کد خبر: ۶۳۶۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱ 28 July 2018
به گزارش تابناک سمنان ،فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت : هر 170 هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی این استان یک جنگلبان دارد که پاسخگوی نیازها نیست.سرهنگ علیرضا ابوطالبی در گفت و گو با خبرنگاران  وسعت عرصه های طبیعی استان را 9.7 میلیون هکتار اعلام کرد و افزود : اکنون 59 نفر جنگلبان در استان فعالیت دارد و نقش مشارکت مردم و افراد بومی در حفاظت از عرصه ها بسیار اثرگذار است.
وی اظهارداشت : سمنان چهارمین استان پهناور کشور است که با توجه به گستردگی منطقه تعداد نیروی انسانی نسبت به وسعت عرصه ها کم است.
وی تصریح کرد : طبق استاندارد هر 10 هزار هکتار جنگل یک نفر و هر 50 هزار هکتار مرتع یک نفر به عنوان قرقبان و در مناطق بیابان به ازای هر یکصد هزار هکتار یک نفر جنگلبان تعیین شد، گفت : صیانت از عرصه های جنگلی وظیفه همگانی است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان اضافه کرد : جنگلبانان مردان بی ادعایی هستند که برای حفاظت از عرصه های طبیعی مورد تهدید، ضرب و شتم قرار می گیرند که تاکنون 15 جنگلبان در کشور شهید و 50نفر مجروح شدند.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره جنگلبانان استان در نهم ماه جاری در شهرهای مهدی شهر و شاهرود گفت : شغل جنگلبانی با محیط بانی متفاوت است و به مراتب وظایف جنگلبانان خطیرتر و حساس تر است. 
وی تکریم و معرفی شغل طاقت فرسای جنگلبانان را از اهداف برگزاری این جشنواره اعلام و اضافه کرد: آنان از جان و آسایش خود در راه حفظ و نگهداری جنگل ها، مراتع و عرصه‌های طبیعی می‌گذرند تا این میراث ارزشمند به سلامت در اختیار آیندگان قرار گیرد.
به گزارش ایرنا ، روز نهم مردادماه از سوی اتحادیه بین‌المللی جنگلبان به عنوان روز جهانی جنگلبان نامگذاری شد.
براساس آمار سرانه جنگل در کشور 17 صدم درصد در هکتار و سرانه جهانی جنگل 62 صدم درصد در هکتار است. 
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد را نواحی بیابانی و خشک، 38.5 درصد را مراتع، 2 درصد را اراضی کشاورزی و 3.6 درصد را هم جنگل تشکیل می دهد.
از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، 58 هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، 150 هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و 144 هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار