وزیر خارجه فنلاند گفت، مهم‌ترین دستاورد امنیتی و نتیجه مثبت ملاقات روسای جمهوری آمریکا و روسیه، ابراز تمایل دو طرف برای مذاکره درخصوص توافقنامه هسته‌ای جدید استارت برای کاهش تسلیحات هسته‌ای است.
کد خبر: ۶۳۱۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴ 17 July 2018

به گزارش تابناک : تیمو سوئینی، وزیر خارجه فنلاند در محل نشست سران آمریکا و روسیه در هلسینکی اظهار کرد: مهم‌ترین دستاورد امنیتی نشست، ابراز تمایل پوتین و ترامپ برای مذاکره درخصوص توافقنامه جدید هسته‌ای استارت است زیرا توافقنامه فعلی استارت به زودی انقضا می‌یابد.

وی ادامه داد: به یاد دارم در آغاز دهه هشتاد میلادی تظاهرات گسترده‌ای علیه تسلیحات هسته‌ای برگزار می‌شد اما اکنون پس از دو یا سه دهه دیگر آن نگرانی‌ها را نداریم و هم‌اکنون فرصت بی‌نظیری برای روسای جمهوری آمریکا و روسیه وجود دارد تا با امضای توافقنامه جدید برای کاهش تسلیحات هسته‌ای، اعتبار ارزشمندی برای خود در دوران ریاست‌جمهوری‌شان کسب کنند.

وزیر خارجه فنلاند همچنین تصریح کرد: بسیار مهم است که روابط ترانس‌آتلانتیک با اتحادیه اروپا و همچنین روابط اتحادیه اروپا با روسیه ارتقا یابد. اگرچه همچنان مسأله الحاق کریمه و جنگ در شرق اوکراین وجود دارد، اما این فرصت بی‌نظیر برای روسای جمهوری روسیه و آمریکا فراهم است تا با مذاکرات تاریخی خود برای برقراری صلح، جامعه جهانی را غافلگیر کنند.

سوئینی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره میزبانی این نشست تاریخی در هلسینکی فنلاند، خاطرنشان کرد: بسیار خوشحال هستم که فنلاند ظرف مدت دو هفته توانست مقدمات برگزاری این نشست مهم را فراهم کند و همه چیز به خوبی برگزار شود.

وی در ادامه اعلام آمادگی کرد که فنلاند نشست‌های تاریخی و مهم دیگری را برای برقراری صلح و امنیت بین‌المللی برگزار کند.

وزیر خارجه فنلاند افزود: این نشست فرصت خوبی برای رئیس‌جمهوری فنلاند بود تا با ترامپ و پوتین ملاقات داشته باشد. همچنین فرصت بسیار خوبی برای من بود تا با همتایان روس و آمریکایی خود دیدار و گفت‌وگو کنم.

 

 

منبع : ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار