نمونه مهم وبرجسته این طرح های فاقد پشتوانه کارشناسی را این روزها می توان در طرح کشتار بهداشتی دام وطیور در استان ایلام جستجو کرد. طرح بسیار مطلوبی که با پیشنهاد تعدادی از دستگاههای اجرایی نظیر دامپزشکی و دادستانی وبا حمایت فرمانداران وبخشداران در سطح مناطقی از استان به مرحله اجرا درآمد.
کد خبر: ۶۳۳۴۸۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۱ 22 July 2018

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::شناخت واطلاعات ما ازنحوه تدوین قوانین ،صدور بخشنامه ها و اجرای طرح های متنوع در حوزه های مختلف می گوید ؛" کشور ما مهد قوانین خلق الساعه و طرح های بدون پشتوانه با تاریخ انقضاء بسیار محدود است".

هرباره شاهدیم که دراین مملکت وقتی رییس جمهوری ،وزیر ،مدیرویا فرماندهی جابجا می شود ،به محض تعیین مدیر جدید سیلی از بشخنامه ها وقوانین جدید روانه لایه های میانی وپایینی اجرایی کشور می شود. شکل وشمایل قوانین خلق الساعه هم عموما به گونه ایست که طرح های مدیر قبلی را از دستور خارج وقوانین جدیدی با رویکرد جدید جای آن را می گیرد.

همین قوانین جدید نیز برای مدتی قابلیت اجرایی داشته وپس از مدت کوتاهی با بیرون زدن مشکلات ومسایل پیش رو که عمدتا بعلت عدم مطالعه وکار کارشناسی نادیده گرفته شده اند ،به پارکینگ رفته وبا آمدن مدیرجدید  وبراساس سیکل نامتعارف عرفی از دور خارج و تکرار مکررات !

دربسیاری از موارد نیز مشهود است که قانونگذاری و تدوین دستورالعمل ها و قواعد کاری جدیدخصوصا در حوزه اقتصادی ، نه بخاطر تسهیل در امور مردم ،بلکه بخاطر تامین منافع بستگان ،دوستان هم باندی ها و...آقای مدیر صادر می شوند. این قوانین پس از انتفاع کامل ،از دور خارج شده یا قانون جدید جایشان را می گیرد . تعیین تعرفه های گمرکی بسیاری از کالاها ،عوارض ورود کالا و...یا دستورالعمل ممنوعیت واردات وصادرات بسیاری از محصولات وکالاها ،معمولا در زمره همین بخشنامه های فساد انگیز قرار دارند.

سوای از منفعت طلبی ها و بهربرداری هایی که درپشت بسیاری از این بخشنامه ها ودستور العمل ها خوابیده است ،چرایی عمده عدم نتیجه گیری مطلوب از دیگر طرح های خلق الساعه ونمایشی  ،یک عامل است بنام " عدم کار کارشناسی وچکش کاری طرح وبررسی موانع موجود درمسیر اجرای طرح وتعیین راهکار برای حذف آنهاست"

نمونه مهم وبرجسته این طرح های فاقد پشتوانه کارشناسی را این روزها می توان دراستان ایلام یافت .طرحی همچون کشتار بهداشتی دام وطیور که با پیشنهاد تعدادی از دستگاههای اجرایی نظیر دامپزشکی و دادستانی وبا حمایت فرمانداران وبخشداران در سطح مناطقی از استان به مرحله اجرا درآمد.

اگر چه به کلیت طرح ونتایج حاصل از آن در تامین سلامت شهروندان ایرادی وارد نبوده ونخواهد بود ،اما این طرح از همان ابتدای کار بدلیل نداشتن پیوست فرهنگی و آماده نبودن زیرساختها محکوم به شکست بود. رسانه های متعددی نیز با ارزیابی زیر ساختها وفرهنگ مردم استان و میزان همراهی آنان با این طرح ،عدم امکان اجرای مطلوب آن را یاد آوری نموده بودند.

مردم ایلام از دیرباز به مصرف دام وطیور و کشتار سنتی آن شهره اند ،پرورش دام وطیور زنده وکشتار آن در مقابل چشم مصرف کننده به یک فرهنگ مصرف تبدیل شده است ،رها نمودن این شیوه مصرف نیاز به کار فرهنگی دارد  که در اجرای طرح ممنوعیت کشتار سنتی فقدان  پیوست فرهنگی کاملا محسوس بود.

گذشته از ضرورت کار فرهنگی ،یکی دیگر از مهمترین عوامل شکست طرح کشتار صنعتی وممنوعیت ذبح سنتی دام وطیور ،نبود زیر ساختهای صنعتی نظیر کشتارگاه صنعتی دام وطیور در استان بود. کشتارگاههای موجود نظیر کشتارگاه طیور سپید مرغ و کشتارگاه صنعتی شهردار ایلام در کنار مسایل ومسکلاتی که بعدا به تعطیلی آنها انجامید از ظرفیت لازم برای تامین فرآورده های گوشتی مورد نیاز مردم استان برخوردار نبودند.

اینجا بود که در همان ابتدای راه بدلیل عدم برابری کشتار صنعتی دام وطیور با میزان مصرف مردم ،آثار انحراف این طرح وبازگشت به شیوه پیشین مشاهده شد. جالب تراینکه قصابی ها برای فرار از جریمه ،احشام را در مکان های پنهانی و به دور از چشم مصرف کننده وماموران دامپزشکی ذبح وبه مخاطرات بهداشتی آن افزودند.

در حال حاضر طرح کشتار صنعتی دام وطیو به کلی شسکت خورده و صاحبان مشاغل مرتبط به همان شیوه سابق ذبح روی آورده اندتا بدینوسیله بازهم آثار ناشی از عدم کار کارشناسی و بررسی های علمی اجرای طرح ها در کشور  خودی نشان دهند.انتظار می رود مدیران مرتبط دستگاههای اجرایی قبل از اجرای هر طرحی ، با تشکیل اتاق فکر به بررسی جوانب طرح ،موانع و راهکارها مبادرت ورزند تا بیش از پیش شاهد شکست طرح هادر کشور نبوده واز آثار وعواقب مختلف اجتماعی واقتصادی ناشی از اجرای نادرست وناقص آن کاسته شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
خود شما از کجا گوشت تهیه می کنید آیا واقعا همه گوشت تهیه شده توسط شما تایید شده دامپزشکی بوده؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
خود شما از کجا گوشت تهیه می کنید آیا واقعا همه گوشت تهیه شده توسط شما تایید شده دامپزشکی بوده؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار