما در زمان وزارت نعمت زاده 15 هزار مجوز و در زمان شریعتمداری نیز 15 هزار مجوز برای نانوایی صادر شد.

وی افزود: افزایش تعداد نانوایی ها و سهمیه بندی آرد برای آنها میزان درآمد این صنف را کاهش داده است.

زراعتکار با بیان اینکه نباید گندم درجه 1 ، 2 و 3 را به یک قیمت از کشاورزان خریداری کنیم گفت: نانوایی ها باید از تک محصولی خارج شوند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی هم گفت: تاکنون 5 میلیون و 800 هزار تن گندم از کشاورزان تحویل گرفته شده و بخشی از مناطق سردسیر کشور باقی مانده است.

یزدان سیف افزود: میزان پروتئین گندم امسال در مقایسه با سال گذشته نیز در سطح پایین از 9 و نیم به 10 درصد و در سطح بالا از 14 و هفت دهم به 15 و نیم درصد افزایش یافته است.

وی گفت: بر اساس نظام آمارگیری ماهیانه این شرکت کیفیت نان در مقایسه با فروردین و اردیبهشت سال گذشته افزایش یافته است.

سیف افزود: اکنون سیاست ها ضد قیمت تمام شده نان و یارانه هایی که پرداخت می شود فقط به نفع مصرف کننده است.

وی گفت: باید برای تولیدکننده ها یارانه های بیشتری در نظر گرفته شود.

غلامرضا کاتب عضو فراکسیون تولید مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در بودجه امسال 5 هزار میلیارد تومان یارانه نان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تنها راه برون رفت از شرایط نانوایی ها افزایش قیمت نان نیست افزود: باید برای نانواها افزایش درآمد از طریق دیگری ایجاد کنیم.

کاتب گفت: صدور بی رویه مجوز برای ایجاد نانوایی سیاستگذاری اشتباه دولت بود که کاهش فروش نانوایی ها و سهمیه آنها را در پی داشته است.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت نباید تعداد نانوایی ها را افزایش دهد.

کاتب گفت: کاهش حق بیمه کارگری، هزینه حمل و نقل، مالیات و قیمت گاز، برق و آب نانوایی ها راهکار کاهش هزینه و پشتیبانی از این صنف در کوتاه مدت است.

وی افزود: کیفیت نان به شرایط نیمه مطلوب رسیده اما ضایعات این فرآورده به شدت کاهش یافته است.

کاتب با بیان اینکه در دنیا تنها کشوری هستیم که به نان یارانه می دهیم گفت: با کاهش پرداخت یارانه به 3 دهک بالای جامعه که معادل 4 هزار و 200 میلیارد تومان است می توانیم بخشی از آن را به بهبود وضع نانوایی ها اختصاص دهیم.

وی با اشاره به اینکه تنها راه نجات کشور حمایت از تولید کننده است در عین حال افزود: نباید در پی خودکفایی کشور در گندم باشیم زیرا افزایش تولید یک محصول موجب کاهش تولید محصولات دیگر می شود.

کاتب گفت: با توجه به اینکه قیمت خرید گندم در سال گذشته هزار و 300 تومان و امسال نیز همین نرخ است همه کشاورزان از آن ناراضی هستند.

مهران برادران نصیری عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش های اقتصاد کشاورزی نیز در این برنامه گفت: افزایش تعداد نانوایی ها از جمله نانوایی های آزادپز که آنها نیز یارانه می گیرند از اشتباهات دولت بود.

وی با بیان اینکه هیچ حمایتی از کشاورزان و تولید کنندگان نمی شود افزود: باید قیمت تمام شده نان را برای نانوایی ها کاهش دهیم.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار