یزد- ایرنا- اغلب مردم، تصورشان این است که میان آنچه هواشناسی در باره میزان گرمای هوا اعلام می کند با آنچه واقعیت دارد، متفاوت است.
کد خبر: ۶۳۲۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶ 18 July 2018

به عقیده بسیاری از شهروندان یزدی، آنچه هواشناسی استان برای گرمای طاقت فرسای این شهر اعلام می کند، خیلی کمتر از آن چیزی است که آنها حس می کنند.
عده ای هم پا را از این فراتر گذاشته و مدعی هستند که هواشناسی به خاطر پاره ای ملاحظات، میزان واقعی درجه هوا و شدت گرما را اعلام نمی کند. 
اینکه این تصورات تا چه میزان صحیح است به سراغ کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی یزد رفتیم .
'سید عباس میرحسینی' اظهار داشت: آنچه که از سوی این اداره کل بعنوان میزان درجه هوا اعلام میشود دمایی است که از ایستگاه های هواشناسی استخراج می شود.
وی اضافه کرد: در داخل شهرها شدت آفتاب، وجود آسفالت، تردد خودروها و جمعیت زیاد موجب می شود تا شدت گرما بیشتر باشد.
وی تفاوت درجه هوا در ایستگاه های هواشناسی در مقایسه با مناطق شهری و پر تردد را به بعلت عوامل یاد شده بین چهار تا پنج درجه اعلام کرد.
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی یزد در ادامه از تداوم گرمای هوای این استان تا سه شنبه هفته آینده خبر داد.
میرحسینی گفت: دمای دیروز هوای یزد 43 درجه بود که پیش بینی می شود تا سه شنبه هفته آینده بین 42 تا 44 در نوسان باشد.
وی دمای دیروز شهرهای بافق، میبد و اردکان را 45 درجه اعلام کرد و افزود: طی همین مدت سبز دشت بافق و بیداخوید تفت با دمای 19 درجه، خنک ترین نقطه استان یزد بودند.

*** 23 تیرماه 91، ثبت رکورد گرما در 50 سال اخیر در یزد
وی در مورد پیشینه گرما در شهر یزد و مقایسه آن با گرمای فعلی هم اظهار داشت: بالاترین میزان درجه گرما در شهر یزد، متعلق به 23 تیرماه سال 91 با ثبت درجه 45.6 بوده که در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است.

***روزهایی که دماسنج هم از گرمای هوای یزد عقب می ماند
اما این روزها شدت گرمای هوا در یزد، مردم را کلافه کرده و آنها حضور در منازل و محل کار را بر حضور در خیابانها ترجیح می دهند.
شدت گرما، بسیاری از کودکان و سالخوردگان و افراد حساس به گرما را خانه نشین کرده است.
اوج گرما در شهرهای یزد و بافق از ساعت 13 تا 17 بعد از ظهر به گونه ای است که شهری مثل بافق و حتی خانه هایی که از 2 دستگاه کولر هم برخوردار هستند جوابگوی گرما نیست.
اگر بگوییم دماسنج ها هم در یزد و بافق و حتی شهرهایی مثل اردکان و میبد از گرما عقب افتاده اند حرفی به گزافه نگفته ایم.
آنطور هم که هواشناسی اعلام کرده تداوم گرما تا اواسط هفته اینده در استان ادامه دارد.
گرمای هوا در شهر بافق در روز گذشته 45 درجه اعلام شده و با توجه به توضیحات هواشناسی، قطعا درجه گرما در داخل این شهر به نزدیک 50 رسیده که طاقت فرساست!.

***ضرورت صرفه جویی در مصرف آب و برق
با توجه به شدت گرما و افزایش مصرف اب و برق در استان یزد، صرفه جویی در مصرف این 2 انرژی مهم باید در دستور کار شهروندان باشد.
قبلا هم گفته بودیم که انشعاب آب آن معدود مشترکانی که وضعیت کم آبی و کم برقی را درک نمی کنند و یا نمی خواهند درک کنند باید قطع شود.
خشکسالی و کم آبی، سالهاست که مردم خطه کویر یزد را رنج می دهد و بارندگی های اندک سال های گذشته هم نتوانسته حتی بخشی از این معضل را جبران کند.
بارش سالانه باران در استان خشک و نیمه خشک یزد حدود 60 میلیمتر اعلام شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار