کد خبر: ۶۴۰۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵ 07 August 2018
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از رکنا، دلایل قانع کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهند پروتئین موجود در گیاهانی مانند حبوبات بسیار سالم‌تر از پروتئین موجود در گوشت است، اما این بدین معنا نیست که محققنان شما را از خوردن استیک‌ها یا کباب‌های خوشمزه برحذر دارند. نکته این است که باید در خوردن این منابع سرشار از پروتئین زیاده روی نکنید. به طور کلی تحقیقات نشان می‌دهند که خوردن گوشت حیوانی کمتر به خصوص برای داشتن سلامتی Health در دراز مدت بسیار حیاتی است.
پروتئین گیاهی مواد مغذی و فیبر بسیاری در خود دارد
پروتئین حیوانی به خاطر ترکیبات ریز مغذی فراوانی که در خود دارد شناخته می‌شود. اگر انواع مختلف گوشت اعم از گوشت فیله و اندام‌های داخلی بدن حیوانات را بخورید، تمام آمینو اسید‌هایی که بدن شما از آن‌ها برای ساخت پروتئین استفاده می‌کند و همچنین ویتامین‌هایی مانند B۱۲، نیاسین، تیامین، B۵، B۶، B۷ و ویتامین‌های A. و K. را دریافت خواهد کرد.
اما این جا نکته‌ای هست: اگر تمام پروتئین حیوانی مصرفی خود را با همان مقدار غذای حاوی پروتئین گیاهی مانند دانه‌های خوراکی، آجیل و حبوبات جایگزین کنید ضرر نکرده اید، زیرا این ترکیبات نیز به همان مقدار ترکیبات ریز مغزی در خود دارند. اما بیشترین تفاوت در مقدار ویتامین B۱۲ است که بسیاری از گیاهان نمی‌توانند در خود تولید کنند.
البته می‌توانید این ویتامین را از گیاهان دریایی قابل خوردن یا غلات غنی شده تامین نمایید هر چند آسان‌ترین روش استفاده از مکمل‌های خاص یا حتی محصولات حیوانی است. با توجه به مقادیر نسبتاً مساوی ویتامین‌ها در هر دو، آندرا جیانکولی، یک متخصص تغذیه مجرب در کالیفرنیا، می‌گوید که پروتئین گیاهی بسیار سالم‌تر از نمونه حیوانی است و این به آن دلیل است که گیاهان مقادیر قابل توجهی پروتئین را با کالری بسیار کمتری در خود ذخیره می‌کنند. همچنین گیاهان در خود یک ترکیب غذایی بسیار مفید دارند که در پروتئین جانوری به طور کلی وجود ندارد: فیبر. فیبر ترکیب غذایی بسیار مهمی است که در هضم غذا و رشد میکروب‌های سالم موجود در معده بسیار موثر بوده و مصرف ان با کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی همراه است.
افرادی که پروتئین‌های گیاهی مصرف می‌کنند عادات سالم تری دارند
تحلیل‌های داده‌ای بزرگ از مقایسه کسانی که پروتئین گیاهی می‌خورند در مقایسه با کسانی که پروتئین حیوانی مصرف می‌کنند نشان می‌دهد که حتی پس از هم تراز کردن مولفه‌هایی مانند فاکتور‌های اقتصادی اجتماعی، وزن، انجام جرکات ورزشی و دیگر فاکتور‌ها نیز کسانی که از پروتئین گیاهی استفاده می‌کنند معمولاً طول عمر بیشتری داشته و زندگی‌های سالم تری دارند.
این افراد به نسبت بیماری‌های قلبی و عروقی کمتری داشته و شیوع سرطان در آن‌ها بسیار کمتر است. اگر چه نمی‌توان همه این برتری‌های را به دلیل مصرف پروتئین گیاهی دانست، اما بدون شک نقش این عامل در طول عمر و داشتن زندگی سالم بسیار بالقوه و قابل توجه است.
گوشت چربی‌های اشباع شده بیشتری دارد
یکی از دلایل دیگر که استیک برای شما خوب نیست این است که این ماده غذایی خوشمزه مقادیر قابل توجهی چربی با خود دارد. در واقع بخشی از خوشمزگی همبرگر و استیک به همین چربی‌ها بر میگردد، زیرا طعم و مزه و حس خاصی هنگام خوردن آن‌ها به شخص دست می‌دهد.
اما چربی در بستن راه‌ها بیشترین تاثیر را دارد و با خوردن پروتئین‌های گیاهی مقدار کمتری چربی اشباع شده وارد بدن شما شده و از کلسترول‌های بد نیز خبری نخواهد بود. چربی‌های اشباع شده، چربی‌هایی هستند که در دمای محیط جامد بوده و به دلیل بالا بردن کلسترول خون، نقش قابل توجهی در ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی دارند اگر چه این خطر در مقابل مصرف چربی‌های ترانس کمتر است. غذا‌هایی مانند دانه‌های روغنی، آووکادو و ماهی مقادیر بسیار کمتری چربی اشباع شده در مقایسه با گوشت قرمز دارند.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، گوشت قرمز فرآوری شده سرطان زا است. سرطان کولون و راست روده به طور ویزه ارتباط تنگاتنگی با مصرف گوشت قرمز دارد و در مورد سرطان پانکراس و پروستات نیز ارتباط مشابهی وجود دارد. گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس نیز نقش قابل توجهی در ابتلا به بیماری سرطان کولون و راست روده دارند.
حتی گوشت گریل شده نیز ترکیبات سرطان زایی در خود دارد و این موضوع در مورد گوشت خشک شده نیز تا حدودی صدق می‌کند. البته در میان عوامل اصلی سرطان نمی‌توان نام گوشت را به عنوان یک بازیگر Actor اصلی نام برد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار