در بازدید از مزارع نیشکر دهخدا مطرح شد:
مدیر عامل کشت و صنعت دهخدا بیان داشت: در سال زراعی گذشته جهت آبیاری مزارع 94 میلیون متر مکعب آب برداشت کردیم. درحالی که در سال زراعی فعلی تنها موفق شدیم 55 میلیون متر مکعب آب برای مزارع برداشت کنیم. این کاهش 50 درصدی ورودی آب به مزارع را نشان می دهد. متاسفانه در استان خوزستان شاهد مدیریت ضعیف منابع آبی هستیم. این معضل مدیریتی باعث به وجود آمدن خسارات فراوان و جبران ناپذیری به کشاورزان استان و صنعت نیشکر شده است.
کد خبر: ۶۳۲۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰ 18 July 2018

فریبرز کریمی زند مدیر عامل کشت و صنعت دهخدا در بازدید خبرنگاران از آخرین وضعیت مزارع نیشکر دهخدا با اشاره به بحران بی آبی مزارع نیشکر و خطر نابودی این مزارع اظهار کرد: حدود 30 روز است که آب به مزارع نیشکر کشت و صنعت دهخدا نرسیده است. این درحالی است که هرساله در این فصل میبایست آبیاری مزارع نیشکر در یک بازه زمانی 6 روزه صورت می گرفت.

به گزارش "تابناک" وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود پیش بینی می شود امسال با کاهش شدید محصول مواجه شویم.تاکنون حدود 70تا 100 میلیارد تومان خسارت به مزارع نیشکر دهخدا وارد شده است. این خسارت در سال های آینده ادامه خواهد داشت چرا که آفت باعث از بین رفتن ریشه مزارع شده است. همچنین این معضل باعث به وجود آمدن پیامدهای منفی در حوزه های اجتماعی و کارگری خواهد شد. در صورت تداوم این وضعیت ناچار به تعدیل 300 تن از کارگران مزارع خواهیم شد.

کریمی زند گفت: تعدیل این رقم از کارگران به طور یقین تبعات اجتماعی و معیشتی ناگواری را به همراه خواهد داشت. این در حالی است که 97درصد از کارگران مزارع کشت و صنعت دهخدا از ساکنین روستاهای اطراف هستند.

مدیر عامل کشت و صنعت دهخدا بیان داشت: در سال زراعی گذشته جهت آبیاری مزارع 94 میلیون متر مکعب آب برداشت کردیم. درحالی که در سال زراعی فعلی تنها موفق شدیم 55 میلیون متر مکعب آب برای مزارع برداشت کنیم. این کاهش 50 درصدی ورودی آب به مزارع را نشان می دهد. متاسفانه در استان خوزستان شاهد مدیریت ضعیف منابع آبی هستیم. این معضل مدیریتی باعث به وجود آمدن خسارات فراوان و جبران ناپذیری به کشاورزان استان و صنعت نیشکر شده است.

کریمی زند با اشاره به اینکه عدم تخصیص آب به کشت های دائمی نظیر نخیلات در حالی صورت می گیرد که ما در استان های دیگر شاهد کشت شلتوک و برنج هستیم؛ گفت: این داد را باید به کجا برد؟ عدم تخصیص آب باعث شده است امسال نتوانیم 3 هزار هکتار از اراضی هم جوار اهواز را به زیر کشت ببریم و این امر به تبع پدیده ریزگردها را تشدید خواهد کرد. این در حالی است که هرساله علاوه بر کشت نیشکر در مزارع این واحد به کاشت فضای سبز و نخیلات نیز جهت تثبیت زمین و جلوگیری از پدیده ریزگردها مبادرت می ورزیدیم.

کریمی زند به اجرای همه دستورالعمل های ستاد خشکسالی اشاره کرد و گفت: عوارض ناشی از بی آبی و کم آبی مزارع نیشکر تا 5 سال دیگر گریبانگیر ما خواهد بود. حدود 59 درصد از مزارع آفت زده است و 49 درصد از محصولات مزارع دهخدا از بین رفته است.

آقاجان بهادری مدیر کشاورزی کشت و صنعت دهخدا نیز در این بازدید گفت: آفت محصول بر اساس تناژ بررسی می شود. نتیجه تحقیقات ما از کاهش 150میلیون تن نیشکر در سال زراعی جاری تا کنون حکایت می کند. این رقم مقابل 42 هزار تن باگاس و 5هزارو 500 تن ملاس می باشد که به هیچ وجه قابل جبران نیست.

وی افزود: طغیان سوسک پنتادون (سوسک ریشه خوار نیشکر) در مزارع باعث کاهش تراکم زمین و افزایش این روند در سال های آتی می شود. چراک ریشه این گیاه توسط سوسک پنتادون از بین می رود.

مدیر کشاورزی کشت و صنعت دهخدا به سومدیریت منابع آب در استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه سازمان های متولی تخصیص و توزیع آب در استان به تعهدات مصوب ستاد خشکسالی پایبند نیستند و باعث تشدید این بحران در استان شده اند.

وی افزود: مدیران سازمان های متولی تخصیص آب به تکالیفی که در ستاد بحران برای آن ها تعیین کرده است عمل نمی کنند. طبق مصوبه ستاد خشکسالی باید 14 متر مکعب در ثانیه به کشت و صنعت دهخدا آب تخصیص پیدا می کرد اما این میزان آب تا 6/5 متر مکعب در ثانیه کاهش پیدا کرده است.

مدیر کشاورزی کشت و صنعت دهخدا افزود: در حال حاضر تنها 11 متر مکعب در ثانیه به مزارع نیشکر دهخدا آب تخصیص یافته است. حاصل این بی تدبیری و سو مدیریت جز بیکاری کارگران و کاهش شدید محصولات نیشکری نخواهد بود. وقتی محصول کاهش پیدا کند به تبع آن درآمدها نیز کاهش پیدا کرده و در نتیجه تعدیل نیروی انسانی را به دنبال دارد.

بهادری عنوان کرد: حدود 2هزار و 200نفر از کارگران ساکن روستاهای همجوار این واحد در مزارع دهخدا مشغول بکار هستند که خطر تعدیل بخشی از آن ها هشداری است که باید به گوش مسئولان برسد.

مدیر کشاورزی کشت و صنعت دهخدا در ادامه گفت: واحد کشت و صنعت دهخدا از رودخانه دز آب مورد نیاز خود را تامین می کند اما زیر کشت رفتن 10 هزار هکتار شلتوک در بالا دست رودخانه دز باعث نرسیدن آب لازم به مزارع نیشکر دهخدا شده است. این معضل مدیریت منابع آب را ضروری می کند. البته ما معتقد نیستیم که باید مسئولان کشاورزان را از کشت شلتوک منع کنند بلکه باید با اتخاذ استراتژیک لازم حقابه هر دو محصول (شکر و برنج) را تامین کرد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان ستاد خشکسالی کاهش آورد آب رودخانه دز را بهانه ای برای عدم تخصیص آب به مزارع نیشکر می دانند، یادآور شد: برآورد ما از اورد سددز حکایت از وجود آب کافی برای تخصیص آب کشاورزی و تامین برق است. به نظر می رسد مهمترین معضل بی آبی و کم آبی مزارع کشاورزی بی تدبیری متولیان تخصیص آب است.

وی با تأکید بر وجود دست‌های پنهان در عدم تأمین آب موردنیاز صنعت نیشکر، بیان کرد: پشت سد تنظیمی دز نزدیک به 6 میلیون مترمکعب ذخیره آب وجود دارد که به‌راحتی می‌تواند آب موردنیاز نیشکر دهخدا و کشاورزان منطقه را تأمین کند.

بهادری بابیان اینکه رسانه‌ها باید به شکل جدی در مسئله آب ورود کنند، اظهار داشت: چه دلیلی وجود دارد در سال حمایت از تولید ملی، در مقابل صنعتی جبهه‌گیری می‌شود که ظرف 5 سال متوالی یک‌میلیون تن شکر تولید کرده و سهم قابل‌توجهی در اقتصاد و گردش پول استان دارد.

مدیر کشاورزی کشت و صنعت دهخدا با اشاره به آفت سوسک ریشه خوار نیشکر گفت: مزارع نیشکر به دلیل بی‌آبی و تشنگی مفرط دچار آفت بنام سوسک ریشه خوار نیشکر شده است که این سوسک زمانی که با خشکی مواجه شود وارد ریشه‌های مرطوب نیشکر شده و سبب از بین رفتن ریشه آن می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار